حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
دستمزد کارگر در فصل برداشت سیب زمینی افزایش می یابد؛

هجوم بانه ای ها به استان های همجوار برای برداشت سیب زمینی/ اشتغال فصلی ۲۴ هزار نفر در کار برداشت سیب زمینی دهگلان + فیلم

  • کد خبر : 2779
  • 22 آبان 1401 - 8:07
هجوم بانه ای ها به استان های همجوار برای برداشت سیب زمینی/ اشتغال فصلی ۲۴ هزار نفر در کار برداشت سیب زمینی دهگلان + فیلم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: کار برداشت سیب زمینی در زمینه اشتغال فصلی زمینه اشتغال ۲۴ هزار نفر را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، هرسال فصل برداشت سیب زمینی باعث می شود در شهرهای تولید کننده آن با مشکلاتی چون کمبود کارگر و افزایش قیمت کارگر برخورد کنند و همین موضوع منجر به هجوم کارگران از شهرهای اطراف ویا استان های همجوار برای برداشت این محصول می شود.

 

قادر محمودی یکی از کارگران برداشت محصول سیب زمینی می گوید : شهرهایی که کارگران از بانه برای برداشت سیب زمینی می روند در استان کردستان، دهگلان و قروه و استان همجوار همدان است ،هرچند این کار مقطعی است اما برای یک ماه درآمد خوبی دارد و گروهی از کارگران عمدتا از شهرستان بانه به صورت خانوادگی، برداشت محصول سیب زمینی را در شهرهای مذکور عهده دار می شوند و تمام اعضای خانواده در این امر مشارکت دارند.

 

وی می گوید: معمولا  برداشت سیب زمینی یک ماه طول می کشد، بابت هر گونی که پر می کنند مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان به آنها داده می شود ، بسته به توانایی های فرد بطور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ گونی پر می کند.

 

 

رزگار بیگی در این باره می گوید: گاه برای بسیاری از کارگران رفتن به شهرستانها جهت برداشت سیب زمینی نمی تواند علتش بیکاری باشد بلکه کمبود کارگر در شهرستانهای تولید این محصول است وافزایش دستمزد بالاخص در این ایام باعث شده تا کارگران بیشتری از هر شهرستان دیگری هم هجوم بیاورند.

 

وی می گوید: حال اینکه کارگران جهت برداشت محصول به شهرستانهای دیگر می روند مهم نیست ، مسئله عدم نظارت بر  دستمزد روزانه کارگران برای برداشت سیب‌ زمینی است که چون نظارتی موجود نیست به صورت توافق بین دو طرف است نه کتبی ، بلکه شفاهی که در پایان کارگاهی از پرداخت کامل دستمزد صاحب یا مالک زمین سرباز می زند و به نظرم نظارت شورای عالی کار را می طلبد.

 

اشتغال فصلی ۲۴ هزار نفر در کار برداشت سیب زمینی دهگلان

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: کار برداشت سیب زمینی در زمینه اشتغال فصلی زمینه اشتغال ۲۴ هزار نفر را فراهم کرده است.

 

فرهاد یعقوب نژاد گفت: کار برداشت سیب زمینی از سطح ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان دهگلان در حال پایان یافتن است.

 

وی افزود: پیش بینی می شود امسال ۱۴۰ تن محصل از این میزان سطح زیرکشت برداشت شود و ممکن است این میزان برداشت تا ۱۵۰ هزار تن نیز افزایش پیدا کند.

یعقوب نژاد با اشاره به اینکه حجم عظیمی از سیب زمینی برداشتی در سردخانه و مراکز سنتی نگهداری در شهرستان نگهداری می شود، ادامه داد: شهرستان دهگلان داری ظرفیت ۴۰ هزار تن ظرفیت سردخانه و ۶۰ هزار تن ظرفیت انبارهای سنتی است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2779
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.