حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
گزارش؛

مریوان گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی

  • کد خبر : 22717
  • 28 آبان 1402 - 9:16
مریوان گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی
مریوان گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در کردستان و غرب کشور است و از مقاصد جذاب گردشگری برای مسافران و گردشگران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی از ارگان‌هایی که نقش مهمی برعهده دارد سازمان میراث فرهنگی می‌باشد که همواره با کاربری‌های دیگری همچون سازمان گردشگری و صنایع دستی نزدیکی بسیاری دارد از این رو اصولاً این ارگان با سازمان‌های نامبرده در یک بخش می‌باشند.

سازمان میراث فرهنگی وظایفی همچون نگهداری و حفاظت از مناطق تاریخی و عتیقه جات و … را داراست و از سوی دیگر در جهت حفاظت مناطق باستانی و تاریخی تلاش میکند تا حفاری‌های غیرمجاز در این مکان‌ها صورت نگیرد بنابراین وجود سازمان میراث فرهنگی در هر منطقه‌ای لازم و ضروری می‌باشد.

از سوی دیگر سازمان گردشگری با معرفی مناطق مناسب برای مراجعه گردشگران و همچنین فراهم آوردن امکانات مناسب، رفاهی و تفریحی و مورد نیاز این مناطق به فعالیت می‌پردازد و سازمان صنایع دستی نیز برای بررسی و نظارت بر مواردی همچون صنایع دستی مناطق مختلف تأسیس می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی با مصطفی طاهری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مریوان در خصوص فعالیت‌ها و خدمات این اداره در شهرستان مریوان مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید:

وظایف اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را لطفا بیان نمایید؟

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای سه حوزه کاملا” مجزا و متفاوت است و هر کدام دارای شرح وظایف مختلفی می‌باشند و هر کدام به نوعی مردمی و در اختیار مردم، اشتغالزایی توسعه شهرستان و استان هستند، بعنوان مثال، کلیه تاسیسات گردشگری همانند: اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل، مهمانسرا، مسافرخانه، پذیرایی‌ها، رستوران‌های سنتی و رستوران‌های بین راهی کلیه این‌ها در حوزه گردشگری هستند.

همچنین نظارت بر کیفیت گردشگری به لحاظ کیفیت و کمیت کالا و ارائه خدمات جزو وظایف گردشگری می‌باشد و همانطور در دفاتر خدمات گردشگری خدمات خوبی را به جامعه محل و خارج از شهرستان و استان انجام می‌دهند به عنوان مثال تورهای مختلفی که به کشورهای متفاوت برگزار می‌شود یا تورهای مختلفی که وارد کشور می‌شوند جزو وظایف دفاتر خدمات گردشگری است.

در منطقه مریوان رشته‌های فراوان و زیادی در صنعت دستی وجود دارد و کلیه امورات مربوط به حوزه صنایع دستی برای افرادی که در صنعت دستی فعالیت دارند در کل تحت‌نظر صنایع دستی هستند و مشمول بسته‌های تشویقی مثل: بیمه تشویقی و تسهیلات هستند با توجه به تعامل با سایر ادارات به کسانی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند تعلق می‌گیرد در حوزه میراث فرهنگی نیز همینطور می‌باشد.

همانطور که مستحضر هستید دو سال است که شهرستان مریوان میزبان زائرین اربعین حسینی است و از طرفی دیگر بعنوان یک شهر توریستی و گردشگری می‌باشد در خصوص بازخورد زائران و مسافران از عملکرد این اداره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بجز حوزه گردشگری مذهبی خوشبختانه در منطقه مریوان و اورامانات از جاذبه‌هایی دیگر مثل دست‌ساز، تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد.
متاسفانه تنها چیزی که در سنوات گذشته در جاذبه‌های گردشگری منطقه وجود ندا‌شت جاذبه گردشگری مذهبی بود که خوشبختانه در این دو سال این خلأ را پُر نمودیم که موجب کامل شدن پکیج جاذبه گردشگری شهرستان شد افرادیکه بعنوان زوار به این منطقه می‌آیند و وقتی به شهر خودشان برمی‌گردند در مورد امنیت، جاذبه‌های طبیعی، مهمان‌نوازی مردم شهرستان مریوان صحبت می‌نمایند و باعث می‌شود که افراد زیادی به شهرستان مریوان برگردند و این بزرگترین اتفاق گردشگری غرب است.

به جرأت می‌توانم بگویم بزرگترین اتفاق گردشگری غرب کشور تعریف مسیر اربعین از سراسر کشور به طرف مرزباشماق و کربلاست که جای تقدیر و تشکر را دارد از کسانی که این ایده را پیاده کردند این حجم عظیمی از مردم وارد شهرستان شوند و از جاذبه‌های ما دیدن نمایند و از خوبی‌ها و کیفیت منطقه تعریف کنند و توان گردشگری ما با این اتفاق خوب گردشگری ایشالا مضاعف خواهد شد.

