حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت

  • کد خبر : 28274
  • 19 بهمن 1402 - 8:10
مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت
کردستانی‌ها عاشق و محب واقعی رسول اکرم(ص) هستند، بطوریکه شاعران کُرد در دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول‌الله) سروده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، حضرت محمد(ص) در ۲۷ رجب سال ۱۳ قبل از هجرت زمانی که پیامبر چهل سال داشت از سوی پروردگار توسط حضرت جبرئیل به درجه والای پیامبری مبعوث شدند.

بعثت پیامبر همانند راهگشایی برای مردم جهان از ابتدای بعثت تاکنون بوده است به نحوی که با دعوت به یکتا پرستی، برقراری عدالت، مبارزه با جهل و ارتقای سطح تفکر و اندیشه به اهداف نبوت خود معنی ببخشد.

کردستانی ها عاشق و محب واقعی رسول اکرم(ص) هستند، بطوریکه شاعران کُرد در دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول‌الله) سروده‌اند و نعت نبوی جایگاهی بس رفیع بین آثار این بزرگان دارد.

یکی از جلوه‌های جالب و زیبای موسیقی مذهبی را در کُردستان مولودی خوانی است که در اصل تجدید عهد و پیمان مردم کُردستان با خدا و حضرت محمد (ص) محسوب می شود.

مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از قدیم‌الایام‌ در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه‌ و پرشور و شوق‌ برگزار می‌شود؛ اوج مولودی خوانی ها در ماه ربیع الاول، ماه تولد پیامبر اکرم (ص) است اما در جشن ها و اعیاد مذهبی دیگر نیز به ویژه در روز مبعث پیامبر (ص) این مراسم با شکوه خاصی برگزار می شود.

کُردها در برگزاری مراسم مولودی، دف می‌نوازند، نعت سید و سالار انبیا را با شور و حال می‌خوانند، نقل و شربت و شیرینی پخش می‌کنند و گاهی در اوج این شور و شیدایی به سماع برمی‌خیزند.

این مراسم ماه مولود علاوه بر مساجد در منازل هم برگزار می شود و مکان‌ اجرای‌ آن با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌شود و با وسایل‌ تزیینی‌، نقل‌، شیرینی‌ و شربت‌ محل را زینت می‌دهند، عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود و بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند؛ حاضران در مراسم‌ صلوات‌گویان‌ دعای خیر کرده و در پایان از بانی برگزار کننده مراسم تشکر می‌کنند.

علمای اهل سنت کردستان در گفت‌وگوهایی ضمن تبریک عید سعید مبعث پیامبر خوبی‌ها، برحفظ وحدت همه مسلمانان جهان تأکید کردند.

مردم کردستان در راه دین پیامبر ارادت ویژه‌ای دارند

ماموستا فایق رستمی عالم برجسته اهل سنت کردستان اظهار کرد: جشن‌های معراج مایه رحمت و برکت برای مسلمانان است و از این رو اهمیت زیادی بین مردم کردستان دارد.

وی عدالت و مساوات را از درس‌های پیامبر اکرم (ص) خواند و افزود: خداوند ایمان را در قلب مسلمانان نهاد تا درس‌های پیامبر را فراگیرند و ویژگی‌های پیامبر را الگوی خود بدانند.

وی بیان کرد: مردم کردستان در چنین ایامی با برگزاری جشن‌های معراج و یا مبعث در منازل و یا مساجد ارادت خود را به پیامبر اسلام نشان می‌دهند.

امام جمعه سنندج خاطرنشان کرد: مردم کردستان در راه دین پیامبر و دین پروردگار ارادت ویژه‌ای دارند و با جمع‌های مردمی جشن‌های معنوی را برگزار می‌کنند.

بعثت و معراج رسول الله(ص) بزرگترین درس بصیرت‌افزایی مسلمانان است

امام جماعت مسجد جامع سنندج گفت: بعثت و شب معراج رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بزرگترین درس بصیرت افزایی و آگاهی حق از باطل برای مسلمانان است.
وی در ادامه این آیه قرانی سوره اسراء افزود: در این آیه مبارکه خدای سبحان در قسمتی از شب پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و در بین خواب و بیداری بودند که فرشته وحی خدمت پیامبر رسید و در یک فرصت چشم بهم زدن در قسمتی از شب او را به آسمانها برد.

ماموستا فرجی در ادامه در مورد فلسفه شب معراج و بعثت رسول گرامی اسلام بیان داشت: در قسمت خیلی کمی از شب پیامبر اسلام از مکه معظمه به سمت مسجد الاقصی در شامات و قسمتی از فلسطین و شام بردند و بحث شب روی و شب گردی و این معجزه زمینی نص صریح این آیه ی قرانی است و موضوع مسجدالاقصی هم در حدیث طولانی که رسول گرامی اسلام (ص) روایت کردند که نردبان عروج یعنی بصیرت روز شروع بوده که در آن پیامبر گرامی اسلام به عالم فوقانی رفته و هفت آسمان را طی می کنند و در هر آسمان هم پیامبر خاص و افراد و ملائک خاصی و فرشتگان مشخصی خدمت ایشان می رسند و عجیب تر از همه اینکه حضرت جبرئیل نیز قدرت رفتن به آنجا را نداشتند و فقط خدا و پیامبر اکرم در همانجا می مانند و پیامبر می فرمایند که به اندازه قاب قوسین یعنی مابین تیر و کمان و چشم و ابرو  فاصله پیامبر به خدا نزدیک شده است.

امام جماعت مسجد جامع سنندج عنوان کرد: در این رفت و برگشت پیامبر بزرگوار اسلام در شب معراج اسرار عجیب و تعجب انگیزی عرضه می شود چون پیامبر بعد از این واقعه مهم دوباره به زمین برمی گردند و هدیه و سوغاتی نماز به اسلام داده می شود، پنج نوبت نماز بر هر انسان مسلمانی فرض شد که به مثابه ۵۰ رکعت است یعنی هر کسی نماز ۵ پنج نوبت را بخواند ثواب ۵۰ رکعت به وی می رسد.

ماموستا فرجی اضافه کرد: شب معراج در نوع خود یکی دیگر از معجزات پیامبر گرامی اسلام مان بود که می تواند به ما درس خیلی مهمی همچون درس بصیرت درس روشنگری دهد که ما به چه نحوی برای اهل زمین و فلکیات باشیم؛ کسی فکر نمی کرد که در آسمانها کسانی باشند اما پیامبر (ص) در این سفر سماوی به ما آموختند که در فضای فوقانی هم کسانی هستند تا آیات الهی خودش را در مافوق  آسمانها به ما نشان دهد و بصیرت افزایی ما را افزایش دهد تا ما بهتر و بیشتر دوست و دشمن خود را بشناسیم.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28274
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.