حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
یادداشت؛

چرا کتاب نمی‌خوانیم؟

  • کد خبر : 22281
  • 24 آبان 1402 - 8:26
چرا کتاب نمی‌خوانیم؟
معمولا افرادی که دانستن را برای چیزی به جز نفس دانش می‌خواهند، اشتیاقی به مطالعه ندارند، بیشتر ما هم همین‌گونه‌ایم مثلا از دانش ا‌نتظار ا‌رتقای شغلی داریم، وقتی این‌ ا‌نتظار بدون مطالعه هم پاسخ می‌یابد، چه نیازی است به مطالعه؟!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، گابریل گارسیا مارکز، نویسنده پر آوازه کلمبیایی در سخنرانی کلمبیا گفته بود:« اگر هر یک از شما کتابی در کوله‌پشتی خود داشته باشید، زندگی همه ما بهتر خواهد شد.» اما دیگر ما کتاب نمی‌خوانیم. کتاب نمی‌خوانیم و طبیعی است که کمکم آدم‌های بدتری می‌شویم.

درون کیف‌ها و کوله‌پشتی‌هایمان تبلت و گوشی و شارژر جای کتاب را گرفته است، معلوماتمان گره خورده به فضای مجازی و دستمان از کاغذهای کاهی کوتاه شده است.

کتاب نمی‌خوانیم و به نظرم معلوم است که چرا نمی‎خوانیم: به جای خرید یک جلد کتاب، پولمان را برای خرید بسته اینترنتی کنار می‌گذاریم، این که چرا کتاب‌فروشی‌ها به دورها کوچ کرده‌اند و آن تک و توکی که مانده‌اند با خودکارفروشی و سی‌دی فروشی روزگار می‌گذرانند.

این‎ها دلایل دم دستی دارد. واقعیت این است که دیگر کسی به این چیزها اهمیت نمی‌دهد و انگیزه‌ای برای مطالعه وجود ندارد. مشکل اصلی حتی گرانی کتاب نیست. مسئله اصلی این است که شوقی برای دانستن وجود ندارد. جامعه بدون پرسش، تلاشی برای یافتن پاسخ نمی‌کند.

وقتی رشد مردم در گرو هر چیز، به جز دانش است، معمولا افرادی که دانستن را برای چیزی به جز نفس دانش می‌خواهند، اشتیاقی به مطالعه ندارند. بیشتر ما هم همین‌گونه‌ایم. مثلا از دانش ا‌نتظار ا‌رتقای شغلی داریم، وقتی این‌ ا‌نتظار بدون مطالعه هم پاسخ می‌یابد، چه نیازی است به مطالعه؟

در آمارها سرانه مطالعه هر سال پایین‌تر می‌آید، در حالی که یکی ا‌ز شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشور در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است.

حوزه کتاب و نشر در کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد، شواهدی نظیر سرانه پایین مطالعه، تعداد نامتناسب کتابخانه‌های عمومی، شمارگان پایین کتاب‌های منتشر شده، تعداد بالای ناشران غیرفعال و… از نشانه‌های ا‌ین بحران هستند. این وضع در شهرستان‎های کوچک بحرانی‎تر هم هست. در بعضی شهرها تعداد کتاب فروشی‎ها و کتابخانه‌‌های عمومی از تعداد انگشتان دو دست کمتر است.

در شهری مثل سنندج که سرانه مطالعه آن از میانگین کشوری هم پایین‎تر است، مسئولان به دنبال حمایت و مشارکت خیرین برای ساخت و تجهیز کتابخانه‎های عمومی هستند تا شاید کمی جا برای کتاب در زندگی شهروندان باز کنند! شاید آستین‌هایی را بالا بزنند تا چند کتابخانه مجهز در ا‌ین شهر متولد شوند، شاید.

معلوم نیست بالاخره تکلیف مدیوم زندگی حال حاضر چه می‌شود… حوصله ندارید کتاب بخوانید؟حوصله ندارید با چشم مهربان‌تر به این ابزار دانایی بنگرید؟ باور کنید راه حلش خیلی ساده ا‌ست؛ بنشینید عطر و بوی پاییز پشت پنجره و طعم گِس خرمالو و انار، یک گوشه گیر بیاورید و کتاب بخوانید…بخوانید و به این باور برسید که رستگاری ما در خواندن کتاب است.

یادداشت از توفیق مشیرپناهی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22281
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.