حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران:

پلیس فتا و قوه قضاییه به پرونده باج‌خواهی به نام فساد برنج ورود کرد

  • کد خبر : 27011
  • 28 دی 1402 - 8:51
پلیس فتا و قوه قضاییه به پرونده باج‌خواهی به نام فساد برنج ورود کرد
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران می گوید: طرح دروغین فساد در واردات برنج یک پروژه بر مبنای ادعای کذب بود که تقاضای برخورد قضایی با منتشر کنندگان باج خواه آن شده ایم.

به گزارش کردتودی به نقل از خبرگزاری بازار،

 دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران از واردات ۸۰۵ هزار تن برنج خارجی به ارزش یک میلیارد دلار در سال جاری خبرداد و گفت: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج تا پایان سال جاری یک میلیون تن می‌رسد.

«مسیح کشاورز» کشاورز در گفتگو با بازار با بیان این که هنوز کشت برنج همچنان به روش سنتی صورت می گیرد و نمی توان چندان در کاهش قیمت در بخش تولید برنامه ریزی کرد، مگر ان که زمین ها به شکل تعاونی و یکپارچه صورت بگیرد، گفت: لذا ما تلاش کردیم تا در بخش توزیع با حذف واسطه ها اقدام به کاهش قیمت برای مصرف کننده و در عین حال خرید منصفانه از کشاورزان کنیم. لذا اکنون کشاورزان با سود منطقی برنج خود را می‌فروشد البته اعضا انجمن برای کاهش هزینه‌ها در بخش فرآوری نیز برنامه ریزی کرده اند که در سال بعد بهره وری در بخش فرآوری را شاهد خواهیم بود که نه تنها به نوعی جلوگیری از اسراف است تولیدات داخلی است که حتما در کاهش واردات نیز موثر خواهد بود.

وی داشت: بزرگ‌ترین کارخانه که یکی دو ماه دیگر با ماشین‌آلات بروز با دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی می‌تواند ضایعات برنج را به حداقل برساند، راه‌اندازی می‌شود که همین امر موجب متعادل شدن قیمت این محصول خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران همچنین در نشست خبری خود ضمن رد تمامی اتهامات مطروحه علیه شرکت‌های عضو این انجمن از جمله شرکت طبیعت با بیان اینکه ۱۴۹ شرکت در حوزه واردات برنج فعالیت دارند؛ افزود: هر ساله به منظور حمایت از تولید داخلی ممنوعیت واردات در فصل برداشت از ابتدای مردادماه تا پایان آذرماه اعمال می‌شود.

وی همچنین در خصوص سهم واردات شرکت طبیعت که این روزها محل مناقشه بوده و در فضای مجازی از ان مانند چای دبش یاد می کنند، گفت: این شرکت نه تنها ۷۰۰ میلیون دلار دریافت نکرده بلکه اساسا نحوه واردات برنج به گونه است که ابتدا باید برنج وارد بازار شده و عرضه شود و سپس اقدام به دریافت ارز می کنند که فرآیندی حدود ۱۰ ماهه دارد.

کشاورز درباره سهم این شرکت طبیعت در واردات برنج به ایران، گفت: سهم این شرکت تا کنون حدود ۱۵ درصد کل واردات برنج بوده است.

مدعیان تخلف در واردات برنج مدارک و اسناد خود را ارایه دهند

«محمد مختاریانی» رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران نیز در این باره گفت: اخیراً اخباری مبنی بر تخلف در بازار برنج در فضای مجازی و یکی از رسانه‌ها منتشر شده است که درخواست کردیم اسناد و مدارک خود را در خصوص این موضوع به ما ارائه کنند تاکنون مدرکی ارائه نشده است.

