حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
گزارش؛

مهجوریت نمازخانه‌های بین راهی در کردستان

  • کد خبر : 27550
  • 08 بهمن 1402 - 10:24
مهجوریت نمازخانه‌های بین راهی در کردستان
نمازخانه‌های بین‌راهی در سطح استان کردستان به اذغان خود مسئولین وضعیت مناسبی دارد، حال متولی ساماندهی این وضعیت و بسته بودن نمازخانه و سرویس بهداشتی جایگاه‌های سوخت بین راهی کیست؟!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، قرار است اجلاس استانی نماز در سطح استان کردستان برگزار شود و این اجلاس در حالی برگزار می شود که نمازخانه‌های کشور با وجود اینکه ما یک کشور مسلمان هستیم از شرایط خوبی برخودار نیستند به ویژه شرایط نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی که بسیار تاسف برانگیز است، این مساله فقط در مورد نمازخانه‌های بین راهی استان صدق نمی‌کند بلکه سرویس‌های بهداشتی بین شهری را نیز شامل می‌شود.

در واقع مهجوریت نمازخانه‌های بین شهری کاملا مشهود است، بر همین اساس نیاز است که مسئولان مربوطه در کنار تمام اقداماتی که در حوزه نماز انجام داده‌اند، تهمیدات ویژ ه‌ای هم برای رفع مشکلات نمازخانه‌های بین راهی و سرویس‌های بهداشتی آن اتخاذ کنند.

در خصوص این مساله شورای اقامه نماز استان کردستان با ریاست عبدالله رشیدی‌پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان برگزار شد.

وی گفت: اجلاس سراسری نماز بحث بسیار مهمی است که تاکید می‌شود که مدیران توجه جدی به اشاعه آن داشته باشند.

وی گفت: استان کردستان این ظرفیت را دارد که اجلاسیه سراسری نماز در این استان برگزار شود.

وی ضمن تاکید بر پرداخت حق‌الزحمه امامین جماعت از اعتبارات آن اداره و سازمان افزود: مدیران ادارات از اعتبارات دستگاه‌های خود هر ماه مبلغ حق‌الزحمه امامان جمعه ادارات خود را پرداخت کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه نماز و دستورات قرآنی و الهی بنا شده است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه هر ساله شاهد برگزاری اجلاسیه و پیام‌های گهربار مقام‌ معظم رهبری هستیم تا این جایگاه به فراموشی سپرده نشود.

وی با یادآوری اینکه بحث نماز بخشنامه‌ای نیست و بر همه انسان‌ها واجب است، تصریح کرد: وضعیت نمازخانه‌ها در سطح استان به ویژه جایگاه‌های سوخت ساماندهی شود.

علاج درد جامعه توجه به معنویت است

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه اظهار داشت: در رابطه با امر نماز همه ما باید افتخار کنیم که در این چنین جلساتی حضور داریم.

وی گفت: در کشور و سطح استان متولی سطح نماز تنها توسط روحانیون نیست بلکه همه متولی هستند چون قرار است جمهوریِ اسلامی را ترویج دهیم.

وی افزود: همه در ادارات باید ترویج کننده نماز باشند اما آیا برای این کار، مدیران این احترام و ارزش را قائل هستند؟! لذا باید ابتدا در خود مدیران این ایجاد انگیزه ایجاد شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان ادامه داد: : مقوله فرهنگ و مساله نماز یک مساله اداری نیست لذا اگر به عنوان یک وظیفه اداری به آن بنگریم در عرصه عمل کارهای خوبی انجام می‌شود اما اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به ظاهر مساجد رسیدگی شود چرا که مساجد یک ظاهر دارد و یک باطن چون هم صورت و هم سیرت مساجد باید زیبا باشند.

حجت‌الاسلام پورذهبی تاکید کرد: چرا در طول ۳۵ سال گذشته مساجد ما لبریز از جوانان بود و حال، صورت مسجد زیباست اما حضور جوانان کم است.

