حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

قصه پر غصه کمبود دارو و رنج بیماران/قیمت دارو بر حسب کارخانه تولید شده متغییر است

  • کد خبر : 1465
  • 12 مهر 1401 - 10:38
قصه پر غصه کمبود دارو و رنج بیماران/قیمت دارو بر حسب کارخانه تولید شده متغییر است
این روزها کمبود و گرانی تعدادی از اقلام دارویی در بعضی داروخانه‌های کردستان مشهود است که این امر دلایل مختلفی دارد؛ اما موجب شده بیماران برای یافتن داروهای خود نسخه‌ به‌دست در داروخانه‌های سطح شهر سرگردان باشند.

به گزارش خبرنگار کردتودی, دارو یکی از کالاهای ضروری در کشور است که کمبود و نوسان قیمت آن می‌تواند بیماران را با چالش‌های جدی مواجه سازد.

اگر این روزها گذرتان به داروخانه‌ها افتاده باشد، تقریباً یک یا دو قلم داروی نوشته شده در نسخه موجود نیست و زمانی هم که قیمت داروهای تجویز شده را می‌گویند، شاهد تعجب و واکنش‌های متفاوت افراد هستیم.

گاهی برخی افراد از متصدی داروخانه می‌خواهند تا تعدادی از داروها را از لیست نسخه آن‌ها خارج کند یا نمونه مشابه داخلی آن را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

طی تماس های مکرر مخاطبین به سایت خبری کردتودی متاسفانه متوجه شدیم که این روزها بسیاری از بیماران در سطح استان از کمبود یا نبود یک سری داروهای ضروری و مورد نیاز در سطح داروخانه ها رنج میبرند, که از جمله این داروها شربت سفکسیم می باشد دارویی که (سفکسیم یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که بر روی طیف وسیعی از میکروب ها موثر می باشد. این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت های حاد باکتریایی مانند مجاری ادراری،عفونت قفسه ی سینه و عفونت های گوش و حلق تجویز می گردد.این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها ،آنها را از بین می برد )

سعیدی از جمله یکی از بیمارانی است که این روزها در پی پیداکردن داروی تجویز شده سرگردان داروخانه های سطح شهر است این شهروند سنندجی در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: کودک دو ساله من این روزها دچار بیماری عفونی شده است و برای درمان نیازمند استفاده از شربت سفکسیم شده که پزشک این نوع دارو را برای فرزندم تجویز کرده است که متاسفانه تا کنون موفق به پیدا کردن این دارو نشده ام و این در حالی است که فرزندم برای بهبودی به این شربت نیازمند است.

وی افزود: تاکنون حدود ۸ داروخانه شهر هم شبانه روزی و هم روزانه را سر زده ام اما موفق به پیدا کردن این دارو نشده ام.

در ادامه یکی دیگر از بیماران حاضر در داروخانه در ادامه بیان می کند: برای پیدا کردن دارو این روزها باید کفش آهنی به پا کرد؛ تا به حال چند داروخانه رفته ام اما حتی سرم که یکی از نیازمندی های اصلی در درمان و مداوای یک بیمار است در داروخانه موجود نیست.

در این خصوص حیدری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت:به دلیل تولید کم کارخانه ها توزیع دارو به صورت قطره چکانی صورت می گیرد.

حیدری با اشاره به اینکه کارخانه های کشور به دلیل به صرفه نبودن قیمتها دیگر تولید آنچنانی ندارند افزود: بیمارانی که داروی مورد نظر خود را در سطح داروخانه ها پیدا نمیکنند میتوانند با مراجعه به پزشک معالج خود داروی جایگزین را مصرف نمیایند.

وی با اشاره به کمبود شربت سفکسیم در سطح داروخانه های استان بیان داشت: متاسفانه این روزها نه تنها این دارو بلکه در توزیع بسیاری از شربت ها و قرص های آنتی بیوتیک دیگر نیز در استان با کمبود مواجه شده ایم.

حیدری خاطر نشان کرد: استان کردستان سهم خود را از داروی کشوری گرفته و آن را در بین داروخانه ها توزیع کرده است.

وی بیان داشت: بحث افزایش قیمت دارو و یا کمبود آن به سیاست های کلان کشوری مربوط می شود و واقعیت امر این است که دارو نه تنها در استان کردستان بلکه در سایر استان های کشور نیز با کمبود مواجه است و در این خصوص باید منتظر تصمیمات کشوری باشیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص افزایش قیمت دارو افزود: قیمت دارو بر حسب کارخانه تولید شده متغییر است اما نظارت بر قیمت به صورت مستمر انجام میگیرد چرا که قیمت بسیاری از داروها مشخص است و باید طبق آخرین قیمت به دست مصرف کننده برسد و اگر کسی هم بالاتر از قیمت دارو را به فروش برساند در صورت انعکاس آن با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1465
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.