حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

هنرمندی که از چوب هنر می‌آفریند

  • کد خبر : 29025
  • 30 بهمن 1402 - 8:08
هنرمندی که از چوب هنر می‌آفریند
اقبال مندمی جوانی هنرمند، خلاق و فعال لیلاخی در زمینه خلق آثار با چوب، منبت کاری و معرق کاری حرفه خود را در همان مغازه‌ای که در آن کار می‌کند انجام می‌دهد، وی به حرفه و کار خودش عشق می‌ورزد و برای ادامه دادن آن پشتکاری قوی دارد، او می‌خواهد حرفه‌اش را گسترش دهد و در این راه چشم به حمایت مسئولین دوخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، منبت کاری هنری مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب است، این هنر دستی نماد احساس، ادراک، اندیشه و خلاقیت هنرمندانی است که با ذوق و سلیقه، اثری هنری را خلق می‌کنند، این هنر اصیل ایرانی از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده و در آثار حجمی و تزئینی فراوانی به کار گرفته شده است.

با گشتی در داخل شهر دهگلان، نزد جوانی خلاق می‌رویم که در زمینه منبت کاری، معرق کاری و کار با چوب مهارت خاصی دارد و حرف‌هایی برای گفتن دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست، همراه با خبرنگار کردتودی، شما را به گفتگو با این استاد منبت کار دعوت می‌کنیم.

لطفا خودتان را معرفی نمائید؟

اقبال مندمی هستم، متولد سال ۱۳۶۶ هجری شمسی و در روستای سلطان آباد تنبلی از توابع شهرستان بیجار به دنیا آمدم، در حال حاضر ساکن شهر دهگلان می‌باشم، تا شش سالگی را در روستا بودم، اما دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و دیپلم را تا به اکنون در شهر دهگلان سکونت داشته و دارم.

از چه زمانی شروع به کار معرق کاری کردید و چه شد که مشغول به این کار شدید؟

من از دوران کودکی و نونهالی‌ علاقه خاصی به کارهای فنی و تعمیرات داشتم، کم کم این علاقه و اشتیاقم را با تعمیرات وسایل الکترونیکی نشان می‌دادم، پس از مدتی به کار با چوب و معرق کاری علاقمند شده و روی آوردم و تصمیم گرفتم که در این زمینه فعالیت کنم.

از کار با چوب و معرق کاری خسته نمی‌شوید؟

وقتی پای علاقه و عشق به کار در میان باشد، خستگی معنایی نخواهد داشت، من از کاری که به آن علاقه دارم خسته نمی‌شوم، زیرا برای من آرامشی را بهمراه دارد که هیچ کجای دنیا آن را نخواهیم یافت، به این کار نباید با دید مادی و اقتصادی نگاه کرد.

غیر از کار با چوب در زمینه‌های دیگری فعالیت دارید؟

من کار با چوب را از حدود ۱۲ سال پیش آغاز کردم، اما قبل از آن به جوشکاری، نقاشی، برقکاری، تأسیسات و تعمیر وسایل برقی مشغول بودم و سرم به کارهای فنی گرم بود، بطور واضح تر بگویم من در همه عرصه‌های فنی و عملی فعالیت داشته و کار کرده‌ام، بسیاری از کارهای مربوط به ساختمان را خودم انجام داده‌ام از کاشی کاری، بنایی و سیم کشی گرفته تا لوله کشی و تأسیسات ساختمان و منازل را انجام داده‌ام.

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

در حال حاضر در مغازه بقالی یا سوپرمارکتی به عنوان فروشنده مشغول به کار هستم البته مغازه را اجاره کرده‌ام، در کنار این کار نیز به در نظر گرفتن مکانی به وسعت یک متری مشغول منبت کاری و معرق کاری هستم، با وجود اینکه کار با چوب درآمدی برایم ندارد، اما با کار در مغازه از عهده مخارج زندگی‌ام برمی‌آیم.

تاکنون از سوی ارگان یا ادارات مربوطه ای از شما حمایت شده است؟

جا دارد که از رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دهگلان تشکر کنم، چون واقعاً در این زمینه بسیار کمک حال من بوده و از من حمایت کردند، با وجود اینکه من مدرک صنایع چوب و معرق کاری را از اداره فنی و حرفه‌ای اخذ کردم، اما کمک یا حمایتی از سوی این اداره یا ادارات از من نشده است، البته حدود ۲ سال است که تأمین اجتماعی شهرستان دهگلان، بیمه‌ام را فعال کرده است.

اقبال مندمی جوانی خلاق و فعال در زمینه خلق آثار با چوب، حرفه خود را در همان مغازه‌ای که در آن کار می‌کند انجام می‌دهد، به گفته خودش، اداره تأمین اجتماعی شهرستان مانع از ادامه فعالیتش در مغازه است و باید حرفه اش را جداگانه و در محیطی جدا از مغازه‌ای که در آن مشغول به کار است، دنبال کند.

چه کسانی در ادامه دادن حرفه معرق کاری و کار با چوب از شما حمایت کردند؟

کسانی در زمینه حرفه کاری‌ام از من حمایت کرده‌اند که جا دارد از آنها تشکر کنم، فرماندار دهگلان در زمینه تشکیل پرونده بیمه تأمین اجتماعی من خیلی کمک کردند و الان به لطف پیگیری‌های جناب فرماندار، حدود دو سال است که بیمه‌ام فعال است، از رئیس اداره صنایع دستی و گردشگری و تأمین اجتماعی دهگلان نیز بخاطر پیگیری کارهایم نهایت تشکر را دارم.

توصیه شما به جوانان دهگلانی و آینده‌سازان ایران زمین چیست؟

من از جوانان می‌خواهم که خودکفا باشند، به خود و توانایی هایشان اکتفا کنند، منتظر نباشند که کسی از غیب پیدا شود و به دنبال آنها بیاید و بگوید که بفرمائید کار کنید! کار جوهر مرد است، در عصر و زمانی قرار گرفته‌ایم که جوانان خلاق و نخبه سرزمین‌مان با استفاده از ایده‌های خلاق و تخصصی که دارند، می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها افتخار آفرین باشند.

از جوانان شهرم انتظار دارم که تن به کار داده و از هیچ چیزی هراس نداشته باشند، باید در کار ریسک کرد تا تجربه بدست آورد تا در آینده برای مردم شهر و کشور مفید واقع بود، برای موفقیت در کار، حرفه‌ای که مشغول آن هستیم علاقه، اراده، پشتکار، تلاش و قدرت ریسک پذیری لازم و ضروری است و نباید از یاد برد که آغاز هر کاری قبل از سرمایه مقوله اراده مهم‌ترین عامل موفقیت خواهد بود.

و سخن پایانی …

جوانان امروزی از مشکلات مالی بسیاری رنج می‌برند و این موضوع تقریباً در زندگی همه مردم و جامعه نمایان است، اما این بهانه خوبی برای فرار از واقعیت‌ها و نداشتن شغل نیست، جوانان ما به اراده، تلاش و پشتکار بیشتر از سرمایه نیاز دارند، از مسئولان هم انتظار می‌رود که از جوانان، کارآفرینان و نخبگان حمایت کنند، سنگ اندازی و عدم حمایت جوانان موجب تضعیف روحیه جهادی آنان خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29025
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.