حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
گزارش؛

وقتی مساجد زیربنای تحقق محلات اسلامی می شوند

  • کد خبر : 15262
  • 23 مرداد 1402 - 7:12
وقتی مساجد زیربنای تحقق محلات اسلامی می شوند
وجود بیش از دو هزار مسجد که بسیاری از آن ها از جمله مساجد تاریخی و قدیمی کشور محسوب می شوند, جلوه ای از قرن ها عبادت و بندگی مردم دیاری است که آن را به سرزمین علم ، فرهنگ، تمدن و مردمان آن را عارف، زاهد و متقی می شناسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، همه مذاهب الهی و آسمانی و بسیاری از مکتب‌های بشری که تکیه‌گاه اجتماعی داشته‌اند، انتخاب و تعیین مکانی را به عنوان یک پایگاه خاص برای انجام برنامه‌ها و مراسم مخصوص خود لازم دانستند. مسیحیان به کلیسا و یهودیان به کنیسه و زرتشتیان به آتشکده می‌رفتند.اسلام هم از این امر غافل نمانده و لزوم بناء آن را به همه مردم و پیروان خود ابلاغ کرده است. این پایگاه که از مظاهر شکوه و عظمت اسلام به حساب می‌آید مسجد نام دارد که در آیه ۱۸ سوره توبه داریم: ««إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می‌کنند و زکات می‌دهند و جز از خدا نترسیده‌اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند.»

وجود بیش از دو هزار مسجد که بسیاری از آن ها از جمله مساجد تاریخی و قدیمی کشور محسوب می شوند, جلوه ای از قرن ها عبادت و بندگی مردم دیاری است که آن را به سرزمین علم ، فرهنگ، تمدن و مردمان آن را عارف، زاهد و متقی می شناسند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع ۵۷ هزار مکان مذهبی در سطح کشور سه هزار مکان آن در کردستان واقع شده و از این تعداد نیز دو هزار و ۹۴ مورد آن مسجد است.

بر اساس آمار اکنون یک هزار و ۷۰۰ روستای استان کردستان دارای مسجد است و در هر روستا یک مسجد وجود دارد که بر اساس سرانه در کل کشور به ازای هر یک هزار و ۲۰ نفر یک مکان مذهبی وجود دارد, در حالی که در استان کردستان این رقم به ازای هر۵۲۰ نفر یک مسجد است.

یکی از شاخص های شهر سنندج وجود مساجد متعدد است و این ویژگی موجب شده تا سنندج را به شهر مناره ها نیز بشناسند و رکورد کمیت پایگاه های تمدن اسلامی به نام سنندج ثبت شود که وجود مسجد در هر كوچه و معبر این شهر مسجدی به زیبایی عینیت این صفت برای سنندج محقق کرده است.

مسجد محله تقتقان یا همان اسلام آباد سنندج یکی از مساجد موفق در زمینه ی تحقق محله ی اسلامی است که توانسته است به یک پایگاهی در زمینه ازدواج آسان، تهیه جهیزیه و انجام کارهای فرهنگی بپردازد.

مسجد باید پایگاهی باشد که همه تحرکات اجتماعی را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی به کار بگیریم

ماموستا شاه کرمی مدیر و دبیر محله ی اسلامی اسلام آباد سنندج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی از اجرای طرح «محله اسلامی خبر دادو اظهار کرد: این طرح که از چند ماه گذشته در اسلام آباد شهرستان سنندج در حال اجرا است، با هدف دستیابی به محله‌ای سالم، با نشاط، امن و ایمن، فاقد آسیب‌های اجتماعی، مردمی، همدل، ولایی، مومن و انقلابی، پای کار، دارای بصیرت دینی و انقلابی، مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی و مهارت‌های شغلی و اشتغال ثابت و پایدار، اجرا می شود.

وی اضافه کرد: با رفع دغدغه ها و آسیب های اجتماعی اهالی یک محله در مساجد، می توان گفت که نمود کوچکی از دولت اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی قدم برداشته ایم و در این راستا نقش مساجد به عنوان نقش کلیدی و مکانی امن که پیام آور تصمیمات مهم اجتمای صدر اسلام است بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: تشکیل ۶ کارگروه و کمیته جهت رفع مشکلات محله انجام شده است که امیدواریم بتوانیم در فرهنگسازی ازدواج آسان، رفع آسیب های اجتماعی و انجام کارهای دینی و فرهنگی محله ای توانمند را به سرانجام برسانیم.

