حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
میزگرد؛

نقش‌آفرینی جوانان و دانشجویان در انتخابات

  • کد خبر : 29333
  • 08 اسفند 1402 - 7:52
نقش‌آفرینی جوانان و دانشجویان در انتخابات
چند روز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نمانده است، از این رو می‌توان به نقش‌آفرینی سلبریتی‌ها، خواص و معتمدین اشاره کرد و حتی جوانان و قشر دانشجو را در آگاهی‌بخشی بیناد خانواده‌ها مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، امروز با بررسی موضوع انتخابات و تاثیرگذاری نقش جوانان و دانشجویان در تشویق و تبین دستاوردهای انقلاب اسلامی جامعه و خانواده‌ها، میزگردی در همین راستا با دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان بیجار برگزار شد.

برخی از دانشجویان با استقبال از مشارکت حداکثری در انتخابات، انتقادات و مباحث مورد نظر خود را نیز طرح کردند و خواستار این مهم بودند که داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی، هوای جوانان را داشته باشد.

*رای ما چه فایده‌ای دارد؟

حمید مرادی دانشجوی دانشگاه علوم پایه بیجار در پاسخ به این سوال گفت: من از ابتدای بهمن ماه با توجه به حاشیه‌های رد یا تایید صلاحیت‌های احتمالی نامزد‌ها به گوش رسید، به خودم گفتم مگر رای من چه تاثیری دارد که اینها اینقدر برای رد و تایید صلاحیت‌ها تلاش می‌کنند و استرس دارند.

وی افزود: امروز که حدود یکماه از آن روز می‌گذرد و می‌بینم که جوانان و دانشجویان هم سن و سالم، برای انتخابات شور و شوق دارند، به بحث و گفتگو پرداختم که امروز واقعا نظرم عوض شده و مطمئن هستم که هر یک رای، در انتخاب چه شخصی برای مجلس تاثیرگذاراست.

این دانشجوی معماری ادامه داد: رای، یک حق و یک نقش کلی و حساس در زندگی هر فردی به شمار می‌رود، در همین دور قبلی انتخابات مجلس، خیلی از افرادی که برای این شهرستان حرف‌ها داشتند، فقط بخاطر یک رای کمتر به دور دوم نرسیدند و برای چهار سال از دور انتخابات دور شدند.

*بیکاری و مهاجرت مطالبه نسل جدید است؟

چشمه نگین آبادی دانشجوی مهندسی خاک هم در پاسخ به این سوال گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مطالبه‌ایی جز اشتغال و رفع بیکاری پس از تحصیل ندارند، همه نمایندگان مجلس برای کسب رای چنین وعده‌ایی می‌دهند ولی در عمل هیچی تغییر نکرده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بیجار در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته است، گفت: طی یکی ۲سال اخیر، با به ثمر نشستن تلاش‌ نمایندگان ادوار و فرماندار خوش‌نام بیجار، پروژه‌های صنعتی و توسعه‌ای سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند امّا آیا با جمعیت فارغ‌التحصیلانی که سن استخدامی آن‌ها گذشته و امروز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

این دانشجو می‌گوید: همواره در طول تاریخ بشریت، اشتغال با مهاجرت رابطه مستقیم دارد، اگر امروز می‌بینیم که جوانان بیجاری مهاجرت می‌کنند، اشتغال و رفاه اجتماعی در پایتخت و شهرهای صنعتی است که مشکلات اجتماعی و فرهنگی بزرگتری را برای دولت و کشورداری ایجاد کرده است.

*وظیفه مجلس و نمایندگاه مجلس چیست؟

بهمن حاجی دانشجوی دانشگاه پیام نور بیجار هم گفت: وقتی به بنرهای تبلیغاتی نامزد‌ها دقت میکنم، شعارها و وعده‌ها را خارج از حوزه وظیفه‌ و اختیارات نمایندگان مجلس می‌بیند، متاسفانه برخی فقط برای بازی به میدان آمده‌اند.

وی افزود: وظیفه نماینده مجلس آسفالت راه‌روستایی و یا ۲ بانده‌ کردند جاده‌ها نیست، مجلس شورای اسلامی، وظیفه قانون‌گذاری دارد که بهترین بازوی توانی برای دولت است، مجلس قوی یک دولت قوی را به میدان می‌فرستد.

این دانشجو ادامه‌داد: اگر امروز بتوانیم یک نماینده قوی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنیم، در مجلس وزیران قوی برای دولتی قوی تایید می‌شوند و با قدرتی که دولت پیدا می‌کند، رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی شامل حال همه مردم می‌شود.

*چرا رسانه‌های دشمن علیه انتخابات و حضور مردم خط و نشان می‌کشند؟

هستی رضاپناه دانشجوی رشته علوم اجتماعی گفت: اینکه اگر دشمن را نشناسیم، بدون شک غافل‌گیر خواهیم شد، جمله کاملا درستی است، زیرا دشمن بخوبی ما را می‌شناسد و نقاط ضعف و قوت ما را هدف قرار داده است، یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران، مردم سالاری است که سند روشن آن حضور و مشارکت در انتخابات است.

