حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
استاندار کردستان:

فاز توسعه مرز باشماق اجرایی می‌شود

  • کد خبر : 15676
  • 01 شهریور 1402 - 8:04
فاز توسعه مرز باشماق اجرایی می‌شود
استاندار کردستان با تاکید بر ضرورت تسریع در ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان، از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه این مرز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شب گذشته با حضور اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان، شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی ،رضوانی‌فر رئیس کل گمرک کشور و هدایتی مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده کشور، قربانی مشاور رئیس سازمان راهداری کشور، در راستای ساماندهی وضعیت عملیات اجرایی طرح توسعه مرز باشماق شهرستان مریوان،  جلسه‌ هماهنگی برای تحقق این امر در گمرک ایران تشکیل شد.

در این جلسه مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری ضمن اشاره به سابقه‌ای از مصوبات شورای ساماندهی و مراحل تصویب فاز توسعه مرز باشماق و  ارائه مشاوره طرح تعدادی از مدیران و معاونین گمرک به بیان دیدگاه‌های خود در این راستا پرداخت.

رضوانی‌فر رئیس کل گمرک کشور در ادامه این جلسه ضمن تایید کلیات طرح اولیه عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای توسط گمرک ایران تنظیم و برای امضا به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارسال شود تا مبنای فعالیت‌های آینده هر دو دستگاه باشد.

استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد:  با توجه به اتمام مراحل تملک ۲۵ هکتار اراضی مورد نیاز طرح توسعه باشماق فرصت مناسبی برای تسریع در  عملیات عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار هر دو دستگاه وجود دارد.
زارعی کوشا اظهار امیدواری کرد با برطرف شدن ابهامات موجود و همکاری هرچه بیشتر گمرک و راهداری این مهم تحقق یابد و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز هم می‌بایست حمایت لازم را در راستای اجرای عملیات عمرانی فاز توسعه باشماق به عمل آورند.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تصریح کرد: مرزباشماق یکی از مهمترین مبادی ورود و خروج  کالا و مسافر است باید برای کشور فرصت و شاهراه نجات باشد  اگر ازاین ظرفیت به نحو احسن استفاده می‌شد قطعا این نابسامانی و بی نظمی که امروز درگیر آن هستیم را نداشتیم.

قاسمی‌پور با بیان اینکه مراحل تملک ۱۸  هکتار اراضی مورد نیاز طرح توسعه باشماق فرصت مناسبی برای تسریع در عملیات عمرانی مرز مذکور  است افزود : با این تملک و ساماندهی از ۷هکتار به ۲۵ هکتار توسعه می یابد.

وی یادآور شد: با توجه به موقعیت استراتژیک مرز باشماق و ظرفیت بالای تبادلات تجاری در آن، توسعه این شریان بین المللی بسیار حیاتی است که خوشبختانه با برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار کردستان، رئیس کل وشورای معاونین گمرک جمهوری اسلامی ایران،  مدیر کل ترانزیت و نماینده راهداری کشور، رایزنی‌های فراوان و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، خروجی این پیگیری‌ها به بار نشست و اجرای این طرح با موفقیت در آینده نزدیک محقق می‌شود.

قاسمی‌پور با بیان اینکه مسئولین دلسوز همواره برای ساماندهی و رفع مشکلات مرز باشماق مریوان باید به صورت جدی ورود پیدا کنند، گفت: زیرساخت‌های لازم در راستای تسهیل تردد مسافر و ترانزیت و صادرات واردات  در مرز رسمی باشماق باید ایجاد و تقویت شود.

شایان ذکر است؛ مرز بین‌المللی باشماق از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان کردستان است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های توسعه‌ای کردستان به شمار می‌رود.

استاندار کردستان و مسئولین ذیربط با جدیت هرچه تمامتر دنبال ساماندهی مرز باشماق هستند چرا که از نظر میزان ترانزیت یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور به شمار می رود و باید این مرز  به جایگاهی برسد که در شان جمهوری اسلامی ایران و استان کردستان باشد.

نظر به اینکه شهرستان مریوان ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد از پتانسیل  خوبی از جمله مرز، دریاچه زریوار و منطقه آزاد برخوردار است و در آینده بسیار نزدیک تحول چشمگیری در این شهرستان رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15676
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.