ماموستا شاهکرمی ادامه داد: وقتی ما می خواهیم تربیت نسلی را انجام دهیم تا تبدیل به یک نیروی کارآمد و فرهیخته شود، بهترین مکان برای تربیت چنین افرادی مکان های معنوی و عبادی مثل مساجد هستند.

وی افزود: در تاریخ اسلام مسجد نه تنها به عنوان محل عبادت و راز و نیاز تلقی می‌شد بلکه مکان مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و نظامی و برگزاری گردهمایی و جلسات مهم بوده است و به همين دليل مهمترین پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان در دنیا به شمار می رود و به عنوان مهمترین پایگاه مقابله با جنگ نرم علیه دشمن است لذا در این راستا همچنین نخبگان، موثرین و معتمدین این محلات شناسایی شده است تا مساجد کردستان ترکیبی از مسجد و مدرسه باشد.

وی در پایان گفت: شاید بهترین جمله در مورد مسجد این جمله معروف حضرت امام خمینی (ره) است که می فرمایند «مسجد سنگر است»، یعنی وقتی شما کلمه «سنگر بودن» را می‌بینید، همه ابعاد و جوانب را نیز می‌بینید و قلب تپنده جامعه اسلامی را ما می توانیم مسجد ببینیم.

مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرده است

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در این خصوص اظهار داشت:  مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهمترین نهادهای جامعه‌اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی اصلی ایفا کرده است لذا درب مسجد باید از اول صبح برای مردم باز شود و محلی برای حل مشکلات، آموزش قرآن، مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور باشد.

وی با اشاره به اینکه مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرده است، افزود: مسجد کانون و محلی برای انقلابیون و ظرفیتی برای پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

وی مسجدمحوری را لازمه تحقق طرح محلات اسلامی دانست و اظهار داشت: باید این مهم در دستور کار اعضاء این شورا قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان به ضرورت حضور نخبه های فعال در محلات اسلامی تأکید کرد و گفت: وجود دوهزار و ۳۰۰ مسجد در محلات مختلف استان ظرفیت خوبی برای رسیدگی به نیاز‌های فرهنگی، ورزشی و درمانی و معیشتی افراد نیازمند جامعه است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه مسجدمحوری شکل گرفت، عنوان کرد: اجرای طرح محله اسلامی در رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از مشکلات محلی نقش مهمی دارد.

پورذهبی بیان کرد: اجرایی شدن این طرح، می‌تواند به ارتقاء همکاری و استفاده از خرد جمعی در محلات مختلف کمک کند.

هدایت اعتبارات اشتغال برای اشتغالزایی توسط شورای تحول محلات

وکیلی مدیر کل فنی حرفه ای استان کردستان در ادامه به اقدامات این اداره در راستای تحقق محلات اسلامی اشاره کرد و گفت: آموزش مهارت های شغلی برای اهالی محلات هدف، هدایت اعتبارات اشتغال برای اشتغالزایی توسط شورای تحول محلات، همکاری و هماهنگی با ادارت مربوطه در راستای اشتغال پایدار و … از جمله ی این اقدامات است.

وی گفت: دوره ی آموزشی در سال ۱۴۰۱ به محلات هدف نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است و در کل ۱۷۹ هزار و ۳۰۶ نفر ساعت در ۱۶۲ دوره ی آموزشی داده شده است.

اختصاص بودجه جهت خدمت‌رسانی به محرومان کردستانی

حسین رسولی، مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز از تخصیص بودجه مورد نیاز جهت خدمت‌رسانی به محرومان و افزایش کمک‌های مومنانه در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، آمادگی همکاری و تعامل با دیگر اعضای شورای محلات اسلامی را داریم.

وی تأمین جهیزیه برای زوج‌های جوان کم برخوردار با معرفی شورای محله را از برنامه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌های آگاه‌سازی و پیشگیرانه با تعامل و هم افزایی سایر ادارات و براساس نیاز محلات از دیگر برنامه‌های پیش‌رو بهزیستی کردستان است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: تحقق محله اسلامی جزو چشم‌اندازهای بهزیستی بوده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

گزارش از مهوش رحیمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15262
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.