حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش؛

نرخ تاکسی در دهگلان؛ چشم انتظار تصمیم جدی مسئولین

  • کد خبر : 25735
  • 06 دی 1402 - 7:41
نرخ تاکسی در دهگلان؛ چشم انتظار تصمیم جدی مسئولین
یک شهر مدرن باید دارای یک سیستم حمل‌ و نقل کارآمد برای ایجاد ارتباطات، دسترسی و ارتباط مناطق مختلف آن باشد زیرا جوامع امروزی نیازمند سیستم حمل‌ و نقل پایدار، مؤثر و کارآمد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، حمل و نقل عمومی یا شهری از مهم‌ترین خدمات مدیریت شهری است که در جا به جایی و دسترسی آسان شهروندان به مقصد و در مدیریت زمان نقش مهمی دارد با توجه به اینکه کارشناسان امر، حمل و نقل را قلب جریان توسعه می‌دانند و بر این باورند که شهری می‌تواند توسعه یابد که برای حمل و نقل شهری برنامه ریزی جامع و آینده نگر داشته باشد.

یک شهر مدرن دارای یک سیستم حمل‌ و نقل کارآمد و گسترده برای ایجاد ارتباطات، دسترسی و ارتباط مابین مناطق مختلف آن است، زیرا جوامع امروزی نیازمند سیستم حمل‌ و نقل پایدار، مؤثر و کارآمد خواهند بود.

شهر دهگلان با وجود مشکلات عدیده در همه زمینه‌ها، با مشکلات مهم دیگری همچون حمل و نقل درون شهری و دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها دست به گریبان است امروز که باید نقاط شهری برای حمل و نقل با تاکسی‌های درون شهری تحت پوشش باشند تنها یک مسیر از شهر دهگلان با بیش از ۹۰ دستگاه تاکسی پوشش داده می‌شود و دیگر مسیرها باید به صورت دربستی باشد.

شرکت تاکسیرانی شهرستان دهگلان فعالیت خود را از اواخر سال ۱۳۸۲ در قالب شرکت تعاونی شروع و آغاز کرد.

رضا امیری، سرپرست وقت شهرداری دهگلان در این زمینه عنوان کرد: امید است که با مرکزیت میدان معلم تمامی مسیرها و بویژه مسیرهای کم تردد دهگلان هم تحت پوشش خدمات تاکسیرانی قرار گیرند و تاکسیرانی حضوری فعال در تمامی مسیرهای شهر داشته باشد، به نظر می رسد که هیچکدام از گفته های وی تحقق نیافته است.

با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی از مهمترین خدمات مدیریت شهری محسوب می‌شود، بنابراین باید به این امر توجه ویژه شود اما متأسفانه بعد از گذشت بیش از چند دهه شهر شدن با جود همه محرومیت‌ها خدمات تاکسیرانی جهت حمل و نقل مردم تنها در یک خیابان متمرکز شده و خیابان آزادی که اولین و قدیمی ترین خیابان و مرکز اصلی شهر بوده از این خدمات محروم بوده و تاکسی تنها به صورت دربستی مسیرش به این خیابان می‌افتد.

بر این اساس یکی از شاخصه‌های رسیدن به توسعه پایدار، گسترش حمل و نقل عمومی کارآمد در شهرهاست و می‌توان گفت در حقیقت مسیر پیشرفت یک شهر و توسعه را با نگاهی به سامانه حمل و نقل همگانی بهتر می‌توان رصد کرد.

 

حمل و نقل یک ضرورت پایدار

 

وضعیت حمل و نقل درون شهری دهگلان مطلوب نیست و با وجود بیش از ۹۰ دستگاه تاکسی مردم همچنان از نظر حمل ونقل درون شهری سرگردانند تنها یک مسیر از میدان امام تا ترمینال شهر بلبان آباد توسط تاکسیها پوشش داده می‌شود و سایر مسیرهای دهگلان بصورت دربستی انجام می‌گیرد و این موضوع، مطالبات مردمان این شهرستان را بدنبال خواهد داشت.

