حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

كردستان، گنجینه ای از جاذبه های طبیعی و گردشگری

  • کد خبر : 7660
  • 23 اسفند 1401 - 7:54
كردستان، گنجینه ای از جاذبه های طبیعی و گردشگری
کوهستانی بودن، وجود آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و دست‌نخورده از ویژگی‌های منحصر به فرد استان کردستان است که هر ساله در فصول مختلف گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، سفر انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان را کشف می‌کنید، کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است استانی با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان و دست‌سازی که هر کدام می‌تواند بهانه‌ای برای سفر به این دیار باشد.

طبیعت‌گردی

طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای عالی، منظره‌های طبیعی منحصر به فرد در این استان زیبا و چهار فصل موجب شده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای جاهای دیدنی کردستان به این دیار سفر کنند.

قرار گرفتن کردستان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس و ارتفاع یک هزار و ۴۸۰ متری آن به صورت میانگین از سطح دریا آب‌وهوای معتدل و کوهستانی به استان بخشیده است.

به هر گوشه از استان هزار رنگ و زیبای کردستان که نگاه کنید، قسمتی از طبیعت زیبای این منطقه را می‌بینید که حاصل کشیده شدن قلمو هنرمندانه پروردگار جهانیان است که هر دم هزاران نقش بر بوم زمین و آسمان می‌‌آفریند که مدرن‌‌ترین آبستره کاران یا انتزاع گرایان جهان در آن حیران می‌‌شوند.

آبیدر نگین انگشتری سنندج

کوه آبیدر به عنوان نماد و سمبل ایستادگی بر دامن شهر زیبای سنندج مرکز استان کردستان جلوه‌نمایی می‌کند و به عنوان یکی از جاذبه‌های زیبا و طبیعی این دیار بر قدم‌های بسیاری از گردشگران و مهمانان بوسه می‌زند…

نزدیکی این کوه زیبا به شهر، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر وجود چشمه‌های زیرزمینی فراوان موجب شده که این جاذبه زیبا پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج استان در تمام فصول سال به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی باشد.

نظرگاه خضرزنده، یکی از اماکن زیارتی سیاحتی در دامنه آبیدر بزرگ است که از جایگاه بسیار والایی در نزد مردم این دیار برخوردار است.

بزرگ‌ترین سینمای روباز (تابستانه) کشور نیز در این کوه قرار گرفته و به گونه‌ای طراحی شده است که صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج‌ اف‌ام رادیو در هر نقطه‌ای از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است و پرده آن به گونه‌ای تعبیه شده که بیش از ۱۰ هزار نفر بتوانند روبه‌روی آن قرار گیرند.

نقش برجسته میدان کوزه‌‌بشان در پارک جنگلی آبیدر از دیگر جاذبه‌های ارزشمند این کوه است که با الهام از نقوش مکشوفه از تپه باستانی زیویه اجرا شده است.

در کاوش‌های سال ۱۳۷۶ در قلعه باستانی زیویه قطعاتی از عاج به دست آمد که روی آن صحنه‌هایی از شکار و نقوش اساطیری به طرز بسیار ماهرانه در ابعاد ۸×۳ سانتی‌متر به صورت برجسته و بسیار ریز، منقش شده بود، این آثار احتمالاً به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش تعلق دارد.

با طراحی و بزرگ‌نمایی این نقوش در حد ۱۲۰ برابر و قالب‌گیری از آن، در این محل نقش برجسته بر روی دیواری که برای این کار مهیا شده بود، با بتن مسلح ساخته شد.

طراح و سازنده این نقشِ برجسته که از دو صحنه اصلی شامل صحنه اساطیری با موجودی ترکیبی از ماهی، انسان و گاو که احتمالاً هر یک از آنها بیانگر اعتقادات مردم زمان بودند و صحنه دوم که صحنه اصلی نقش برجسته را تشکیل می‌دهد، صحنه شکار شیر است که توسط استاد هادی ضیاءالدینی ساخته شده است.

بدر و پریشان قروه

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با ۴۳ هکتار مساحت، در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان و در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد.

این منطقه کوهستانی شامل کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم‌عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته می‌شود و ارتفاع آن از ۲ هزار تا ۳ هزار و ۲۹۸ متر تغییر می‌کند.

از چشمه‌های زیاد منطقه می‌توان به چشمه شاه‌پسند، چشمه‌های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه اشاره کرد. با داشتن پوشش گیاهی مناسب، این محدوده زیستگاه گونه‌های مهمی مانند کل و بز است. از دیگر گونه‌های جانوری حاضر می‌توان از روباه، گرگ، شغال، گراز، لاک‌پشت، مار، مارمولک، شاهین، عقاب و سارگپه نام برد. منطقه حفاظت شده بدر و پریشان به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری قروه شناخته می‌شود که برای طبیعت‌دوستان جذابیت دارد.

دریاچه سد قشلاق

در ۲۰ کیلومتری شمال سنندج رودخانه خروشانی به نام قشلاق وجود دارد که چند سال پیش سدی روی آن احداث شد. جمع شدن تدریجی آب در پشت سد قشلاق باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای بزرگ به طول ۱۱ کیلومتر و مساحت بیش از ۹۳۰ هکتار شده است.

به لطف ساخت سد قشلاق و به وجود آمدن دریاچه‌ای زیبا طبیعت مسحور کننده‌ای در این مکان خلق شده است که بهترین فرصت را برای گردشگران علاقه‌مند به ورزش‌های آبی  به وجود آوره است.

چهل چشمه دیواندره

چهل چشمه نام کوه زیبایی در منطقه خورخوره شهرستان دیواندره است که چشمه‌های بسیاری در آن وجود دارد. چشمه‌های این منطقه باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین مناظر طبیعی در کشورمان شده است. نظیر دامنه‌های پوشیده شده از گل و گیاه این منطقه را در جای دیگری نمی‌توانید ببینید.

آبشار گویله مریوان

آبشار گویله یکی از بلندترین آبشارهای استان کردستان است که در روستای گویله مریوان قرار دارد. این آبشار که در مسیر سقز به مریوان قرار گرفته به علت کوه‌های سرسبز و هوای مطبوعی که دارد محبوبیت بسیاری در میان گردشگران به دست آورده است.

کوه آوالان کامیاران

اگر به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه دارید حتما در سفرتان به کردستان کوهنوردی و صعود به کوه آوالان را در برنامه خود قرار دهید. کوه آوالان با ۳ هزار متر ارتفاع نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب کرده است.

کوه آربابا بانه

یکی دیگر از جاهای دیدنی دیگر در استان کردستان، کوه آربابا در شهرستان زیبای بانه است. این کوه با داشتن ارتفاعی بیش از دو هزار متر نماد شهر بانه بوده و مردم منطقه آن را سمبل عظمت و بزرگی می‌دانند، آربابا نیز به معنای رئیس است.

کوهنوردان زیادی به فتح قله کوه آربابا علاقه‌مند هستند و به همین منظور به شهرستان بانه سفر می‌کنند. این منطقه همچنین تفرجگاهی دلچسب برای مردم بانه و گردشگرانی است که از استان‌های دیگر به کردستان می‌آیند. از معروف‌ترین تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی آربابا می‌توان به پارک‌های جنگلی دوکانان و پیرمراد اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7660
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.