حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

نقش تعاون روستایی در امر خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان/خرید تضمینی گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان است

  • کد خبر : 15064
  • 18 مرداد 1402 - 7:53
نقش تعاون روستایی در امر خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان/خرید تضمینی گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان است
مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان است، گفت: سازمان تعاون روستایی امسال به‌ عنوان مجری خرید گندم در سطح استان و اتحادیه تعاونی های روستایی به عنوان مباشر خرید گندم انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، بهرام کوشکی مدیر تعاون روستایی کردستان اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی در سه حوزه حمایت، هدایت و نظارت در دو بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۲۴۲ تعاونی در استان کردستان داریم که ۵۴۲ نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند، گفت: سازمان تعاون روستایی سابقه و تجربه دیرینه‌ای در خرید محصولات کشاورزی دارد و بی‌شک از عهده انجام رسالت خطیر خود به نحو احسن بر می‌آید.

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان است، گفت: سازمان تعاون روستایی امسال به‌ عنوان مجری خرید گندم در سطح استان و اتحادیه تعاونی‌های روستایی انتخاب شده است.

کوشکی با اشاره به اینکه تعاون روستایی آمادگی کامل دارد این فعالیت اقتصادی بزرگ را به نحو مطلوب به انجام برساند، یادآور شد: ۵۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم سطح زیر کشت رفته که ۱۲ درصد اراضی آبی و ۸۸ درصد اراضی دیم هستند.

وی با بیان اینکه هر سال افزون بر ۵۰ تا ۵۲ درصد خرید تضمینی گندم توسط شبکه تعاونی‌های روستایی استان انجام شده است، گفت: ۵۸ مرکز خرید شبکه تعاون روستایی و ۴ باب سیلوی متعلق به تعاونی روستایی تا الان از ۸۷۴ هزار خرید گندم، ۴۸۴ هزار و ۴۰۶ تن به ارزش ۱۳۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان را خریداری کرده است.

مدیر تعاون روستایی کردستان اضافه کرد: تاکنون استان کردستان رتبه سوم تولید گندم در سطح کشور را بعد از استان‌های خوزستان و فارس به خود اختصاص داده است که شهرستان بیجار با ۲۲۴۰ هزار تن، سقز با ۱۵۴ هزار تن و دهگلان با ۱۴۳ هزار تن به ترتیب رتبه اول تا سوم تولید گندم در استان را کسب کرده اند.

وی آخرین مبلغ پرداختی پول گندم به کشاورزان را ۱۳ تیرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: تا به الان ۳۰۰ میلیارد تومان پول خرید گندم از کشاورزان پرداخت شده است.

کوشکی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی کردستان علاوه بر خرید گندم، ۴۰۱۴تن خرید کلزا بد قیمت تضمینی هر کیلو ۳۰ هزار تومان خرزداری شده است که شهرستان های سقز با ۱۹۷۰ تن، کامیاران ۶۶۹ تن، دهگلان ۴۸۷ تن، مریوان ۴۷۶ تن و قروه ۴۱۲ تن ۵ شهرستانی است که بیشترین برداشت کلزا را داشته اند.

وی با بیان اینکه ۶ سایت فراورزی بذر گندم و یک سایت فراوری جو در استان کردستان داریم، گفت: با توجه به وظیفه ی حمایتی سازمان تعاون روستایی تا پایان تیر ماه کلا ۹۵۹۶ تن جو دامی، ذرت دامی سبوس، ذرت و جو بذری و … از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی استان کردستان، سه روستا بازار در شهرستان سنندج با ۹۸ غرفه، قروه ۱۴ غرفه و دیواندره ۲۴ غرفه وجود دارد که فاز ۲ روستا بازار در شهرک بهاران سنندج نیز با مشارکت شهرداری ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: ۶۳۲۵۷ لیتر مواد سوختی، ۱۸۳۰۹ تن آرد، ۵۷۱۲ تن کود شیمیایی، ۱۴۷۶۳ تن نهاده های دامی و ۲۱۶۳۳ لیتر سموم شیمیایی نیز تا پایان تیر ماه امسال در سطح استان کردستان توزیع شده است.

وی در پایان گفت: امسال خوشبختانه اولین سالی بود که میوه شب عید ضرری نداشت و در کل ۳۵۰ تن میوه توزیع شد که ۱۵۰ تن سیب و ۲۰۰ تن پرتقال بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15064
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.