وی افزود: تاکنون ندیده‌ام که وطن فروشان و رسانه‌های معاند، نقاط ضعف کشور را مورد انتقاد قرار دهند و برای رفع این مشکلات، راه‌کاری ارائه کرده باشند و دغدغه داشته باشند، دشمن فقط روی نقاط قوت ملت توجه دارد و می‌خواهد که مردم، از این انقلاب دل سرد شود.

این دانشجو ادامه داد: رسانه‎های معاند، تا همین دیروز بر روی عدم حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن تاکید داشتند و با بهانه‌های زیاد و تهدید، قصد داشتند که حضور ملت را در این حماسه ملی کمرنگ جلوه دهند، درصورتی که مردم با مشت‌های گره کرده به میدان آمدند و فردا هم در انتخابات، نشان خواهند داد کت تن کیست.

*نماینده مجلس، وعده‌ های انتخاباتی و دانشجو؟

سید حمید زمانی دانشجوی دانشگاه آزاد هم در این رابطه گفت: دانشجویان همان طور که دوستان بیان کردند، نقش بسزایی در آگاهی بخشی مردم و جامعه دارد، دانشجو فراموش نمی‌کند و مطالبه‌گری دارد، پس نماینده مجلس نباید در متینگ‌های تبلیغاتی خود وعده‎های را به زبان بیاورد که فردا وقتی به آن عمل نکرد، از قشر دانشجو انتظار داشته باشد، فراموشی بگیرد.

وی ادامه‌داد: چه داوطلب نمایندگی مجلس و چه هر کسی که در جامعه و در چشم ملت وعده و قولی می‌دهد، باید بداند که اولا در حوزه وظایف و اختیاراتش صحبت کرند و دوم هر آنچه را که گفته و ملت بر اساس آن رای داده‎اند و یا مسئولیت را به او بخشیدند، فردای پس از آن، مطالبه‌گر خواهند بود و پای انتقادات خود خواهن ایستاد.

این دانشجو افزود: دانشجویان ذهن پویا و فعالی دارند، انتظار دارند کسی وارد مجلس شود که از سطح سواد بالایی برخودار باشد و در سوابق تحصیلی، مدیریتی و حضور اجتماعی خود، سابقه درخشانی داشته باشد و بتواند یک نماینده شایسته و با آگاهی کامل در وضع قوانین و چالش‌های مجلس ورود کند.

*چرا می‌گویند دانشجو موذن جامعه است؟

*سمانه دولت‌پور دانشجوی علمی‌کاربردی بیجار هم گفت: ما دانشجویان به خاطر اینکه در متن جامعه حضور داریم و همواره با ارتباطی که در محیط دانشگاه و گفتگو با اساتید مجرب دارد، می‌تواند نقش موذن را در جامعه ایفا کند، مردم هنوز به دانشجویان و روحیه مطالبه‌گری این قشر اعتماد دارد و به کلام و دیدگاه دانشجو در دانشگاه را بر اساس علم و آگاهی درست، ایمان دارد.

وی با اشاره به اینکه موذن جامعه نسبت به تشخیص زمان درست، وظیفه‌ خاص و سنگینی دارد، گفت: باید گفت که وقتی مردم از مساجد صدای اذان را می‌شوند، بدون توجه به ساعت و وقت و مکان، خود را برای اقامه نماز آماده می‌کنند، زیرا به موذن اعتماد دارند، حال دانشجویان هم نقش ویژه‌ای در اعلام تکلیف و وظیفه مردم در صحنه‌های ملی و مذهی و سیاسی دارد.

دولت‌پور افزود:همان طور که پیش‌تر اعضای میزگرد اشاره داشتند، یکی از دغدغه‌ها و هجمه‌های سنگین دشمن علیه مردم مظلوم ایران، این است دلسردی مردم از بهبود وضعیت و ترسیم آینده‌ایی تاریک و بدون نتیجه است، گفتیم که دشمنان هیچ‌گاه نقاط ضعف ما را فریاد نمی‌زنند، بلکه دشمنی بزرگی با آینده روبه رشد و افزایش قدرت ایران اسلامی دارند و نمی‌خواهد مردم در رفاه و آسایش باشند.

در ادامه این میزگرد، سایر دانشجویان نیز به موضوع اشتغال، مهاجرت، بی‌کاری فارغ‌التحصیلان و وعده‎های الکی برخی از داطلبین اشاره داشتند و یک صدا، ضمن دعوت از عموم مردم برای خلق یک برگ زرین دیگری در دفتر پر افتخار ایران اسلامی، وعده دیدار خود را ۱۱ اسفندماه اعلام داشتند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29333
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.