حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

هاجر خاتون (س) خورشید درخشانی در دامن سنندج / گردشگری مذهبی نوروزی در بقاع متبرکه کردستان

  • کد خبر : 7193
  • 06 فروردین 1402 - 9:32
هاجر خاتون (س) خورشید درخشانی در دامن سنندج / گردشگری مذهبی نوروزی در بقاع متبرکه کردستان
امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر سنندج است که همواره میعادگاه دل عاشقان و دوستداران اهل بیت(ع) بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، سنندج دومین شهر بزرگ کرد نشین و بیست و سومین شهر بزرگ ایران، مرکز استان کردستان در غرب ایران است. نام سنندج دگرگون شدهٔ سنه‌دژ  و زبان مردم، کردی سورانی اردلانی است که از شهرهای کهن و مقدس است به آیین مهر و زردشت در این بخش ایران باز می‌گردد. ارتباط این شهر و نواحی مجاور آن با اساطیر پهلوانی آریایی از اهمیت و قدمت این شهر حکایت می‌کند.

شهر جدید سنندج در دوره صفوی و در روزگار شاه‌صفی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان‌خان اردلان‌پایه گذاری شد.

این شهر از دیرباز خواستگاه دوستداران  دین مبین اسلام و اهل بیت نبوت بوده است مذهب غالب مردم  تسنن بوده و در شهرهای بیجار و قروه اکثریت با برادران تشیع می باشد آنچه بیش از هر چیزی موجبات شهرت این دیار شده وجود و کثرت مساجد  در آنست که نشان از میزان تدین و تعلق  خاطر مسلمانان و حکام این شهر به اسلام  بوده است  .

از مهمترین خصیصه های این شهر وجود مساجدی است که مزین و متبرک بنام و همجواری امامزادگان جلیل القدری است که در این دیار زیسته اند  که درسنندج  سه مسجد به این خصیصه مشهور بوده و عبارتند از ۱-مسجد هاجره خاتون د رجوار بقعه متبرکه امامزاده هاجره خاتون(س) ۲-مسجد پیر عمر در کنار بقعه امامزاده پیر عمر (ع) ۳- مسجد طاقه گوره مجاور بقعه امنامزاده  سلطان عبدالله  در نگاه اول این مساجد تفاوت چندانی با سایر مساجد نداشته  اما مجاورت به مرقد  شریف  این امامزادگان  نگاه ویژه و شهرت فراوانی بدانها بخشیده تا حدی که  آنها بنام  امامزاده  مجاور شان می شناسند   گویی بزرگان دین ما  ترکیب این دو چشمه معنویت را از دیر باز در نظز داشته اند .

امامزاده هاجر خاتون

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر سنندج است که همواره میعادگاه دل عاشقان و دوستداران اهل بیت(ع) بوده است.

استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.

استفاده از گچ‌بری‌های زیبا و نقوش پی‌‌در‌پی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

 

امامزاده پیر عمر

اين بقعه در ضلع جنوبي خيابان امام خميني در مجاورت قلعه حكومتي سنه دژ قديم قرار گرفته است. اين مجموعه شامل مقبره .مسجد.فضاهاي مجاور و مكان دفن خانواده هاي سنندجي است . بناي اصلي مقبره در زمان سليمان خان اردلان در سال ۱۰۴۰ هجري قمري ساخته شده و در دوره هاي بعد در زمان خان پاشاي بابان، ميرزا صادق خان مستوفي باشي كردستان پسر مرحوم ميرزارضاي وزير، محمد ابراهيم خان نوري نظام الدوله و ………توسعه يافته است.

 

بناي امامزاده داراي ساختماني است كه از سه فضاي گنبددار تشكيل گرديده است و از دو قسمت آن بعنوان زيارتگاه و از قسمت ديگر بعنوان مسجد استفاده ميشود از جمله عناصر تزئيني آن مي‌توان به تزئينات آجري ، گچبري، آينه كاري و اروسيهاي زيبا و همچنين خط بنايي حاشيه گنبد اشاره كرد در باب شجره اين امامزاده گويند وي پسر بلافصل حضرت علي (ع) است و نام ايشان را سيد عبدالصمد ذكر نموده اند و چون مدفنش در بلاد اهل تسنن اتفاق افتاده اور را پيرعمر مي خوانند.

امامزاده پیر محمد

این بقعه در میدان نبوت شهر سنندج، بالای تپه، در گورستان قدیمی ” پیرمحمد ” واقع شده است. این بنا محل دفن ” امامزاده محمد بن یحیی ” مشهور به ” پیرمحمد” فرزند پیرعمر است

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7193
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.