حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت/ مبعث پیامبر باعث ایجاد وحدت میان امت اسلام شد

  • کد خبر : 6696
  • 29 بهمن 1401 - 4:06
مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت/ مبعث پیامبر باعث ایجاد وحدت میان امت اسلام شد
علمای اهل سنت کردستان با تأکید بر حفظ وحدت همه مذاهب اسلامی آن را توصیه مؤکد پیامبر اسلام خواندند و پیام بعثت را رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی دانستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، حضرت محمد(ص) در ۲۷ رجب سال ۱۳ قبل از هجرت زمانی که پیامبر چهل سال داشت از سوی پروردگار توسط حضرت جبرئیل به درجه والای پیامبری مبعوث شدند.

بعثت پیامبر همانند راهگشایی برای مردم جهان از ابتدای بعثت تاکنون بوده است به نحوی که با دعوت به یکتا پرستی، برقراری عدالت، مبارزه با جهل و ارتقای سطح تفکر و اندیشه به اهداف نبوت خود معنی ببخشد.

کردستانی ها عاشق و محب واقعی رسول اکرم(ص) هستند، بطوریکه شاعران کُرد در دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول‌الله) سروده‌اند و نعت نبوی جایگاهی بس رفیع بین آثار این بزرگان دارد.

یکی از جلوه‌های جالب و زیبای موسیقی مذهبی را در کُردستان مولودی خوانی است که در اصل تجدید عهد و پیمان مردم کُردستان با خدا و حضرت محمد (ص) محسوب می شود.

مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از قدیم‌الایام‌ در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه‌ و پرشور و شوق‌ برگزار می‌شود؛ اوج مولودی خوانی ها در ماه ربیع الاول، ماه تولد پیامبر اکرم (ص) است اما در جشن ها و اعیاد مذهبی دیگر نیز به ویژه در روز مبعث پیامبر (ص) این مراسم با شکوه خاصی برگزار می شود.

کُردها در برگزاری مراسم مولودی، دف می‌نوازند، نعت سید و سالار انبیا را با شور و حال می‌خوانند، نقل و شربت و شیرینی پخش می‌کنند و گاهی در اوج این شور و شیدایی به سماع برمی‌خیزند.

این مراسم ماه مولود علاوه بر مساجد در منازل هم برگزار می شود و مکان‌ اجرای‌ آن با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌شود و با وسایل‌ تزیینی‌، نقل‌، شیرینی‌ و شربت‌ محل را زینت می‌دهند، عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود و بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند؛ حاضران در مراسم‌ صلوات‌گویان‌ دعای خیر کرده و در پایان از بانی برگزار کننده مراسم تشکر می‌کنند.

علمای اهل سنت کردستان در گفت‌وگوهایی ضمن تبریک عید سعید مبعث پیامبر خوبی‌ها، برحفظ وحدت همه مسلمانان جهان تأکید کردند.

مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت

ماموستا محمد امین راستی امام جمعه موقت سنندج اظهار کرد: در طول تاریخ بشریت از زمان بعثت رسول‌الله، خداوند برای هر  قوم و ملتی پیامبری را مبعوث کرده که هادی و راهنما آن قوم باشد و آن قوم را برای راه سعادت و نجات هدایت کند.

وی با بیان اینکه آخرین سفیر خداوند حضرت محمد(ص) است، گفت: خداوند خالق رسول اکرم(ص) را مبعوث در نظر گرفت و دین و شریعتش را نیز جهانی اعلام کرد.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به فرموده خداوند تصریح کرد: دین، شریعت و آیین حضرت محمد(ص) همانند دیگر آیین‌های آسمانی نیست چون برخی از آنها فقط برای ملت و قوم خاص و در مقطع زمانی خاص مبعوث شدند اما دین رسول اکرم(ص) دین جهانی بوده و از ابتدا بعثت تا روز آخرت و قیامت جوابگو همه نیاز بشریت است.

