حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی دهگلان:

کاهش دیرهنگام تعرفه صادراتی سیب زمینی/تعرفه گذاری نامناسب باعث ماندن سیب زمینی و مرجوع آن به انبارها شد

  • کد خبر : 6702
  • 26 بهمن 1401 - 9:47
کاهش دیرهنگام تعرفه صادراتی سیب زمینی/تعرفه گذاری نامناسب باعث ماندن سیب زمینی و مرجوع آن به انبارها شد
کشاورزان سیب‌زمینی کار کردستانی که امیدوار بودند امسال با تدابیر اتخاذ شده، بازار سیب زمینی سر‌وسامانی داشته باشد و تولیداتشان با کمترین دور ریز به فروش برسد، این روزها اما دل خوشی نسبت به آینده ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، با شروع جنگ روسیه و اوکراین تقاضا برای برخی محصولات کشاورزی از جمله غلات افزایش یافت و از این رو کشورهای مختلف سیاست های صادراتی خود را تا حدودی تغییر دادند.

به طوری که بسیاری تعرفه های صادراتی خود را افزایش دادند و غالبا سیاست کاهش صادراتی برخی محصولات خاص را در پیش گرفتند. در ایران نیز بعد از این اتفاق وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات چهار محصول «گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز» محدودیت صادراتی اعمال کرد به خصوص اینکه کشورهای همسایه در آن مقطع تعرفه های وارداتی خود را کاهش داده بودند.

با این وجود با آرامتر شدن اوضاع این محدودیت ها و ممنوعیت ها برداشته شده است و از سوی دیگر بر صادرات این محصولات به اصطلاح صیفی جات تعرفه صادراتی وضع شده است که به نظر می رسد این اقدام موجب تغییر در بازار داخل شده است.

افزایش تعرفه گمرکی سیب زمینی سبب کاهش صادرات آن به دیگر کشورها شده است

جمال مرادی رئیس هیئت مدیره نظام صنفی دهگلان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی اظهار داشت: سردخانه های موجود در سطح شهرستان دهگلان، یکی از ده ها سردخانه های منطقه لیلاخ به شمار رفته که مجموعاً بالغ بر ۷۰ هزار تن سیب‌زمینی را در خود انبار کرده اند.

وی یادآور شد: اگر در این زمینه تدابیری جهت فروش این سیب زمینی های انبار شده اندیشیده نشود، تمامی سیب زمینی های موجود در انبار سردخانه ها امسال بطور کامل فاسد و بلااستفاده خواهد شد.

جمال مرادی رئیس مجمع صنفی کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان دهگلان بیان داشت: با وجود اینکه بالغ بر ۷۰ هزار تن موجودی انبارهای سردخانه ها بوده، اگر صادرات صورت نگیرد، قطعاً در سال آینده کشت کشاورزان بیشتر شده و آنان مجبور به کشت اضافه خواهند بود و در صورت عدم صادرات سیب زمینی های موجود، کشاورزان متحمل ضرر و زیان فراوانی خواهند شد.

تعرفه گذاری نامناسب باعث ماندن سیب زمینی و مرجوع آن به انبارها شد

امید بهمنی از کشاورزانی که محصول سیب زمینی خود را در سردخانه نگهداری می کند، در مصاحبه با خبرنگار ما بیان کرد: متأسفانه بدلیل بدعهدی که از سوی وزارت کشاورزی و گمرکات بوجود آمد، سیب زمینی هایی که جهت ارسال به مرز کشور آماده شده است، با تعرفه گذاری نامناسب باعث ماندن سیب زمینی و مرجوع آن به انبارها شد و قیمت ها به مقدار زیادی افت و کاهش یافت.

وی در ادامه گفت: از مسئولان مربوطه که دخیل هستند درخواست رسیدگی سریع به این موضوع مهم را داریم و البته در طی دفعات زیاد به ادارات مربوطه و همچنین فرمانداری و استانداری نیز مراجعه کرده ایم، اصلا ترتیب اثر داده نشده و توجهی به خواسته کشاورزان نشده است.

بهمنی، اصلی ترین اشکال را صادرات عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: مشکل اینجاست که نامه ای که بابت صادرات سیب زمینی داده شده در حدود ۲۰ الی ۲۵ روزه که به گمرکات ابلاغ نشده و همین باعث بروز مشکل شده است؛ در قبل مشوق صادراتی به کشاورزان داده می شد اما اکنون علاوه بر حذف مشوق ها، کشاورزان نیز به سبب تولید توبیخ می شوند.

یک ضرر مضاعف برای کشاورزان و صاحبان سردخانه ها و تولیدکنندگان

عبدالله محمودی نژاد رئیس سردخانه روستای طهماسب قلی در مصاحبه با کُردتودی اظهار کرد: سیب زمینی هایی که در انبارها انباشته شده اند، یک ضرر مضاعف برای کشاورزان و صاحبان سردخانه ها و تولیدکنندگان است.

متأسفانه تولید کننده ها علاوه بر اینکه از فروش محصول شان ناتوان مانده اند، نمی توانند از عهده پرداخت هزینه‌های سردخانه بر بیایند.

کشاورزی مهم ترین زیرساخت موجود در شهرستان دهگلان بوده که می طلبد مسئولین و دست اندرکاران با قدرت تمام از این ظرفیت موجود حمایت کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6702
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.