حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن

  • کد خبر : 23360
  • 04 آذر 1402 - 9:24
قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن
بعد از آنکه سال گذشته سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج به بهره برداری رسید، حالا نوبت به شهرهای قروه و دهگلان است که از این سد سیراب شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از ایرنا، دشت‌های قروه و دهگلان به دلیل برداشت بی رویه آب زیرزمینی و کاهش منابع آبی، چند سالی است با مشکل تامین آب به ویژه شرب مواجه است؛ بنابراین همزمان با سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج، عملیات انتقال آب از این سد به قوچم و شهرهای دهگلان و قروه هم در دستور کار قرار گرفت.

خط انتقال آب از سد قوچم به شهر دهگلان ۲۵ کیلومتر طول دارد که بیش از ۱۶ کیلومتر آن لوله‌گذاری و ۲۱ کیلومتر نیز کانال‌کشی شده است؛ ۲ فاز خط انتقال آب سد قوچم به دهگلان و قروه اجرا شده و فاز سوم ۶۱ درصد پیشرفت دارد.

پروژه سامانه انتقال آب از سد قوچم به طول بیش از ۸۶ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۳۶۰ متر از سد قوچم آغاز می‌شود و پس از رسیدن به شهر دهگلان با حرکت به سمت شهرهای قروه و دزج، نیاز آبی شهرها و روستاهای موجود در دشت های قروه دهگلان را تامین می‌کند.

سامانه انتقال آب از سد قوچم قرار است سالانه بیش از ۳۳ میلیون مترمکعب از نیازهای آبی شهری و صنعت در دشت های قروه و دهگلان را تامین کند. این سامانه به شهر و روستاهای واقع در دشت های قروه و دهگلان از طریق لوله های فولادی و پلی اتیلن به قطرهای ۱۴۰۰، ۱۱۰۰، ۹۰۰ و۳۰۰ میلیمتر انجام می شود.

این خط انتقال پتانسیل تامین نیاز شهری برای جمعیت ۳۵۰ هزار نفری منطقه را تا افق ۱۴۲۰ داراست و با تامین نیاز آب شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان امکان اشتغال بیش از پنج هزار نفر را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

۱۶ کیلومتر از طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان لوله‌گذاری شد

 

در سامانه انتقال آب از سد قوچم تا کنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر به منظور آبرسانی به دهگلان نیاز است.

برای آنکه کار اجرایی پروژه سرعت بیشتری بگیرد، عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد قوچم از جبهه ای دیگر و از سمت قروه به دهگلان آغاز و در حال انجام است.

 

قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن

 

پاییز امسال آب به دهگلان می رسد

استاندار کردستان مدتی پیش در بازدید از طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه اظهار کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تا آخر پاییز امسال آب سد قوچم به دهگلان و تا اسفند سال آینده به قروه می رسد.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه قرار بود تا پایان دولت یا سال ۱۴۰۴ به پایان برسد اما با پیگیری های صورت گرفته و همت دولت بناست حداکثر سال آینده در چنین ایامی این طرح در قروه به بهره برداری شود.

بیشتر بخوانید

عملیات اجرایی پروژه آبرسانی سد قوچم به قروه آغاز شد

 

وی افزود: در زمینه تامین آب و رفع تنش های آبی استان طی ۲ سال اخیر انقلابی بزرگ صورت گرفته و طی ۲ سال آینده هم طرح‌های حوزه آب تکمیل می می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا با اظهار کرد: جزو معدود استان هایی هستیم که در افق ۱۴۲۵ هیچ دغدغه‌ای برای تامین آب شرب استان نخواهیم داشت.

در سامانه انتقال آب از سد قوچم تا کنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر به منظور آبرسانی به دهگلان نیاز است.

 

قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن

 

پیشرفت ۷۵ درصدی طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان

طبق اعلام آخرین اطلاعات شرکت توسعه آب و نیرو، آبرسانی از سد قوچم به دهگلان ۷۵.۴ درصد پیشرفت دارد. ۲۶.۶ کیلومتر تملک اراضی آزاسازی مسیر سامانه انجام شده و کل مسیرسازی ۲۴ هزار و ۲۱۲ متر، کانال کنی ۲۴ هزار و ۱۰۰ متر و لوله گذاری ۲۲ هزار و ۵۰ متر است.

از ابتدای امسال تاکنون برای اجرای خط انتقال آب از سد قوچم به شهر دهگلان ۱۸ هزار و ۲۲۱ متر مسیرسازی، ۱۹ هزار و ۴۵ متر حفاری و کانال کنی و ۱۷ هزار و ۵۹۷ متر لوله گذاری انجام شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23360
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.