حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

«هرباریوم»؛ گنجینه‌ای از گیاهان خشک در کُردستان/ ۱۶ گونه رکورد برای ایران گزارش شده است

  • کد خبر : 4211
  • 07 دی 1401 - 9:25
«هرباریوم»؛ گنجینه‌ای از گیاهان خشک در کُردستان/ ۱۶ گونه رکورد برای ایران گزارش شده است
«هرباریوم» مجموعه‌ای از گیاهان خشک و حفظ شده و اطلاعات مربوط به آن‌ها است که برای مطالعات علمی استفاده می‌شود و در این راستا در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان این مجموعه فعال شده است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، «هرباریوم» شاید برای بسیاری از مردم کلمه ای نا آشنا باشد، اما اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه ی این کلمه داشته باشیم باید گفت که «هرباریوم» مجموعه‌ای از گیاهان خشک و حفظ شده و اطلاعات مربوط به آن‌ها است که برای مطالعات علمی استفاده می‌شود این اصطلاح را می‌توان در مورد ساختمان یا اتاقی که مجموعه در آن نگهداری می‌شود یا موسسه‌ای که نه تنها از آنها نگهداری می‌کند بلکه از آن‌ها استفاده هم می‌کند، به‌کار برد.

استان کردستان به لحاظ توپوگرافی وضعیت بسیار خشنی دارد. مناطق صعب العبور بسیاری در استان وجود دارد و امکان دسترسی به آنها فعلاً میسر نیست. اگر نسل جدید که فارغ التحصیل می شوند وارد کار شوند و فعالیت را شروع کنند، مطمئناً گونه های گیاهی بیشتری شناسایی می شود و انتظار می رود که از این مناطق صعب العبور گونه های گیاهی جدیدی برای ایران و جهان پیدا شود.

اینجا تنها هرباریوم غرب کشور و پنجمین هرباریوم فعال در کشور است که با نام موزه گیاه شناسی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی کردستان ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاه در قالب ۶۶۰ جنس و ۱۵ خانواده را در خود نگهداری می کند.

 

شناسایی ۱۵ هزار نمونه ی گیاهی ارزشمند در کُردستان

رستگار عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: هرباریوم از دو واژه ی لاتین «هربا» و «آریوم» تشکیل شده که هربار به معنای گیاه است و آریوم هم به معنای موزه و جمع این دو کلمه به معنای موزه ی گیاه شناسی است که در این مرکز نمونه ها براساس استاندارهای جهانی این نوع گیاهان پرس، خشک و در یک صفحه ی مشخص چسبانده می شود.

وی گفت: گیاهان خشک شده در هرباریوم کاملا به صورت علمی و توسط محققان جمع آوری می شوند که هرگیاه داری یک شناسنامه شامل خانواده گیاهی ونام علمی، تاریخ جمع آوری، محل و ارتفاع جمع آوری شده است.

 

وی افزود: در بیشتر از سه دهه ی اخیر بالغ بر ۱۵ هزار نمونه ی گیاهی ارزشمند از سراسر استان کُردستان جمع آوری و شناسایی شده است و جزء اولین گونه های گیاهی هستند که از سال ۶۶ در این مرکز جمع آوری شده است.

رستگار با بیان اینکه تاکنون ۲۴ گونه ی جدید برای دنیا و ۱۶ گونه رکورد برای ایران گزارش شده است ادامه داد: هرباریوم ها در حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی نقش بسیار اساسی را ایفا می کنند تا مانند موزه ای که آثار چند هزار ساله را به نمایش می گذارد بتوانند از طریق نمونه های بذر و نمونه های گیاهی در آینده نجات بخش باشند.

 

وی اضافه کرد: موزه ی گیاه شناسی کُردستان از تمام نقاط استان گیاهان عالی را در خود جای داده است و در فاز توسعه قرار است از گیاهانی همچون جلبک ها و سرخس ها نمونه هایی جمع اوری شود.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4211
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.