در راستای شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر مریوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جاذبه‌های گردشگری ما خوشبختانه به صورت یک ساختار سیستماتیک می‌باشند و به این خاطر می‌گویند که اداره میراث فرهنگی شهرستان مریوان در معرفی جاذبه‌ها دست تنها نیست یعنی فقط یک ساختمان با چند نفر نیرو نیست ما ابزار توانمندی را داریم که نامرئی است و بازوهای توانمندی داریم که اکثراً دیده نمی‌شوند و بخاطر اعطای مجوز به خدمات گردشگری در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. کلیه این دفاتر خدمات گردشگری از کلیه جاذبه‌های گردشگری کل کشور به ویژه مریوان آگاه هستند و بصورت روزانه برای مریوان و جاهای دیگر تبلیغ می‌کنند و کلیه مراکز اقامتی و هتل‌ها در سراسر کشور نیروهایی هستند که مدیران آنها وقتی گردشگری به آنجا می‌رود قطعا از مدیر هتل‌ می‌پرسند که مثلا جاذبه‌های گردشگری این شهر کجا قرار گرفته است و خودبخود این اقامتگاه گردشگری مبلغ گردشگری می‌شود در صورتی که مجوزش را از اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گرفتند.

همایش ملی و بین‌المللی در سطح کلان کشور و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در سراسر کشور و نیز نمایشگاه‌های بین‌المللی سالانه همیشه در این زمان برگزار می‌شوند و کلیه کشورهای خارجی در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و ما تلاش کرده‌ایم که به بهترین نحو برای شهرستان تبلیغ نمایند و علاوه بر این در شهرستان خودمان با توزیع بروشورها و نقشه‌های مختلف گردشگری همیشه در خدمت گردشگران و معرفی جاذبه شهرستان در سراسر کشور بوده‌ایم و هستیم.

معضلات گردشگری شهرستان مریوان را بیان نمایید؟ آیا اقداماتی در رفع آن صورت گرفته است یا خیر؟

بنده گردشگری را یک امر فرهنگی می‌دانم نمیگویم که مشکلات وجود ندارد چون یک امر فرهنگی است بر هر مشکلات و هر موانعی پیروز خواهد شد مثلاً جاذبه گردشگری اورامان تخت را در نظر بگیرید در آنجا زیرساخت ها خوب نیست و کمترین خدمات وجود دارد ولی از نظر جذب گردشگر بهترین آمار را دارد. در مریوان هم همینطور است گردشگری می‌تواند بر همه مشکلات و موانعی فائق بیاید.

در حوزه گردشگری بهترین زیرساخت، فیزیکی نیست بلکه زیرساخت فرهنگی است و ما باید جامعه محلی را آماده نماییم چون گردشگری قلب این منطقه است و قدر این منطقه را بدانید که دانش‌آموزان دبیرستان‌ها، معلمین، جامعه علمی محلی بازاریاب همگی باید گردشگری ملکه ذهنشان شود که آمادگی داشته باشیم و بستر خوبی برای گردشگری در شهرستان را داشته باشیم.

آیا نهادهای مردمی در پیشبرد هدف‌های این مرکز مشارکت دارند؟

ک‌تک افراد جامعه محلی به نوعی می‌توانند در گردشگری تاثیر مثبتی داشته باشند، همه افرادیکه وارد منطقه می‌شوند وارد میراث فرهنگی نمی‌شوند وارد روستاها و جاده‌های پرپیچ و خمی می‌شوند که مثلا یک کشاورز یا باغبانی در آنجا باشد آن مردم با زبان شیرین و مهمان‌نوازی خود کاری می‌کنند که گردشگران بهترین خاطره را در آنجا داشته باشند تک‌تک افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند در توسعه گردشگری نقش دارند همانطور که یک نفر بتواند گردشگر را درست راهنمایی کند تاثیر مثبتی داشته باشد قطعا در توسعه گردشگری نقش بی‌نظیری خواهد داشت.

چه برنامه‌ای جهت توسعه صنعت گردشگری در آینده دارید؟

ما همیشه در بحث تبلیغ به صورت مستمر و جذب اعتبارات در زیرساخت فیزیکی هرچند اعتبار خیلی کم است کار انجام می‌دهیم، بحث حمایت و تشویقی به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در ساخت هتل، اقامتگاه‌ها در راه‌های بین راهی در برنامه‌مان وجود دارد که به صورت روزمره روی این مسائل فعالیت می‌نماییم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22717
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.