حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

مسجد باید محور تشکیل کانون‌ها و محلات اسلامی باشد

  • کد خبر : 14972
  • 16 مرداد 1402 - 11:59
مسجد باید محور تشکیل کانون‌ها و محلات اسلامی باشد
نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه مسجدمحوری شکل گرفت، عنوان کرد: اجرای طرح محله اسلامی در رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از مشکلات محلی نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی محلات اسلامی که در سنندج برگزار شد اظهار داشت:  مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهمترین نهادهای جامعه‌اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی اصلی ایفا کرده است لذا درب مسجد باید از اول صبح برای مردم باز شود و محلی برای حل مشکلات، آموزش قرآن، مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور باشد.

وی با اشاره به اینکه مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرده است، افزود: مسجد کانون و محلی برای انقلابیون و ظرفیتی برای پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

وی مسجدمحوری را لازمه تحقق طرح محلات اسلامی دانست و اظهار داشت: باید این مهم در دستور کار اعضاء این شورا قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان به ضرورت حضور نخبه های فعال در محلات اسلامی تأکید کرد و گفت: وجود دوهزار و ۳۰۰ مسجد در محلات مختلف استان ظرفیت خوبی برای رسیدگی به نیاز‌های فرهنگی، ورزشی و درمانی و معیشتی افراد نیازمند جامعه است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه مسجدمحوری شکل گرفت، عنوان کرد: اجرای طرح محله اسلامی در رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از مشکلات محلی نقش مهمی دارد.

پورذهبی بیان کرد: اجرایی شدن این طرح، می‌تواند به ارتقاء همکاری و استفاده از خرد جمعی در محلات مختلف کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی خاطرنشان کرد:‌آمار طلاق به این دلیل بالاست چون آمار مشاوره پایین است لذا مساجد می توانند در این امر ورود کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: زمانی می توانیم بگوییم که یک محله اسلامی است که عدالت محوری، وحدت و همدلی ، ولایت مداری، حاکمیت اخلاق، برپا داشتن نماز، رعایت معیشت و اقتصاد، اقامه حدود الهی و وظیفه شناسی در آن نمود داشته باشد.

وی گفت: همه محله های ما اسلامی باشند و شاخص ها و ارزش های اسلامی در آن ها نمودی عینی داشته باشد.

تشکیل تیم مشترک برای بررسی آسیب های محلات

سردار امان الله گشتاسبی، فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان نیز در ادامه اظهار کرد: انجام وظایف مشترک اعضاء در کنار رسالت ذاتی دستگاه‌های مرتبط می‌تواند زمینه‌ساز تعامل بیشتر برای اجرای امور باشد.

وی گفت: امروز علاوه بر امور جاری و کاری و سازمانی که به عهده همه ماست به جهت ایجاد یک توازن و عدالت در جامعه سمت و سو و هدف را مشخص و برای بهتر انجام دادن آن تلاش کنیم.

وی افزود: هدف ما در نظام مقدس اسلامی ایجاد یک عدالت نسبی است چرا که باید عدالت را به شیوه ای که نظام و ارزش های ما به آن پایبند هستند برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۸۳ محله ی اسلامی علاوه بر روش های جاری باید رصد و بررسی شود و کمک کنیم تا مردم دچار دودستگی نشوند ادامه داد: لازم است یک تیم کارشناسانه با حضور نهادهایی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند تشکیل داده تا مشکلات این محلات اسلامی بررسی شود.

هدایت اعتبارات اشتغال برای اشتغالزایی توسط شورای تحول محلات

وکیلی مدیر کل فنی حرفه ای استان کردستان در ادامه به اقدامات این اداره در راستای تحقق محلات اسلامی اشاره کرد و گفت: آموزش مهارت های شغلی برای اهالی محلات هدف، هدایت اعتبارات اشتغال برای اشتغالزایی توسط شورای تحول محلات، همکاری و هماهنگی با ادارت مربوطه در راستای اشتغال پایدار و … از جمله ی این اقدامات است.

وی گفت: دوره ی آموزشی در سال ۱۴۰۱ به محلات هدف نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است و در کل ۱۷۹ هزار و ۳۰۶ نفر ساعت در ۱۶۲ دوره ی آموزشی داده شده است.

تخصیص بودجه مورد نیاز جهت خدمت رسانی به محرومان و افزایش کمک های مومنانه

در ادامه رسولی مدیر کل بهزیستی استان کردستان نیز اضافه کرد: تخصیص بودجه مورد نیاز جهت خدمت رسانی به محرومان و افزایش کمک های مومنانه، همکاری و تعامل با دیگر اعضای شورای محلات اسلامی جهت کاهش آسیب های اجتماعی، تامین جهیزیه برای زوج های جوان کم برخوردار با معرفی شورای تحول محله، برگزاری کارگاه های آگاه سازی و پیشگیرانه با تعامل و هم افزایی سایر ادارات و براساس نیاز محلات از جمله اقدامات سازمان بهزیستی استان کردستان در راستای تحقق محلات اسلامی است.

در ادامه نیز سایر نهادها به ارائه ی گزارشی از اقدامات خود پرداختند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14972
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.