حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

ورود بی‌وقفه کشنده‌های سنگین در بیجار حادثه آفرید

  • کد خبر : 15416
  • 26 مرداد 1402 - 7:48
ورود بی‌وقفه کشنده‌های سنگین در بیجار حادثه آفرید
یکی از مهمترین وعده‌های مسئولین تا امروز، بهره‌برداری از کنار گذر چنگیز قلعه بود، کنارگذری که سالیان سال در انتظار تامین بودجه سرگردان مانده بود و اهرم خوبی هم بود برای ورود کامیون‌ها به داخل شهر و به نحوی مردم هم به ناچار قانع می‌شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، عصر سه‌شنبه ۲۴ مرداد ماه بود که باز هم با ورود یک کشنده سنگین در شلوغ‌ترین خیابان شهر بیجار، درست روبه‌روی پمپ‌بنزین و در پر تراکم‌ترین منطقه مسکونی، یک دستگاه پراید را زیر گرفت.

شاید اگر اندکی به عقب برگردیم و گزارشات متعدد پایگاه خبری کردتودی و رسانه‌های مجازی بیجار را نگاهی بیاندازیم، به طور مرتب، گزارشات و خبرهایی را در خصوص ورود کامیون به داخل شهر می‌بینید که گویی هیچگاه مورد توجه مسئولین وقت قرار نگرفته است.

یکی از مهمترین وعده‌های مسئولین تا امروز، بهره‌برداری از کنارگذر چنگیزقلعه بود، کنارگذری که سالیان سال در انتظار تامین بودجه سرگردان مانده بود و اهرم خوبی هم بود برای ورود کامیون‌ها به داخل شهر و به نحوی مردم هم به ناچار قانع می شدند.

امّا امروز دیگر فرق بزرگی دارد، دولت دوازدهم با هر برنامه و راهکاری که بود، کنار گذر چنگیز قلعه را به بهره برداری رساند و با موج رسانه ای به نحوی به مردم القا کردند که دیگر کار تمام شد و دیگر با ورود کامیون ها به داخل شهر بیجار خداحافظی کرد و فقط خاطرات تلخ آن در ذهن‌ها باقی می ماند.

طبق آیین نامه ترافیکی ورود کامیون و ماشین های باری سنگین به دلیل بزرگی این خودروها و احتمال تصادف و یا ایجاد ترافیک و وارد آوردن خسارات به آسفالت و زیر ساخت ها به داخل شهر ممنوع است و در صورت ورود باید برابر مقررات با متخلف برخورد شود، اما گویا بیجار از این امر مستثنی است!!!

کمربندی چنگیز قلعه آرزوی هر بیجاری بود که اگر افتتاح شود، دیگر همه از خطرات ورود کامیون‌ها به داخل شهر در امان خواهند بود و یکی از مهمترین مطالبات مردمی پس از یک دهه انتظار به نتیجه می‌رسد و با افتخار می توان از آن به نیکی یاد کرد.

شیرینی فانتزی این افتتاحیه آنقدر مصنوعی بود که در کمتر از ۲۴ ساعت پس از افتتاح آن، موجی از نارضایتی را در پی داشت، چون انتظار می رفت که با بهره برداری از این کنار گذر، دیگر هیچ کامیونی وارد شهر نشود، امّا آن رویایی شیرین باز هم رنگ کابوس به خود گرفت و خواب این شهر را پریشان کرد.

ساکنان منطقه شهرک مهدیه فرحی و بادامستان که سال ها از تردد کامیون های سنگین و فوق سنگین در این محدوده رنج می برند و متاسفانه در چندین مورد هم این کامیون‌ها و کشنده‌ها موجب خسارت‌های جانی و مالی برای شهروندان شده‌اند، هنوز که هنوز است، سر و صدای این خودروها، آسایس و آرامش روحی و روانی مردم را به بازی گرفته است.

