حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
کشت کشاورزی یا صنعتی؟

چالش‌های زعفران‌کاری در بیجار؛ كشت زعفران می تواند موجب اشتغالزایی دائمی شود

  • کد خبر : 9540
  • 04 اردیبهشت 1402 - 7:59
چالش‌های زعفران‌کاری در بیجار؛ كشت زعفران می تواند موجب اشتغالزایی دائمی شود
اراضي كشاورزی شهرستان بيجار در كنار ظرفيت خوب، شرايط آب و هوای منطقه، باز آوری خاك مناسب، براي كشت زعفران (طلاي سرخ) مستعد است و مي توان از اين طريق ضمن اشتغال پايدار منابع درآمدی خوبی هم برای كشاورزان ايجاد كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، كار آفرين برتر كشت زعفران در بيجار از آغاز دومين مرحله كشت اين محصول در زمين زراعی خود به مساحت يك و نيم هكتار خبر داد و گفت: با مطالعات چند ساله و تجربه كشت اول زعفران در ۶ سال گذشته و وضعيت آب و هواي مناسب، متوجه شديم بيجار از استعداد خوبي براي كشت زعفران برخوردار است.

 

محسن داودی اظهار داشت: با توجه به اينكه بازدهي و برگشت سرمايه اوليه در كشت زعفران از سال هاي سوم و چهارم با برداشت محصول امكان پذير است حمايت مالي بلند مدت و ارزان قيمت از كشت زعفران در بيجار و استان كردستان بايد توسط جهاد كشاورزي و بانك ها صورت گيرد.

 

وي که از سال ۱۳۹۱ اولين كشت زعفران را با سرمايه شخصي در زمين اجاره ايي آغاز كرده و تاكنون براي بيش از ۱۰۰ نفر در حوزه برداشت، جداسازي، خشك سازي و بسته بندي اين محصول اشتغال پايدار مستقيم و غيرمستقيم ايجاد كرده است گفت: برای سرمايه گذاري در كشت طلاي سرخ، حداقل نيم هكتار زمين زراعي، حدود یک میلیارد ريال به عنوان سرمايه اوليه، همت، تلاش، پشتكار قوي و صبر زياد ضروري است.

 

اين كار آفرين برتر جوان بيجاري يادآور شد: در كنار ظرفيت خوب، شرايط آب و هواي منطقه، باز آوري خاك مناسب، همياري و همكاري اعضاي خانواده در موفقيت و استمرار كشت زعفران تاثير بسزايي داشته است.

داودي با اشاره به زیبایی اولين ثمره و گل دهي زعفران در بيجار گفت: شكوفا شدن و به ثمر نشستن زحمت چند ساله براي اولين بار در زادگاهم، دوستان، آشنايان و از جمله كارشناسان كشاورزي اين شهرستان را به اين باور رساند كه خاك بيجار مستعد كشت و توليد زعفران است.

 

وی اضافه كرد: اگر حمايت هاي دولتي در ابتداي كشت زعفران شامل كشاورزان شود، بسياري از مشكلات و موانعي كه به علت كمبود سرمايه در گردش متحمل شده اند را كاهش مي داد و امروز مي توانستيم وسعت كشت، برداشت و همچنين اشتغالزايي در اين بخش را افزايش دهيم.

 

اين كشاورز زعفران كار مي گويد: كشت زعفران و بازگشت سرمايه اوليه در سال سوم و چهارم گل دهي امكان پذير است و اين در صورتي است كه بانك در بازپرداخت تسهيلات پس از پرداخت آن اصرار دارد كه اين امر مشكلاتي براي زعفران كاران ايجاد مي كند.

 

او از اين وضعيت ابراز نگراني كرد و گفت: قوانين و برنامه ريزي هاي اقتصادي بايد متناسب با هر حوزه و بخش هاي كشاورزي تعيين شود تا چنين طرح هايي كه اشتغال پايدار و بازدهي مناسب دارند، با موانع اقتصادي متوقف نشوند.

 

داودي تاكيد كرد: مراحل جداسازي، خشك كاري و بسته بندي زعفران به حمايت بيشتري نياز دارد و اگر تسريع در پرداخت اقساط بانكي با سرعت كمتري صورت گيرد، ميزان توليد افزايش و هدر رفت و ارزان فروشي محصول به حداقل ممكن خواهد رسيد.

