حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
تسهیلگری در مسیر سرمایه‌گذاران؛

مجموعه تجاری «سنه‌سنتر» به کجا رسید/ از ضرورت تسریع در اجرای پروژه تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی

  • کد خبر : 6909
  • 03 اسفند 1401 - 10:54
مجموعه تجاری «سنه‌سنتر» به کجا رسید/ از ضرورت تسریع در اجرای پروژه تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی
سنه سنتر یک مجموعه تجاری است که با سرمایه گذاری خارجی در سنندج در دست اجراست و قرار است بخش مهمی از تجارت سنندج را در خود جای دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، سنه سنتر یک مجموعه تجاری است که با سرمایه گذاری خارجی در سنندج در دست اجراست و قرار است بخش مهمی از تجارت سنندج را در خود جای دهد.

 این مجموعه در زمینی به مساحت بیش از ۵۰ هزار متر مربع و مساحت عرصه بیش از ۱۵ هزار و ۵۵۳ مترمربع به صورت ۲ سمت دسترسی از بلوار پاسداران و جاده ساحلی ساخته خواهد شد.

پروژه سنه سنتر واکاوی می‌شود

رییس شورای شهر سنندج گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق عامه مردم، پروژه سنه سنتر واکاوی می‌شود چرا که در حالت فعلی، حق و حقوق مردم ضایع شده و قرارداد فقط به نفع سرمایه‌گذار است.

فرهاد میمنت‌آبادی در جریان بازدید تعدادی از مسوولان استانی و شهرستانی از پروژه سنه سنتر سنندج اظهار کرد: از تمام کسانی که در فرایند اجرای این پروژه تلاش کرده‌اند تقدیر می‌کنیم ولی به عنوان نماینده مردم سنندج در شورای اسلامی به شیوه انعقاد قرارداد انتقاد داریم.

رییس شورای اسلامی شهر سنندج اذعان داشت: در انعقاد قرارداد این پروژه یک به هم ریختگی در شیوه واگذاری وجود دارد و این به هم ریختگی موجب شده حق مردم در این پروژه مشخص نباشد و درصد تعیین شده از دیدگاه ما عادلانه نیست.

میمنت‌آبادی اضافه کرد: شکل کار در انتقاد قرارداد و اجرای پروژه سنه سنتر در وضعیت فعلی به گونه‌ای نیست که به عنوان مسئول بتوانیم پاسخگوی آیندگان باشیم.

وی اضافه کرد: نیت فرماندار و شورای دوره‌های قبل در موافقت با اجرای این پروژه به این شیوه و در قالب این قرارداد قطعا خیر بوده است اما معتقدیم اگر این امکان برای سرمایه‌گذار بومی هم فراهم می‌شد شاید خیلی بیشتر از این می‌توانست برای شهر مثمرثمر باشد.

میمنت‌آبادی گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق عامه مردم، پروژه سنه سنتر واکاوی می‌شود چرا که در حالت فعلی، حق و حقوق مردم ضایع شده و قرارداد فقط به نفع سرمایه‌گذار است..

رییس شورای شهر سنندج اضافه کرد: اگر امروز مشکلات حل شود بهتر از فردا خواهد بود، ولی معتقدیم جلوی کار نباید گرفته شود، چرا که متوقف شدن این پروژه حتی برای یک روز با توجه به تورم موجود، زیان زیادی به پیمانکار می‌زند.

میمنت‌آبادی میزان جریمه در نظر گرفته شده بابت تاخیر در اجرای پروژه را ناعادلانه دانست و اذعان کرد: هدف ما زیان رساندن به سرمایه‌گذار نیست اما معتقدیم بخشی از بخش‌های قرارداد غیرکارشناسی است که باید به صورت موشکافانه به آن پرداخته شود.

وی در ادامه اظهار داشت: تاناکورا هم تهدید و هم فرصت برای شهر است که ساماندهی آن به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم از اولویت‌های مدیریت شهری در سنندج است.

رییس شورای شهر سنندج اضافه کرد: هر کدام از تخلفات مجری پروژه سنه سنتر می‌توانست منجر به متوقف کردن طرح از سوی شهرداری شود، اما چون هدف جلوگیری از تعطیل شدن پروژه و تلاش برای اتمام آن در موعد مقرر بوده مدیریت شهری بیشترین مساعدت و همکاری داشته است.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه سنه سنتر سنندج

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان بر ضرورت تسریع در ساخت و بهره برداری پروژه سنه سنتر سنندج تاکید کرد.

مجتبی قیاسی در ادامه اظهار کرد: اجرای چنین پروژه بزرگی در این سطح و با این میزان پیشرفت کار بزرگ و شایسته تقدیر است اما دلایل تاخیر ۶ ماهه در اتمام آن باید بررسی شود.

مدیرکل دیوان محاسبات کردستان تاکید کرد: به هیچ وجه ممکن دنبال توقف این پروژه نیستیم بلکه دیدگاه ما تسریع در اجرای پروژه است چرا که مرحله نازک‌کاری آن هم زمان‌بر است.