یکی از شهروندان منطقه بادامستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: گمان می کردیم با بهره برداری از کنارگذر چنگیزقلعه دیگر شاهد عبور کامیون های بزرگ در این محدود از شهر بیجار نباشیم، متاسفانه گویا این کنارگذر را الکی افتتاح کردند.

علی قیصر می گوید: سال ها به ما وعده دادند که اگر این کنارگذر افتتاح شود، کار تمام است و شهر بیجار رنگ آرامش به خود می بیند، امّا امروز وضعیت بهتر که نشده است، هر روز بر بدتر شدن آن افزوده هم می‌شود، چه کسی مسئول است و باید پاسخگوی حق شهروندی ما است که پایمال شده است.

وی ادامه می دهد: با افتتاح کنار گذر چنگیز قلعه ماموران راهنمایی و رانندگی چرا اجازه تردد به کامیون های سنگین را در شهر می دهند.

کنار گذر چنگیز قلعه بدون هیچ زیرساخت و امکاناتی افتتاح شده است!
مورخه ۴ مرداد ۱۴۰۰، رییس پلیس وقت راهنمایی و رانندگی بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: پروژه ای که بعد از سالیان متمادی در ماه گذشته افتتاح شد کمربندی نیست، بلکه یک کنار گذر است که جاده اصلی سنندج را به جاده فرعی قروه وصل می کند، کمربندی پروژه ای است که تمامی اطراف شهر را بپوشاند.

وی گفته بود: در ابتدای تقاطع کمربندی هیچگونه علائمی برای هدایت رانندگان نصب نشده، مسئولان چگونه انتظار دارند ماشین سنگینی با سرعت ۱۲۰ و چندین تن بار در سر تقاطع دور بزند که همین اقدام ممکن است موجب بروز حوادث جبران ناپذیر مالی و جانی شود، رانندگان ماشین های سنگین با کمال صراحت جریمه ۲۰ هزار تومانی این تخلف را قبول می کنند و می گویند ما ۳۰ سال است که از این مسیر عبور می کنیم و برای حرکت در مسیر کنار گذر هیچگونه تابلو و علائمی نصب نشده است.

مکاتبات محرمانه خطرهای اجتناب ناپذیر عبور ماشین های سنگین
رییس وقت شورای اسلامی شهر بیجار گفته بود: “مکاتبات محرمانه خطرات اجتناب ناپذیر عبور ماشین های سنگین باری که تعدادی از آنها تانکرها حامل سوخت و اسید است را به مسئولین آن زمان تذکر جدی داده”، امروز هم همان کامیون ها با همان محموله خطرناک در شهر بیجار تردد می کنند!!!

برخی از رانندگان کامیون و کشنده سنگین که بومی منطقه هستند، در ساعتی از شبانه روز به ویژه ساعت های ظهر که حضور راهنمایی و رانندگی کمرنگ تر است از وسط شهر مسیرشان را به سمت جاده زنجان تغییر می دهند که خطرات زیادی مردم و زیر ساخت های شهر را تهدید می کند، تخریب آسفالت خیابان‌ها از مهمترین خساراتی بوده که نتیجه ورود کامیون به شهر است و همه ساله هزینه‌های زیادی را برای ترمیم آن به مجموعه مدیریت شهری تحمیل می‌شود، امّا جریمه ۲۰ هزار تومانی در یک روز که راهور فقط مجاز به یکبار جریمه است، یک خلع قانونی را آشکار را فریاد می زند.

امروز که یک تصادف دیگر در این منطقه از شهر بیجار اتفاق افتاد و موجب افزایش نگرانی دوباره مردم شد و بدون هیج واکنشی از طرف مسئولین ارشد استانی، به گنجینه خاطرات تلخ منطقه فرحی سپرده شد، اگر از مدیران مطالبه کنیم اینبار می گویند، از معضلاتی که رانندگان ماشین های سنگین در شهر بیجار با آن رو به رو هستند نبود پارکنیگ است، ان شاء الله با ساخت پارکینگ دیگر کامیون‌ها در شهر عبور نمی کنند!!!
از مشکلات این پروژه ناقص، عدم توجه به توپوگرافی بیجار است، در فصل زمستان با یک بوران و کولاک برف عملا این مسیر بسته می شود و همان تک عبوری های چنگیز قلعه هم به داخل شهر بیجار سرازیر می شوند.

