حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

چالش ترافیک شهری بیجار بدون درمانگر

  • کد خبر : 27297
  • 04 بهمن 1402 - 8:27
چالش ترافیک شهری بیجار بدون درمانگر
ترافیک در هر شهر و دیاری یکی از مهمترین چالش‌ها و مطالبات مردمی است که مسئولین وقت، فرمانداران و شهرداران نمی‌توانند بی‌توجه از کنار آن رد شوند و یا بخواهند این موضوع مهم را فراموش کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهر بیجار و بخصوص هسته مرکزی این شهر، بیش از یک دهه است که با معضل بزرگی به نام ترافیک دسته و پنجه نرم می‌کند و با اوج گیری آن، تنها مسکن‌های چند ساعتی تجویز و این بیماری همچنان در تن شهر ریشه بیشتری می‌پروراند.

مسئله ترافیک مرکز شهر بیجار که به بازار سنتی آن ختم می‌‍شود، اگر توسط مدیران و مسئولین وقت چاره‌یابی و عیب‌یابی می‌شد، بدون شک وضعیت امروز این شهر کوچک مهاجر فرست، حداقل یک شهر بدون ترافیک بود.

طرح و اجرای پروژه‌ایی که فقط علت اصلی آن، بودجه‌ایی بود که باید خرج می‌شد، “پیاده راه اردلان شرقی” امروز بجای اینکه محلی برای رفاه حال مردم باشد، به معضل بزرگتری با مسائل و مشکلات بیشتری پیش روی مردم و مسئولین تبدیل شده است.

اگر همان روزهایی که زمزمه اجرای این پیاده راه در این شهر فشرده و کوچک در حال طراحی و پیشنهاد اجرایی آن می‌شد، ابتدا به این موضوع فکر می‌شد با احداث آن، ترافیک شهری در این خیابان چه وضعیتی خواهد یافت؟

در کنار پیاده راه اردلان که به علت بنبست شدن آن و واحدهای مسکونی مجاور طرح، به محلی یک طرفه برای ورود مالکان و پارکینگ خودروها شده است، یکی از بزرگترین دلایل افزایش ترافیک هم در این هسته مرکزی شهر محسوب می‌شود.

دومین موضوع مهم که در طول تاریخ بیجار از دید مردم و مسئولین پنهان مانده است، تمرکز بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در این نقطه از شهر است، به ندرت می‌توان کسی را در شهر یافت که در طول روز چندین بار برای امور بانکی و انتقال وجه کارت به کارت یا خرید شارژ به این خیابان پر ترافیک وارد نشده باشد.

موضوع مالی و اعتباری، از مهمترین موضوعات روز به شمار می‌رود و می‌توان گفت، خیابان اردلان غربی و تقاطع اردلان و آزادگان بیش از ۹۰درصد بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری را در دل خود جای داده که ضمن جذب جمعیت مردم به سمت خود، کارمندان این مراکزهم هم برای جای پارک با مشکل بزرگی روبه رو هستند.

از حدود ۲۰سال پیش از این هم مجتمع‎های تجاری بدون پارکینک در همین محدوده مرکزی شهر بیجار موجب افزایش تردد، ترافیک و تراکم جمعیتی شده است که باید پیش از اعطای مجوز فعالیت و احداث، به این نکته مهم توجه می‌شد و طمع پول را قربانی مزاحمت و مشکلات برای مردم نمی‌کردند.

بزرگترین مجتمع تجاری – پزشکی بیجار هم در این مرکز شهر احداث شده است که فاقد پارکینگ است، کسبه فعال در این مجتمع، پزشکان و ارائه خدمات زیبای و بهبودی، موجب شده است که جمعیت بیشتری از مردم با خودرو به محدوده این مرکز مراجعه کنند.

ترافیک بیجار آینده نگری نشده

عباس سقفی از ساکنین خیابان اردلان می‌گوید: پیش از اجرای طرح پیاده راه و حتی پروژه‌های تجاری در این محدود، بازار و بانک‌ها به تنهایی موجب افزایش ترافیک روزانه در این نطقه بودند و در آن زمان هم به این موضوع بی‌توجهی شده بود.

وی ادامه داد: هسته مرکزی شهر بیجار تلفیقی از مسکونی و تجاری است و با ورود و افزایش بی‌رویه شعب بانک‌ها در این نطقه هم موجب شد، ترافیک روزانه رشد قابل توجهی یابد.

