حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
کردتودی گزارش می‌دهد؛

چقماق‌دره دهگلان، روستایی در انتظار جاده و مدرسه + عکس و فیلم

  • کد خبر : 5526
  • 06 بهمن 1401 - 9:20
چقماق‌دره دهگلان، روستایی در انتظار جاده و مدرسه + عکس و فیلم
مردم روستای چقماق‌دره در شهرستان دهگلان سال‌های زیادی است که با مشکلاتی همچون نبود خانه بهداشت و نبود مدرسه و عدم دسترسی به جاده مناسب روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، روستای چقماق‌دره در ۲۵ کیلومتری شهرستان دهگلان قرار گرفته و جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر را داراست که این روزها و در کشاکش برف و کولاک با مشکل جدی رفت‌و‌آمد روبرو هستند.

این روستا شامل ۱۲۰ خانوار بوده که به دلیل کمبود امکانات موجود در روستا، اکنون به ۷۰ خانوار رسیده و حدود ۵۰ خانوار به داخل شهر مهاجرت کرده‌اند.

نبود مدرسه و امکانات آموزشی از یک سو و عدم دسترسی به جاده مناسب از سوی دیگر شرایطی را رقم زده است که مردم روستا به سختی می‌توانند فرزندان خود را راهی مدرسه کنند و دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که در داخل مسجد روستا به تحصیل خود ادامه می‌دهند.

عدم احداث خانه بهداشت و کمبود امکانات درمانی، آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه و عدم اجرای طرح هادی از دیگر دغدغه‌هایی است که مردم روستای چقماق‌دره با آن مواجه می باشند.

در همین رابطه به روستای چقماق‌دره آمدیم تا در گفتگویی با مردم و اهالی روستا بیشتر در جریان مشکلات آنان قرار بگیریم.

ابراهیم طاهریان رئیس شورای روستای چقماق‌دره در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پروژه شن‌ریزی و آسفالت راه روستایی چقماق‌دره امسال به پیمانکاران واگذار شد اما متأسفانه کار را ناتمام گذاشته و رفته‌اند، حالا اهالی روستا هم، از اینجا رانده و از آنجا مانده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی اهالی روستا نیز در زمینه آماده‌سازی تجهیزات کمک و حمایت‌های بسیاری نسبت به پیمانکاران داشتند، اما متاسفانه علی‌رغم حمایت‌های اهالی روستا کار به صورت ناتمام باقی ماند.

طاهریان با بیان اینکه با به وجود آمدن این وضعیت متاسفانه هیچ ارگان یا سازمانی پاسخگوی مطالبات اهالی روستا نیست، افزود: مشکلات فراوانی در روستا وجود دارد، روستا دارای دکل مخابراتی بوده اما در حقیقت آنتن‌دهی موبایل در این منطقه بسیار ضعیف است و طرح‌های هادی نیز در این روستا اجرا نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب این روستا دارای مشکل بوده و مردم با کمبود آب شرب مواجه هستند، گفت: مشکل اصلی و مهم وضعیت اسفبار جاده روستا است که با بارش برف اخیر نیز دسترسی روستا به شهر به مدت چند روز به طور کامل قطع شد.

طاهریان در ادامه به نبود مدرسه و کلاس‌درس برای دانش‌آموزان روستا اشاره نمود و بیان داشت: متاسفانه در روستا مدرسه وجود ندارد و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به ناچار در مسجد روستا مشغول تحصیل هستند.

به گفته وی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی نیز برای ادامه تحصیل یا باید به روستاهای همجوار رفته و یا ترک‌تحصیل کنند.

طاهریان به نبود خانه بهداشت در روستا اشاره نمود و گفت: متاسفانه با وجود سکونت ۷۰ خانوار در این روستا خانه بهداشتی وجود ندارد و اگر کسی در روستا مریض شد جهت مداوا باید به روستاهای همجوار مراجعه کند.

تحصیل دانش‌آموزان ابتدایی در مسجد روستا

یکی از دانش‌آموزان دهگلانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تنها می‌توانیم در مقطع ابتدایی تحصیل نماییم، گفت: در روستا هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد و دانش‌آموزان ابتدایی تنها در داخل مسجد تحصیل می‌کنند و دیگر دانش‌آموزان باید به روستاهای همجوار جهت ادامه تحصیل مراجعه کنند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز به خبرنگار ما گفت: انتظار داریم وضعیت نامناسب جاده روستا توسط مسئولین مورد توجه قرار گیرد و شرایط جهت رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان به مدارس دیگر روستاها تسهیل شود.

عدم اجرای طرح هادی و مطالبات مردم

عبدالله بهمنی یکی از اهالی روستای چقماق‌دره است که در گفتگو با خبرنگار ما از عدم اجرای طرح هادی گلایه‌مند بود.

وی با بیان اینکه مردم از مشکلات فاضلاب روستایی رنج می‌برند، گفت: پیگیری‌های زیادی در مراجعه به ادارات جهت برطرف شدن مشکلات روستا داشته‌ایم اما متاسفانه اقدام مناسب و تاثیرگذاری تاکنون رخ نداده است.

دیگر اهالی روستا نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات روستا خواستار توجه جدی به مطالبات مردم شدند.

نبود خانه بهداشت و عدم دسترسی به پزشک 

یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌های مردم روستا نبود پزشک و عدم احداث خانه بهداشت در روستا بود که برای یک سرماخوردگی ساده نیز مردم باید به دیگر روستاها و یا به داخل شهر مراجعه کنند.

این مشکلات وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند زمینه مهاجرت مردم به داخل شهرها را رقم می‌زنند و روستائیان را ناچار به زندگی در داخل شهر می‌نمایند که این مسئله نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد و نیازمند توجه جدی مسئولین می‌باشد.

http://

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5526
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.