وی با بیان این که سهم واردات شرکت طبیعت بر اساس تصمیم و دستورالعمل جهاد کشاورزی و با معیار میزان واردات در ۵ سال گذشته و اعتبار شرکت است، گفت: بر اساس این دستورالعمل شرکت می تواند تا ۱۷ درصد کل واردات برنج را انجام دهد و شاید برخی از رقبا در انجمن واردات برنج از این دستورالعمل شاکی هستند!

مختاریانی گفت: اتفاقا سیستمی شدن واردات و بر اساس این دستورالعمل واردات کاملا شفاف شده و شاید برخی از شفاف شدن میان واردات و نحوه تخصیص ارز ناراضی هستند ولی من همین جا اعلام می کنم که با توجه به نحوه تخصیص ارز و تاخیر های چند ماه چنانچه ارز ترجیحی برای برنج انجام شود افزایش قیمت زیادی نخواهیم داشت زیرا هزینه مازاد«نرخ سود» چند ماهه بانکی حذف خواهد شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج، خرید برنج به صورت صوری توسط این شرکت از کشاورزان داخلی را رد کرد و افزود: در استان مازندران و گیلان به کشاورزان اعلام شد که برنج داخلی را خریداری می‌کنیم که به صورت خرده‌فروشی حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تن خریداری شد که حتی نام و مشخصات افرادی که از انها خریداری شده نیز موجود می باشد.

به گفته وی، هر کیلوگرم برنج هاشمی با قیمتی حدود ۶۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری با احتساب بسته بندی و سورت بندی ۷۳ هزار تومان تمام شده که با سود فروشگاه های زنجیره ای و سایر هزینه ها با نرخ بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ بنابراین برنج حدود ۳۰ هزار تومان از سال گذشته ارزان‌تر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شده و لازم است از افرادی که برنج را به همین قیمت از کشاورز می خریدند و در بازار به ۱۳۰ هزار تومان می فروختند سئوال شود که اختلاف این قیمت برای چیست؟

ماجرای ۷۰۰ میلیون دلار واردات

مختاریانی با اشاره به این که هم اکنون من بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از دولت طلب دارم، گفت: دریافت ۷۰۰ میلیون دلاری ارز برای واردات برنج توسط شرکت طبیعت را تکذیب می کنم و گفت: این شرکت از تیرماه امسال برنج وارد کشور کرده و این برنج‌ها در بازار توزیع شده‌اند، اما هنوز ارز آنها را دریافت نکرده و معلوم نیست چه زمانی دریافت کند. لذا در صورتی که این شرکت ارز دریافت می‌کرد و محصول موردنظر را وارد نمی‌کرد، تخلف محسوب می‌شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه دریافت ارز از دولت قانونی است و شرکت مذکور هیچ بدهی از بابت رفع تعهد ارزی ندارد، افزود: اعضای رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران که ۶ تا ۷ شرکت هستند تا به امروز ۲۵۶ هزار تن برنج به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار وارد کرده‌اند. نه‌تنها دولت تمامی ارز مورد نیاز را تخصیص نداده؛ بلکه این شرکت به‌ازای خرید هر کیلوگرم برنج داخلی ثبت سفارشی از وزارت جهاد کشاورزی نگرفته است.

وی همچنین با اشاره به جریان رسانه ای که از خارج با یک پیام در پیام رسان ایکس آغاز شد و در داخل نیز توسط یک روزنامه دامن زده شد، گفت: نه عدد ۷۰۰ میلیون دلار صحیح است، نه میزان تولید ۳ میلیونی تولید داخل و نه اظهارات آن نماینده مجلس که برای انتخابات با عمل پوپولیستی حرف های نادرست زده است.

مختاریانی با اشاره به این که در جریان این پروژه باج گیری حتی تقاضای چند صد هزار دلاری ارایه شده، گفت: برای این موضوع از نهاد های نظارتی و پلیس فتا پیگیری قضایی شده و انتظار دارم که اگر من متخلف هستم با من برخورد شود و یا با عاملان و منتشر کنندگان اخبار کذب و باج خواه!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27011
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.