سقفی با اشاره به اینکه مردم هم چاره‌ایی ندارند برای همه امور بانکی راهی این منطقه شوند، در سایر نقاط شهر هم تعدادی دستگاه خودپرداز وجود دارد که یا خراب هستند یا در مسیری قرار دارند که مورد استفاده عموم مردم قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: روزی هم که قرار شد طرح پیاده راه را در این منطقه اجرا کنند، وعده دادند که هر سه فاز طرح به سرعت اجرا می‌شود و عملا دیگر هیچ خودروی وارد نخواهد شد و ساکنین هم در ساعاتی مشخص می‌توانند از خودرو استفاده کنند، امروز که چهار سال از پایان اجرای طرح می‌گذرد، هیچ کدام از وعده‌ها محقق نشد و ترافیک هم افزود شد.

خیابان یک طرفه درد را دوا نمی‌کند

خانم ملکی هم که در مجتمع تجاری این نطقه فعالیت دارد، می‌گوید: این مجتمع تجاری در خیابان یک طرفه قرار دارد، از طرفی هم به سمت پیاده راه و از سمت دیگر به خیابان اردلان غربی راه دارد، اوج ترافیک هم در ساعات ۱۱ تا ۱۴ و عصرها ساعت ۱۶ تا ۲۰ است، بهترین زمان کاسبی ما، مردم در ترافیک هستند.

وی ادامه داد: پلیس راهور هم برای کاهش خودروها، خیابان را یا مسدود می‌کند و یا خیابان اصلی آزادگان را طرح ترافیکی اجرا می‌کنند که این راه‌کار، ترافیک معابر فرعی را افزایش می‌دهد که هیچ دردی را نتوانسته دوا کند.

این کسبه ادامه داد: اگر پیش از اجرای پیاده راه، فکری برا تعریض خیابان اصلی شهر و همین خیابان می‌کردند، بهترین درمانی بود که شاید به فکر یک مدیر آینده‌نگر می‌رسید.

وی با انتقاد از قدرت مدیریت شهری، شهرداران و فرماندارن بیجار، اظهارکرد: متاسفانه امروز رسیدن به کرسی قدرت، از قدرت آینده سازی یک شهر مهم‌تر شده است، هرکسی با هر طریقی و ارتباطی غیر دموکراسی، قصد دارد بر صندلی ریاست تکیه بزند، حالا این شهر فردای بدتر داشته باشد، اصلا مهم نیست، چون شاید فردا نیاید، نباشند، نباشیم.

اجرای طرح پارکینگ بر عهده شهرداران است

ابواقاسم الله‌مردای، صاحب یکی از برزگترین مرکز تجاری – پزشکی بیجار گفت: پیش از اجرای طرح تجاری در این منطقه، جلسات متعددی با شهرداری برگزار شد که به این نتیجه رسیدیم هزینه طرح و اجرای پارکینک را به شهرداری به پردازیم تا این نهاد در آینده در محلی نزدیک به این خیابان، پارکینگ عمومی احداث کند.

وی افزود: کسبه‎ها و پزشکان این مجتمع هم با مشکل پارکینگ روبه رو هستند و راه‌کاری هم سراغ نداریم، هر کسی صبح زودتر رسید، صاحب پارک خودرو در خیابان می‌شود.

این مالک مرکز تجاری – پزشکی اظهارکرد: اجرای فازهای دوم و سوم پیاده راه هم مورد اعتراض تمامی کسبه و بازاریان است و این اعتراض را بارها به فرمانداری اطلاع داده‌ایم، امّا بودجه‌ایی آمده و باید صرف موضوع شود.

وی با اشاره به اینکه طرح پلیس بیشترین ترافیک را در میدان فاضل گروسی و خیابان طالقانی اعمال کرده است، گفت: از هر کجایی که ورود خودرو را مسدود کنیم، بارترافیکی به نقاط دیگر تحمیل می‌شود و عملا مشکلی حل نمی‌شود، بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود.

الله‌‌مرادی گفت: ایجاد پارکینک، تعریض خیابان و خروج بانک‌ها و مدارس از این منطقه، می‌تواند تنها راه ممکن و دائمی چالش ترافیک باشد ولی کو گوش شنوا!!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27297
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.