جلیل وکیلی، شهروند دهگلانی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کیفیت خدمات سازمان تاکسیرانی دهگلان گفت: خدمات حمل و نقل شهری دهگلان اصلا قابل قبول نیست و مسیر تاکسی‌ها در دهگلان تنها محدود به یک مسیر از میدان امام به ترمینال بلبان آباد و بلعکس می باشد در حالیکه تمامی نقاط شهر به حمل و نقل وخدمات تاکسی نیاز دارند اما این شهر از خدمات کاملا محروم است، رانندگان تاکسی برخورد مناسبی را با مسافر ندارند که این موضوع نیازمند رسیدگی از سوی مراجع ذیصلاح است.

نبود خدمات تاکسیرانی در شهرک‌های دهگلان و هم چنین عدم حضور آنان در سایر وقت روز موجب می‌شود در زمانی که شهروندان نیازمند تاکسی هستند، تاکسی در دسترسشان نیست و لازم است تاکسیرانی شهر دهگلان در فکر حل این مشکل باشد در حالیکه حمل و نقل درون شهری از نیازهای اساسی مردم در طول شبانه روز است.

 حذف دو نرخی کرایه تاکسی از خواسته های دیگر مردم است

حذف کردن دو نرخی کرایه تاکسی از دیگر مواردی است که از سوی شهروندان درخواست شده و باید به آن توجه ویژه داشت،این در حالی است که در این روزها شاهد دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها هستیم، بطوری که رانندگان تاکسی، به بهانه نبود پول خرد از استرداد وجه باقیمانده کرایه خودداری می‌کنند و در حال عادی سازی این روند هستند.

نرخ اجباری که از سوی خود رانندگان تعیین می‌شود هیچ ارتباطی به تاکسیرانی و تعیین نرخ آن ندارد، بعضی از رانندگان تاکسی بدون توجه به اعلام نرخ تاکسیرانی اقدام به تعیین کرایه‌ای بیش از نرخ تعیین شده این تعاونی می‌کنند و با بهانه ای ساده از دادن باقیمانده کرایه خودداری می‌کنند، افزایش نرخ کرایه تاکسی و همچنین عدم دسترسی آسان به تاکسی‌های شهری حتی در مسیرهای تعیین شده توسط تاکسیرانی مواردی است که مردم آنها را مطالبه و خواستار جوابی مناسب از سوی مسئول تاکسیرانی هستند.

 

فرهاد خالدیان، سرپرست تعاونی تاکسیرانی شهرستان دهگلان درادامه در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان این مطلب افزود: در آینده مقرر شده تا تمامی تاکسیرانان سطح شهر به دستگاه کارتخوان مجهز شوند، در صورت اجرای این طرح تنها یک نرخ واحد از مسافران تحویل گرفته می‌شود.

 

با توجه به اینکه ایجاد شهری پایدار و مطلوب و توجه به نیازهای شهروندان و رفع آن از اصلی ترین وظایف نهادهای خدمت رسان می‌باشد باید بررسی درخواست‌های شهروندان در راس اعمال خدماتی قرار گیرد که ایجاد شهری پایدار و مطلوب برای زندگی شهروندی مشروط به تامین خواسته های شهروندان باشد.

 

امروزه توجه به حمل و نقل خودرو و موضوع جابجايي عابرين پياده و تردد آنها يک مسئله جداگانه در حوزه حمل و نقل درون شهري و مهمترين و پر دغدغه‌ترين مسائل شهري است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

 سخن پایانی

 

هر چند شهرداری نهادی غیر دولتی و عمومی است که در محدوده یک شهر به ارائه خدمات مختلف می‌پردازد و در واقع تعیین کننده‌ترین نهاد در مدیریت شهری محسوب می‌شود و شواهد بوجود آمده در این زمینه نشان می‌دهد که در شهر دهگلان کوتاهی شده است، سازماندهی کردن تعاونی تاکسیرانی در یک شهر بسیار کوچک تر از سایر شهرهای استان، موضوعی ساده است که خدمات شهری شهرداری کمتر به آن توجه نشان می‌دهد.

 

نقش شهرداری تنها به امکانات زیربنایی شهر و وظایف روزمره محدود نمی‌شود بلکه برنامه ریزی، مدیریت و توسعه تمامی عرصه‌های شهر را نیز در بر می گیرد که نیاز است مسئولین شهرداری هرچه سریعتر در فکر حل مشکلات مردم ازهمه لحاظ باشند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25735
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.