حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ در دهگلان به کار خود پایان داد

  • کد خبر : 11413
  • 06 خرداد 1402 - 7:38
پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ در دهگلان به کار خود پایان داد
پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ به میزبانی پارک لاله شهرستان دهگلان برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ در پارک لاله شهرستان دهگلان برگزار شد؛ به این بهانه نگاهی کوتاه می‌اندازیم به موسیقی لیلاخ و آواها و نواهایی که در این خطه با روح و روان مردم عجین شده است.

این موسیقی مجموعه آداب، سنت و مراسم آئینی است که از همان ابتدای تاریخ جزئی جدایی ناپذیر از مردم این خطه است.

لیلاخ با تمام ظرفیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی، آداب، سنن و رفتارهای خلاقانه مردم یکی از مناطق کم نظیر فرهنگی ایران است.

گاها از یک روستا به روستایی دیگر آداب و سنن‌ها و حتی لهجه‌ها هم متفاوت است و این حاکی از توانایی‌های بالقوه این منطقه در زمینه‌های مختلف است.

پوشش کم نظیر مردان و زنان لیلاخی، فولکولور این منطقه که در قلب، روح و روان این مردم وجود دارد همه و همه از ظرفیت های این منطقه محسوب می‌شود.

لهجه زیبا لیلاخی خود یکی از ظرفیت های منطقه است و هنرمندانی که در این منطقه چون ستاره های خوش سیمایی می درخشند، عبدالله قربانی ملقب به عبدالله ماچکه ای، حبیب الله مله ای، محمد حسین بهمنی و… موسیقی این منطقه را جهانی کردند.

سازهایی که با دامداری مردم نیز ارتباط داشته و تولید خود مردم منطقه بوده و حاکی از خودکفایی مردم در تولید است.

آرش جوانمردی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهگلان در حاشیه برگزاری این جشنوارهخ و در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: این افتخار را داریم که در پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ میزبان هنرمندان اقوام و نواحی از استان‌های مختلف کشورمان باشیم.

وی افزود: این جشنواره با حضور استان های کرمانشاه، لرستان، خراسان، البرز، آذربایجان شرقی و غربی قزوین و شهرستانهای استان کردستان در یک فراخوان عمومی و دعوت ۲۲ گروه حرفه ای و پیشکسوت به صورت غیر رقابتی در روز چهارم خرداد ماه سال جاری آغاز شده است.

جوانمردی با اشاره به غنی بودن منطقه لیلاخ از نظر سبک خاص و منحصر به فرد موسیقی آن در ادامه عنوان داشت: منطقه لیلاخ از لحاظ موسیقی و سبک خاصی که در این منطقه استفاده می شود، بسیار غنی و پربار بوده و بسیاری از بزرگمردان موسیقی لیلاخی که در قید حیات هستند، سرمایه های این منطقه و به نوعی جزء لاینفک موسیقی محلی محسوب می شوند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دهگلان خاطرنشان کرد: در بخش گروه مهمان (مهمان خارج از کشور) شاهد حضور گروه موسیقی از اقلیم کردستان خواهیم بود که دست تک تک این عزیزان را هم به مهر و دوستی می فشاریم.

اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی، بیان داشت: موسیقی اصیل لیلاخی میراث گرانمایه و گرانبهای استان کردستان به شمار می آید.

دریایی هدف از برگزاری جشنواره را ایجاد نشاط و شادی و شور اجتماعی در سطح شهرستان دهگلان عنوان کرد و در ادامه گفت: جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای محلی لیلاخ با استقبال خوب مردم فهیم دهگلان همراه بود.

حمید معتصمی فرماندار دهگلان نیز در این خصوص اظهار داشت: جشنواره موسیقی لیلاخ چند سالی بدلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد اما در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه با برگزاری جشنواره از طریق فراخوان عمومی و دعوت از اساتید و‌ پیشکسوت های عرصه موسیقی این جشنواره با حضور ۲۲ گروه حرفه ای و پیشکسوت و گروه های موسیقی از استانهای همجوار و گروهی میهمان از اقلیم کردستان به اجرا درآمد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11413
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.