وی تصریح کرد: معتقدیم مشکلات و ابهامات موجود در اجرای پروژه باید رفع شود.

مقیاسی اضافه کرد: هدف اصلی ما حفظ منافع سرمایه‌گذار و احقاق کامل حق و حقوق شهرداری به عنوان متولی شهر است.

وی عنوان کرد: در زمان انعقاد قرارداد اجرای چنین پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، شهرداری و مدیریت شهری باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهند.

وی بررسی کامل میزان آورده سرمایه‌گذار به صورت ارز به داخل کشور را ضروری دانست و گفت: دنبال این هستیم که ابهاماتی موجود رفع شود و این پروژه قبل از شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه مشکل تاناکورا که در حال حاضر نابسامانی‌هایی را در شهر سنندج ایجاد کرده است، رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع پارکینگ این مجموعه هم باید قبل از بهره‌برداری کامل، انجام شود تا با مشکل مواجه نشویم.

مقیاسی اذعان کرد: این مجموعه در کل نزدیک به هزار نفر اشتغال در مرکز استان ایجاد می کند بسیار ارزشمند است و امیدواریم هرچه زودتر با کمک بخش‌های مختلف و رفع مشکلات موجود مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اذعان کرد: شهردار و شواری اسلامی شهر خیلی جدی و با نگاه توسعه‌ای پای کار هستند و هر جایی که نیاز به کمک و همکاری دیوان محاسبات استان باشد قطعا ورود خواهیم کرد.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی تسهیل‌گر مسیر توسعه کردستان خواهد بود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی مسیر توسعه کردستان را تسهیل می‌بخشد.

محمد مشیرپناهی اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی کارنامه موفقی در کل کشور و استان کردستان نداریم در حالیکه جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی مسیر توسعه کردستان را تسهیل می بخشد.

وی با بیان اینکه پروژه سرمایه‌گذاری سنه سنتر از پروژه‌های موفق است که به لحاظ پیشرفت فیزیکی هم پیشرفت خوبی دارد، افزود: قرارداد این پروژه چهارچوب خاصی دارد و اگر مبنای حرکت در اجرا هم بر اساس قرارداد باشد می‌توانیم مسیر درست را طی کنیم.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی کردستان افزود: تبلیغات رسانه‌ای خوبی در زمان آغاز این پروژه صورت گرفت که این می‌تواند بازخورد و چشم‌انداز خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری برای استان باشد.

مشیرپناهی عنوان کرد: سنه سنتر اهمیت زیادی برای شورا و شهرداری و مدیریت ارشد استان دارد چرا که موفقیت و شکست این پروژه تاثیر بسزایی در توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در این استان دارد.

مسئولیت سازه سنه سنتر را می‌پذیرم

مجری طرح سنه سنتر هم در این بازدید اظهار کرد: براساس تاکیدات سرمایه‌گذار سعی کرده‌ایم از بهترین مصالح در اجرای پروژه سنه سنتر سنندج استفاده کنیم.

وی شیوع کرونا و برودت بی‌سابقه هوا طی دو سال اخیر را از مهم‌ترین دلایل تاخیر در این پروژه عنوان کرد و گفت: از نظر فنی و نظام مهندسی اجرای پروژه بسیار قوی است و نقشه و مستندات فنی دارد.

وی تصریح کرد: همه ایراداتی که مطرح شده قابل رفع و در حد ابهام است.

لهونی مشاور پروژه سنه سنتر هم عنوان کرد: تمام مهندسین دخیل در اجرای این پروژه عضو سازمان نظام مهندسی هستند.

وی با بیان اینکه به عنوان مشاور پروژه سنه سنتر مسئولیت صفر تا ۱۰۰ سازه پروژه را می‌پذیریم، عنوان کرد: به لحاظ فنی خیال تمام مجموعه را راحت می کنم مسئولیت قانونی پروژه را قبول می کنیم.

تسهیلگری در مسیر سرمایه‌گذاران اولویت مدیریت شهری سنندج است

شهردار سنندج گفت: تسهیلگری در مسیر سرمایه‌گذاران با هدف توسعه شهر و خدمات رسانی با نگاه عدالت‌محور در تمام سطح شهر اولویت مدیریت شهری در سنندج است.‌

سیدانور رشیدی اظهار کرد: به عنوان متولی مدیریت شهری سنندج معتقدیم ورود دستگاه نظارتی به ویژه دیوان محاسبات به روند اجرای پروژه بزرگ سنه سنتر و بخش‌های مختلف فعالیتی چراغ راهی برای ادامه مسیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: دیدگاه اصلی مدیریت شهری توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری با هدف توسعه شهر و خدمات به شهروندان است.

شهردار سنندج با بیان اینکه توزیع عادلانه خدمات در سطح شهر به صورت ویژه در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار دارد، گفت: در این راستا توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

رشیدی به روند موافقت اعضای شورای اسلامی دوره‌های قبلی و شهردار وقت با اجرای این پروژه گریزی زد و گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای دوره قبلی شورا از مخالفین توافقات صورت گرفته در اجرای این پروژه بودم.

