حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
نظارت بر بازار از عید تا عید؛

نبض تند بازار خرید در آستانه سال نو/کفه گرانی سنگین‌تر است

  • کد خبر : 30225
  • 21 اسفند 1402 - 9:40
نبض تند بازار خرید در آستانه سال نو/کفه گرانی سنگین‌تر است
خرید سال نو به عنوان یک رسم و سنت دیرینه نزد مردم ایران زمین غیر قابل تغییراست هر ساله مردم در آستانه ایام نوروز و آغاز سال جدید  برای خرید مایحتاج خود در تکاپو هستند، مردم  کردستان نیز  با توجه به آداب و رسوم خود به خانه تکانی، نو کردن لوازم خانگی و خرید خوراک و پوشاک خود روی می‌آورند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، این روزها بازارهای شهر سنندج در تب و تاب نوروزی است و فروشندگان برای عرضه محصولات خود ساعات طولانی‌تری را با استفاده از شیوه‌های متنوع جذب مشتری به فعالیت می‌پردازند.
در این میان ازدحام جمعیت در خیابان‌های شهر که محل استقرار دستفروشان است بیشتر از هر جایی دیده می‌شود به گونه‌ای که تردد شهروندان در پیاده روها به سختی انجام می‌شود.
در میان  گرمای بازارهای نوروزی، بی‌انصافی برخی واحدهای صنفی و تخلفات محرض تا حدودی شیرینی این ایام را بر کام مشتریان تلخ کرده است.
البته امسال شرایط اندکی متفاوت شده است و علاوه بر اجناس مورد نیاز سال نو، خانواده‌ها به فکر خرید نیاز‌های ماه مبارک رمضان نیز هستند و تلاقی بهار قرآن و بهار طبیعت شرایط خاصی وارد بازار کرده است.
کریم زارعی یکی از شهروندان کردستانی است که دارای سه فرزند است ودر گفتگو با خبرنگار کُردتودی،  نسبت به گرانی این روزهای بازار گلایه‌مند است.
هر آنچه که این روزها بیشتر از هر چیزی به چشم می‌خورد  گرانی است که در بازار بر قیمت اجناس مختلف سایه افکنده است قیمت‌های که با شنیدنش متعجب و متحیر خواهی ماند.
وی اظهار کرد: هر چند تورم و گرانی بر خانواده‌ها سختی فراوانی وارد کرده است، ولی نمی‌توان از خرید‌های مورد نیاز نوروز صرف نظر کرد چرا که خرید در این ماه برای اهل خانواده از نیاز های ضروری است.
این شهروند کردستانی بیان داشت: با تمام تلاطم‌های اقتصادی، شور و شوق عید مردم را به سمت بازار و خیابان‌ها می‌کشاند وشاید همین امر باعث شده تا بعضی از فروشندگان از این شرایط سواستفاده کنند و اجناس خود را با قیمت بیشتر از هر آنچه که هست به مردم بفروشند.
وی با بیان اینکه قیمت مواد پروتئینی چون گوشت قرمز این روزها به شدت افزایش پیدا کرده است، بیان‌کرد: در حالی که در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز و نیاز مردم به اقلام پروتئینی باید در زمینه تنطیم بازار این اقلام تدبیر بیشتری می‌شد.
یکی دیگر از شهروندان سنندجی که برای خرید مایحتاج خود در تعطیلات نوروز به بازار خرید آمده است گفت:  داستان تکراری گرانی اقلام و مایحتاج ضروری را از زبان هر شهروندی می‌شود شنید.
وی افزود: گرانی در بازار به حدی زیاد شده که شاید بیشتر خانواده‌ها جز مایحتاج ضروری قدرت خرید بعضی دیگر از مایحتاجات خود را نداشته باشند و از یک سری از خریدها فاکتور می‌گیرند.
این شهروند کردستانی خاطر نشان کرد:  شاید اگر من و همسرم تنها بودیم می‌توانستیم از بسیاری از نیازهای خود فاکتور گرفت اما مگر می‌توانی برای بچه خرید نکرد ؟ مجبور هستی از هر جایی پولی در بیاوری تا برای بچه خرید کنی خودت شاید نخوری اما دیگر بچه که نمی‌تواند نخورد.
آغاز نظارت بر بازار از عید تا عید
 در ادامه مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کردستان دراین باره اظهار داشت: طرح ویژه نوروزی ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان به عنوان طرح ضیافت در سطح استان شروع شده است.
 وی افزود: حمایت از اقشار آسیب دیده جامعه، هم افزایی با دستگاه‌های نظارتی، نظارت بر روند تامین تولید و توزیع و کالا و خدمات در کردستان این روزها از اولویت کاری ما خواهد بود.
رحیمیان با تاکید بر اینکه در این ایام نظارت‌ بر مراکز خرید و عرضه کالا و خدمات، نمایشگاه‌های بهاره میادین تره بار، شرکت شرکت‌های مسافرتی و فروشگاه‌های توزیع مواد غذایی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: مرحله دوم طرح نظارتی که از یک فروردین تا ۲۱ فروردین ماه اجرا می شود،ونظارت بر مراکز اسکان و پذیرایی‌ها، امکان زیارتی، زائر سرا هتل‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در دستور کار است.
وی با بیان اینکه امسال در یک طرح  ابتکاری، بخشی از تعزیرات حکومتی به سطح بازار منتقل کرده ایم، افزود: دو شعبه در مرکز شهر مستقر هستند و شهروندان از این طریق می توانند به صورت مستقیم شکایت خود را ثبت می کنند.
رحیمیان یادآور شد: دستگاه‌هایی که به صورت مشارکتی برای نظارت بر بازار دعوت شدند اعم از سازمان صمت، اتاق اصناف، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری، اداره کل راهداری و حمل و نقل و دانشگاه علوم پزشکی به صورت مستقیم بر بازار نظارت دارد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30225
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.