وی با بیان اینکه علاج درد جامعه ما توجه به معنویت است و یک مسئول اگر می‌خواهد لغزش نکند باید به نماز توجه کند، اظهار داشت: در ادارات ما مردم از موضوع‌های فساد، اختلاس، بداخلاقی و کم‌کاری ناله می‌کنند لذا باید کاری کرد که مردم باید احساس کنند که به هر اداره‌ای می‌روند مثل خانه خودشان باشد.

وضعیت نمازخانه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی استان کردستان مناسب نیست

اکبر عظیمی مدیر ستاد اقامه نماز استان کردستان در ادامه اظهار داشت: بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه نماز است و تلاش برای ترویج و اقامه آن باید همواره ادامه داشته باشد چرا که نماز ستون دین است و امیدآفرین‌ترین فریضه در بین فرایض الهی است.

وی در ادامه به ارائه گزارش، اقدامات و بیان مشکلات و بررسی چگونگی برگزاری اجلاس استانی نماز اشاره کرد و افزود: در مرکز استان و ادارات کل، صدرصد ادارات امام جماعت دارند اما همه ادارات متاسفانه به طور یکسان عمل نمی‌کنند و در پرداخت حق‌الزحمه به امام جماعت کوتاهی می‌کنند.

وی گفت: نظارت بر نمازخانه جایگاه‌های سوخت و مجتمع‌های رفاهی انجام می‌شود هرچند خالی از مشکل نیستند و امیدواریم به سمتی برویم که در راه‌های مواصلاتی نمازخانه‌هایی ساخته شود.

وی افزود: بازدید از کارهای نمادی ادارات و ارزیابی آن طبق شاخص‌ها، برگزاری اجرای دوره‌های آموزشی در دستگاه‌ها به طور مشخص، پیگیری برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان، برگزاری اجلاسیه‌های نماز در سطح شهرستان‌ها از جمله اقداماتی بوده که در سطح استان انجام شده و ۶۰ دستگاه استانی مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۵ دستگاه بالاتر از ۹۰۰ امتیاز بودند که لازم است مورد تقدیر قرار گیرند.

وی به بیان مشکلات اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به نمازخانه‌های بین راهی در سطح استان کردستان باید انجام شود چرا که در این حوزه وضعیت مناسبی نداریم.

وی گفت: هیئت امنای مساجد تمام تلاششان این است که آراستگی مسجد را حفظ کنند هر چند این هم لازم است اما باید فرهنگسازی و دوره آموزشی برای تشویق نوجوانان و جوانان برای پیوند واقعی بین آنها و مسجد برقرار شود.

وی ادامه داد: اجلاس استانی نماز در استان کردستان برگزار می‌شود و از تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی به تناسب فرصت ایجاد شده بهره خواهیم برد و از قشر دانش‌آموز، معلم و مدیر و کارمندهایی که در بحث نماز فعال بوده‌اند تقدیر کرد.

تخصیص اعتبار برای تاسیس نمازخانه‌های بین راهی در سطح استان کردستان

محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز در ادامه اضافه کرد: یکی از وظایف ما ایجاد اعتبار برای تاسیس نمازخانه‌های بین راهی در سطح استان کردستان است که در این خصوص راهداری در حوزه نمازخانه مجتمع‌ها ورود خوبی داشته است اما متاسفانه رضایت‌بخش نیست و بعد از یکی دو سال تبدیل به مخروبه می‌شوند که لازم است سازوکاری برای ساماندهی آن انجام دهند.

۸ نقطه در سطح استان کردستان برای ایجاد نمازخانه بین راهی مکان‌یابی شده است

منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان خاطر نشان کرد: ۸ نقطه در سطح استان کردستان مکان‌یابی شده است که از اعتبارات ملی نمازخانه‌هایی ایجاد شود و خیری هم در سه راه مریوان با زمین خود قرار است نمازخانه‌هایی را احداث کند.

آمنه غلام‌حسین سرپرست ورزش و جوانان استان کردستان در ادامه اظهار داشت: آقایان مبین عظیمی و مرحوم فریاد امینی‌پور حتی در مسابقات خارج از کشور نیز نماز خود را به صورت جماعت برگزار می‌کردند و جا دارد که برای نسل جوان کار شود تا از این الگوهای موفق که چهره هستند بهره برد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27550
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.