وی اضافه کرد: امروز هم و غم همه ما بهره‌برداری این پروژه با حفظ حق و حقوق شهر و سرمایه‌گذار است.

شهردار سنندج افزود: توسعه سرمایه‌گذاری و تسهیل‌گری در حوزه سرمایه‌گذاری مورد تاکید همه مسئولان و در راس استاندار کردستان است و به همین منظور پروژه‌هایی را در سنندج آغاز کرده‌ایم.

رشیدی خاطرنشان کرد: با همین دیدگاه حمایت از سرمایه‌گذار و تسهیل در مسیر سرمایه‌گذاری با یک چالش به نام پروژه سنه سنتر مواجه شدیم که ایرادات مختلفی از قرارداد تا اجرای پروژه بر آن وارد است.

وی اضافه کرد: بر رفع مشکلات سنه سنتر در شورای شهر و کمیته انطباق تاکید شده اما تا این لحظه از سوی مجری پروژه اجرا نشده است.

شهردار سنندج با تاکید براینکه همواره سعی کرده‌ایم سهل‌کننده امور سرمایه‌گذار باشیم و در مسیر سرمایه‌گذاران مانعی ایجاد نشود، اذعان کرد: اگرچه شهرداری در شرایط فعلی با توجه به عدم رعایت نکردن برخی مفاد قرارداد از سوی سرمایه‌گذار توان فسخ قرارداد را دارد، اما دنبال فسخ قرار داد نیستیم، هدف ما اتمام و بهره‌برداری از پروژه است.

رشیدی افزود: عزم مدیریت شهری بر این است که آسیب‌های موجود احصا و رفع شود و روند کار با سرعت ادامه پیدا کند.

وی خواستار تشکیل کمیته کارشناسی با هدف احصای مشکلات و ارائه راهکار مناسب برای رفع آن در مورد این پروژه شد
و افزود: هدف و برنامه شهرداری در مورد پروژه سنه سنتر سرعت‌بخشی به اجرا و بهره‌برداری از آن است و هرگز به دنبال چوب لای چرخ سرمایه‌گذار نیستیم.

وی اضافه کرد: مساحت، سازه، انتقال تاناکورا، میزان سرمایه‌گذاری و…از موارد مهمی است که باید در قالب تیم کارشناسی در این پروژه به صورت موشکافانه بررسی شود.

ضرورت ایجاد ظرفیت پارکینگی متناسب با پروژه سنه سنتر

فرماندار سنندج گفت: توجه به ایجاد ظرفیت پارکینگی متناسب به حجم ترافیکی در اجرای پروژه سنه سنتر با توجه به اینکه در یکی از شاه راه های ورودی شهر قرار دارد ضروری بوده و باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سنندج، حسن عسکری در جریان بازدید تعدادی از مسوولان استانی و شهرستانی سنندج از روند اجرای پروژه سنه سنتر، اظهار کرد، ورود دیوان محاسبات به این پروژه قطعا منشا خیر برکت برای شهر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مسئولی راضی به متوقف شدن این پروژه نیست و این بازدیدها نیز در راستای سرعت‌بخشی بیشتر به اجرای پروژه انجام می‌شود.

فرماندار سنندج افزود: از مجریان طرح انتظار داریم کار را با همین روند ادامه دهند تا پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

عسکری اذعان کرد: بررسی دقیق روند اجرای پروژه نافی قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته نیست.

وی گفت: هر چند هدف سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در این پروژه، سود است که ما به عنوان مسئول ضمن تاکید بر حفظ منافع سرمایه‌گذار، نسبت به مردم هم مسئولیتی داریم که نباید اجازه دهیم حقی در این میان ضایع شود.

وی تاکید کرد: جوابیه هیات تطبیق باید در جلسه کمیته کارشناسی پروژه سنه سنتر به صورت دقیق بررسی شود چون اگر مصوبه این هیات در زمان خود اجرا می‌شد مشکلات موجود حل می شد.

فرماندار سنندج به بخشی از مشکلات روند اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: ابهاماتی که از سوی برخی اعضای شورای دوره‌های قبل مطرح شده تا این لحظه پاسخ داده نشده است.

عسکری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مورد توجه در اجرای پروژه سنه سنتر در کنار سرمایه‌گذاری ساماندهی تاناکورا به عنوان یکی از مشکلات اصلی در شهر بود، گفت: قیمت مغازه‌های تاناکورا و مابه‌تفاوت آن باید لحاظ شود شهرداری قبل از بهره‌برداری از پروژه نسبت به عقد قرارداد و آماده‌سازی بسترهای لازم انتقال تانکورا اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ایجاد ظرفیت پارکینگ متناسب با حجم ترافیکی در این نقطه که از شاهراه‌های ورودی شهر سنندج است ضروری بوده و باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار سنندج عدم چاره‌اندیشی به موقوع در مورد ایجاد ظرفیت پارکینگ در این پروژه را موجب تکرار مشکلات ترافیکی امروز دانست که در هسته مرکزی شهر پیش آمده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6909
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.