تنها راه جلوگیری از ورود کامیون به شهر بیجار بهره برداری کنار گذر است
علت تردد تانکرهای سوخت رسان ار مسیر خیابان طالقانی به سمت منطقه بادامستان، این است که مسیر این تانکرها توسط خود راننده تعیین نمی کند، بلکه شرکت نفت است که با استفاده از موقعیت یاب خودرو، تعیین می کند محموله سوخت از کدام مسیر عبور کند.

مسولین بیجار کلا بیخیال بیجار هستند

یکی از شهروندان بیجار در فضای مجازی نوشت: “مسولین بیجار کلا بیخیال بیجار هستن، هر روز کامیون ها در سطح شهر تردد دارن با سرعت و بی سرعت اونم از باغ رضوان نه پلیس اونجا روز های پنجشنبه مستقر میشه نه علائم هشدار دهنده.

کامیون ها با سرعت های نامتعارف هر کی رو زیر گرفتن کک هم اونا رو نمی گزه انگار نه انگار دیگه جرات هم نداریم سر خاک عزیزانمون بریم، از بس باغ رضوان جاده نا امن و خطرناکی داره البته باید گفت جاده مرگ اسم مناسب تری هست اونم از وضعیت فرحی که تردد کامیون بدون توجه به حقوق شهروندی مردم بیجار جا داره از مسولین تشکر ویژه کنیم واقعا دست مریزاد.”

یکی دیگر از موارد مورد توجه این است که رانندگان غریبه که برای اولین بار از مسیر دیواندره قصد حرکت به سمت قروه یا همدان را دارند، با استفاده از نرم افزارهای مسیریابی، کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کنند که این مسیر کوتاه، درست از وسط شهر بیجار می گذرد و با یک پیگیری ساده یک مسئول، می توان این مسیر را حذف کرد.

دادستان در نقش مدعی العموم هم می تواند با بازخواست از مدیران وقت این پروژه، دلیل عدم رفع نواقض آن و عدم استقبال رانندگان از کنارگذر چنگیز قلعه را مورد بررسی مجدد قرار دهد و همان طور که در اجرای مصوبه شورای ترافیک شهر بیجار مبنی بر خروج اتوبوس های مسافربری به خارج از شهر، این مطالبه عمومی را پیگیری کند.

در حال حاضر هم شهرداری بیجار با نصب بلوک های سیمانی بزرگ در رودی خیابان طالقانی از سمت میدان سپاه به نحوی خواسته است که مسیر تردد کامیون ها را به داخل شهر مسدود کند که با ورود این خودرودی های سنگین و غول پیکر در بلوار حضرت امام خمینی(ره)، عملا افزایش خطر جانی را در شهر افزایش داده است.

بارها در فضای مجازی بیجار هم از کامیون هایی که بصورت خلاف جهت وارد مسیر مخالف خیابان طالقانی شده اند و با تردد چند کیلومتری بصورت خطرناک از کنار خودروهای سواری و منازل مسکونی عبور کرده، هیچ گاه برخورد جدی نشد و این عمل بارها تکرار شده و خواهد شد.

حال که این میزان گزارشات و خبرهای مربوط به تردد کشنده ها و کامیون های سنگین در شهر بیجار سوژه رسانه ها است، چه کسی مسئولیت پذیر خواهد بود و یکبار برای همیشه این مسئله سخت را حل خواهد کرد؟ استاندار کردستان!

وردی شهر بیجار از سمت دیواندره و تکاب به مانند یک منطقه نظامی تبدیل شده است که از منظر اجتماعی مورد پسند نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15416
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.