حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

پرورش بز مرخز، صنعتی که به اشتغال پایدار کمک می‌کند

  • کد خبر : 27053
  • 30 دی 1402 - 7:48
پرورش بز مرخز، صنعتی که به اشتغال پایدار کمک می‌کند
با تلاش و همت ارشدی، کارآفرین و دامدار بومی شهرستان دهگلان، بز مرخز که یکی از گونه‌های اصیل بز در استان کردستان شناخته می‌شود، از خطر انقراض نجات یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بز مرغز یا بز مرخز محلی حیوانی، چابک و زرنگ با بدنی جمع و جور و جثه نسبتاً کوچک که در مناطق کوهستانی پرورش می‌یابد، در این نژاد سر متوسط حدقه برجسته گوش‌های نسبتاً بلند و آویزان و پاهای کوتاه و قوی هستنند، در نرها شاخ طویل و پیچیده و در ماده‌ها کوتاه با پیچش ملایم و به شکل‌های متفاوت دیده می‌شود.

بز مرخز کردستان یکی از نژادهای بومی استان کردستان شناخته می‌شود، از پرورش این نژاد بومی می‌توان به تولید گوشت، الیاف با ارزش موهر و شیر اشاره کرد، نژاد بز مرخز امروزه در حال انقراض قرار گرفته است.

با تلاش و همت ارشدی، کارآفرین و دامدار بومی شهرستان دهگلان، بز مرخز که یکی از گونه های اصیل بز در استان کردستان شناخته می‌شود، از خطر انقراض نجات یافت.

ابراهیم ارشدی کارآفرین و دامدار دهگلانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی، اظهار داشت: در ابتدا از ۱۸ راس بز مرخز، این نژاد کمیاب با حمایت جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان برای پرورش شروع کردم، و در حال حاضر ۱۰۰۰ راس از این نوع بز در شهرستان موجود می‌باشد.

ارشدی دامداری پویا و خودکفاست که خوراک دام‌های خود را نیز در مجتمع‌های پیرامون تولید می‌کند.

این دامدار در ادامه افزود: یونجه و کاه مورد نیاز حیوانات به وسیله خودمان تهیه می‌شود، البته مقداری جو مورد نیاز را نیز تهیه می‌کنیم، اما بدلیل اینکه مقدار جو دریافتی ما کم است، جهاد کشاورزی شهرستان مقدار جو مورد نیاز ما را تأمین می کند.

ارشدی در ادامه گفت: انبارهای مجهز که در اختیار داریم هر نوع دغدغه ای را از دامدار دور می کند، همچنین در فصل‌هایی که برف و باران می‌بارد، هیچ مشکلی نداریم.

فرهاد یعقوب نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان عنوان کرد: تولید علوفه مهم ترین عامل رشد در دامداری است، سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار تن علوفه در این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دهگلان یادآور شد: در شهرستان دهگلان بالغ بر ۴۰ هزار هکتار از مراتع درجه یک و دو قرار دارند که حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت نباتات علوفه ای اختصاص داده شده است و غلات نیز در بالغ بر ۸۰ هزار هکتار کشت می‌شود.

یعقوب نژاد رئیس جهاد کشاورزی دهگلان بیان کرد: از بز مرخز این نژاد اصیل علاوه بر شیر، گوشت و پشم که از مهم ترین خواص این بز است و در تولید لباس های اصیل کردی نظییر ( مه ره ز ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهزاد جواهری مسئول ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان افزود: پرورش بز مرخز علاوه بر اشتغال در زمینه دامداری، توانسته اشتغال بسیاری از زنان را در حوزه ریسندگی و بافندگی فراهم آورد.

جواهری اضافه کرد: جها کشاورزی دهگلان نیز از زنان فعال در زمینه‌های ریسندگی و بافندگی با ایجاد تعاونی و معرفی جهت دریافت تسهیلات حمایت خواهد کرد.

بز مرخز تنها نژاد تولید کننده پشم موهر است که از پشم آن در تولید لباس کردی مه ره ز استفاده می‌شود، همچنین بدلیل تولید شیر، گوشت و پشم آن، زمینه مناسبی را برای درآمدزایی دامداران فراهم آورد، صنعتی که به اشتغال پایدار کمک کرده و زمینه اشتغال‌های جانبی را نیز بوجود می آورد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27053
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.