حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

محمود خان دزلی چهره‌ ماندگار ضد استعمار در تاریخ کردستان/خدمت به مردم کُرد افتخار نظام‌اسلامی است

  • کد خبر : 12700
  • 04 تیر 1402 - 11:46
محمود خان دزلی چهره‌ ماندگار ضد استعمار در تاریخ کردستان/خدمت به مردم کُرد افتخار نظام‌اسلامی است
استاندار کردستان محمود خان دزلی را نمونە یک انسان آزادیخواە، شجاع وبا شهامت در تاریخ پر افتخار کردستان و اورامانات ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خبری کُردتودی، اسماعیل زارعی کوشا در همایش محمود خان دزلی که در همین روستا برگزار شد با بیان اینکه نام و یاد قهرمانان و انسانهای وطن دوست هرگز فراموش نخواهد شد،گفت: محمودخان دزلی با غیرت و مردانگی، شهامت و شجاعت، نه فقط برای کردستان و دزلی، بلکه برای آزادی‌خواهان یک الگو و نمونه است.

زارعی کوشا تاکید کرد: هر انسانی که برای مردم  تلاش و حماسه خلق کرده ، در تاریخ ماندگار شده است و محمودخان دزلی نیز جزو همین افراد است.

استاندار کردستان، محمودخان دزلی را از بزرگ‌مردان کردستان و ایران و مایه افتخار دانست و گفت: امثال این شخصیت بزرگ، از زندگی مرفه و آسایش خود گذشتند تا آسایش و آزادی و امنیت را برای مردم فراهم کنند و از این روی برای همیشه‌ی تاریخ ماندگار خواهند بود.

زارعی کوشا ادامه داد: میرزاکوچک خان، سنجرخان، رئیسعلی دلواری و محمودخان دزلی، برای حمایت از مردم، در برابر ظلم و استعمار ایستادند و به مفاخر تاریخی تبدیل شدند.

وی با گرامیداشت یاد وخاطره همه شهدای ایران اسلامی و به خصوص سردار سلیمانی ، اضافه کرد: شهید سلیمانی در روز دشوار و حساسی که داعشی ها تا دروازه اربیل عراق رسیده بودند، بیدرنگ در میدان حاضر شد و مردم اربیل و کردستان عراق را از خطر تصرف و تجاوز داعشی ها نجات داد وبرای همیشه در قلب کردها ماندگار شد.

استاندار کردستان با بیان اينکه رژیم های استبدادی ستمشاهی بویژه پهلوی ها جز سرکوب مردم کردستان فکری به سر نداشتند  افزود: افتخار ما در نظام اسلامی، خدمت به مردم کُرد است و اما راحل و مقام معظم رهبری همواره بر خدمت به این خطه تاکید داشته‌اند؛ و اینک با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، انواع امکانات و خدمات در دورترین روستاهای استان فراهم شده است.

وی اضافه کرد:کردستان و روستای دزلی، در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی تقدیم کرد و این منطقه مفتخر به قدوم رهبری در جنگ تحمیلی است.

محمود خان رئیس عشایر اورامان در سال ۱۸۷۰ میلادی در روستای دزلی از توابع اورامان متولد شد.  وی در سال های مبارزه چندین سال آواره و تبعید می شود و در جنگ دربندی خان به انگلیسی ها تلفاتی وارد کرده است و آن ها را شکست داده است، به همین دلیل تحت فشار انگلیسی ها تسلیم و بازداشت می شود و در سال ۱۹۴۶ به دستور مقامات ایرانی در مرز ایران و عراق به وی سم خورانده می شود و بعد از ۹ روز فوت می کند.

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12700
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.