 

او با اشاره به اين كه بانك براي بازپرداخت تسهيلات و ارائه زمان تنفس هيچ گونه همكاري با ما ندارد، افزود: فعاليت در عرصه توليد زعفران در كشور نيازمند گذشت زماني حدود پنج سال است و نبايد كشاورزي در اين بخش را با كشت گندم يا ساير محصولات زود بازده همسان ديد.

 

كار آفرين برتر كشت زعفران در بيجار اضافه كرد: بايد دوره بازپرداخت تسهيلات بيش از چهار سال باشد زيرا زعفران از سال سوم و چهارم به مرحله برداشت خواهد رسيد و تا سال چهارم به بعد سود دهي چنداني ندارد كه بتوان با آن اقساط و بدهي ها را نيز پرداخت كرد.

 

داودي با اشاره به اينكه زعفران زربام بيجار گروس يك برند ثبت شده است، ادامه داد: بسياري از تاجران زعفران كه از كيفيت و نوع زعفران بيجار با خبر شده اند براي پيش خريد اين محصول اعلام آمادگي كرده اند، كشت زعفران در بيجار بازار خوبي دارد البته هدف ما علاوه بر صادرات به ساير مناطق كشور، استفاده از ظرفيت مرزي بودن استان كردستان براي صادرات اين محصول به كشورهاي همسايه است.

 

 

اين كار آفرين بيجاري گفت: مردم با مشاهده زعفران توليد بيجار كه از جهات مختلف رنگ، طعم، بو، كميت و ماندگاري منحصر به فرد و بسيار مرغوب است ابراز خوشحالي كرده و اين خود بزرگترين سرمايه براي ادامه فعاليت است.

 

زعفران زربام بيجار گروس داراي چهار محصول كلي است كه شامل ريشه يا پوشال كه طعم دهندگي و تمامي خواص زعفران را دارد، پرچم زرد رنگ زعفران كه براي ناراحتي هاي كبد و كبد چرب مفيد است، برگ هاي ياسي رنگ كه در صنايع رنگ رزي، رقيق نمودن خون مورد استفاده قرار مي گيرد و عرق زعفران كه براي معطر نمودن نوشيدني ها و دمنوش ها استفاده مي شود.

 

مدير جهاد كشاورزي بيجار در خصوص كشت اين محصول در اراضي كشاورزي اين شهرستان گفت: براي كاشت، داشت و برداشت زعفران در فاز اول به سرمايه اوليه نياز است و علاقه مندان به اين زراعت بايد در ابتداي كار از حمايت هاي مالي، آموزش و مشاوره برخوردار شوند.

 

میثم محمدپناه افزود: فعالان جوان و علاقه مند بايد از نظر مالي نيز مورد حمايت قرار گيرند البته سرمايه گذران مي توانند با تأمين اين مهم با ايجاد اشتغال پايدار و پر سود در اين بخش ورود كنند، اشاره كرد و يادآور شد: با وجود اينكه اين پيازچه تا ۱۰ سال عمر مفيد توليد و برداشت دارد حمايت مالي از اين بخش كشاورزي اجتناب ناپذير است.

 

وی آب و هواي شهرستان بيجار را مناسب توليد زعفران دانست و ابراز اميدواري كرد در صورت بارش مناسب پاييزي اين محصول در بهار نيازي جدي به آب ندارد كه اين يك مزيت خوب براي اين محصول استراتژيك و اقتصادي است، قيمت هر يك گرم زعفران زربام بيجار حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ريال است و در صورت حمايت هاي دولت از اين توليد بومي و ملي در بحث كمك به اقتصاد كشور و ارز آوري مي توانيم گام هاي مهمي برداريم.

 

محمدپناه گفت: شهرستان بيجار كه در شرق استان كردستان واقع شده است، به علت موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن در ارتفاع از دماي هواي سردي برخوردار است و با توجه به سازگاري و مقاومت زعفران با چنين هوايي، ظرفيت مناسبي براي كشت آن وجود دارد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9540
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.