حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

وجود ۸۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کردستان

  • کد خبر : 2405
  • 11 آبان 1401 - 11:53
وجود ۸۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کردستان
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ حلقه چاه مجاز در سطح استان دارای پروانه بهره برداری بوده و تعداد ۸۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز وجود دارد.

آرش آریانژاد در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: متأسفانه در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم تغذیه مناسب سفره های آب زیرزمینی و از سوی دیگر بهره برداری زودهنگام از این منابع، میزان افت تراز آب زیرزمینی و کسری مخازن آبرفتی استان به نسبت سنوات اخیر افزایش قابل توجهی نشان می دهد.

 وی در مورد تراز سطح آب های زیر زمینی هم گفت: متأسفانه افت تراز آب زیرزمینی در آبخوان های کردستان خصوصا در شرق استان همچون گذشته ملموس است و کاهش ۷۰۰ میلیون مترمکعبی را نشان می دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در مورد اقدامات این شرکت بیان کرد: اقدامات شرکت آب منطقه ای کردستان اساساً در راستای جلوگیری از کاهش افت و ایجاد تعادل فی مابین مصارف و منابع می باشد و در همین راستا و از سال های گذشته، طرح هایی اثربخش با عنوان علاج بخشی، احیاء و تعادل بخشی منابع آب انجام شده است و به تازگی هم طرح سازگاری با کم آبی در حال اجرا می باشد که در صورت اجرای صحیح این طرح، در بازه ی زمانی تعریف شده منجر به ایجاد تعادل بین منابع و مصارف خواهد شد. الگوی مصرف آب و انرژی باید تغییر کند چرا که مصرف آب در کشور ما دو برابر آمارهای جهانی است.

وی می گوید: در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ حلقه چاه مجاز در سطح استان دارای پروانه بهره برداری بوده و تعداد ۸۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز وجود دارد.

منابع آبی در حال از دست رفتن است و با وجود بارش های اندک در سال های اخیر باید یک مدیریت جمعی و اقدام مؤثر صورت گیرد تا از افت بیشتر آب های زیر زمینی جلوگیری شود. اقدامی سازگارانه که کمبود بیشتر منابع آبی را به تاخیر بیاندازد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2405
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.