وی گفت: رسول اکرم(ص) از طرف خداوند و فرشتگان الهی مورد تعظیم و تکریم قرار گرفته و درود و سلام به روی نازنین ایشان می‌فرستند بنابراین لازم است که مسلمانان و اهل دین برای رسول‌الله صلوات بفرستید.

ماموستا راستی با بیان اینکه هیچ پیامبری همانند حضرت رسول اکرم(ص) نزد خداوند محبوب و مورد توجه قرار نگرفته است افزود: وقتی دقت می‌کنیم در هر روز بارها و بارها و در ۵ مرتبه نماز می‌خوانیم و هنگام اذان نام رسول‌الله با نام خداوند بیان و ذکر می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت رسول اکرم(ص) محور وحدت مسلمانان است اظهار کرد: قبل از بعثت رسول خدا مردم در مدینه و مکه دشمن سرسخت هم بودند و در آنجا دو قبیله قریب به ۱۲۰ سال با هم دشمنی داشتند و یکدیگر را می‌کشتند اما حضرت محمد(ص) توانست محبت را در بین آن مردم به وجود بیاورد.

امام جمعه موقت سنندج گفت: از دیدگاه اسلام و منظر قرآن، انسان به هیچ‌وجه نمی‌تواند با برادر دینی خود دشمنی داشته باشد و او را فراموش کند چون اگر صفا و صمیمیت در بین دو برادر دینی نماند یقیناً بدانید که ایمان در دل آن دو نفر کوچ کرده است.

وی گفت: کسانی که در بین مسلمانان دامن اختلاف را به وجود می‌آورند و آرامش و آسایش را از آن‌ها سلب می‌کنند، یقیناً آن‌ها قبل از هر چیزی از استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس سرچشمه می‌گیرند.

وی گفت: مسلمانان شیعه و سنی در کردستان به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ‌گونه اختلافی در این استان وجود ندارد.

به گفته ماموستا راستی عید مبعث نعمتی بزرگ از جانب خداوند متعال برای مسلمانان است که به واسطه حضور پیامبر(ص)، مبعوث شدن ایشان در بین مردم و آوردن پیام خداوند، رحمت برای تمامی مردمی که به وی ایمان آوردند فرستاده می‌شود.

پیام بعثت، نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص)، رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی است

ماموستا سید احسن حسینی  یکی از ماموستایان اهل سنت، استان کردستان ضمن تبریک عید مبعث به تمامی مسلمانان جهان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی،  اظهار کرد: پیام بعثت، نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص)، رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی است.

وی گفت: یکی از پیام‌های رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، رشد عقلانیت بین انسان‌ها است؛ همان عقلی که خداوند به‌عنوان حجت در وجود بشر قرار داده و با فرستادن پیامبران، این حجت خدا یعنی عقل در مردم بارور می‌شود.

ماموستا حسینی گفت: امید است جامعه بشری امروز به همان رویکرد عقلانی و فطرت الهی که نتیجه آن دین کامل اسلام است، برگردد. لازم است تمام مبلغان دین، اسلام‌شناسان و فعالان حوزه معارف الهی و افرادی که به فکر سعادت بشر هستند، فلسفه بعثت را بیشتر و بیشتر بشناسند تا بتوانیم به درستی آن را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: آنچه در کشور به‌عنوان نظامی دینی باید در جهت آن تلاش کنیم این است که با وحدت و انسجام، زیبایی‌های دین اسلام را به جهانیان نشان دهیم و همان طور که مخاطب امام خمینی(ره) مستضعفان بود و امام(ره) نیز بر این امر تاکید داشت، ان‌شاءلله بتوانیم با همین ادبیات دین اسلام  را بشناسیم و به جهانیان معرفی کنیم.

ماموستا حسینی در ادامه عنوان نمود: جامعه امروز به وحدت و انسجام در همان چارچوبی که پیامبر اسلام(ص) در دین معرفی کرده نیازمند است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6696
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.