حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
جشنی به شیرینی وحدت؛

طنين وحدت و انسجام اسلامی در ربيع المولود كردستاني‌ها

  • کد خبر : 17692
  • 06 مهر 1402 - 8:25
طنين وحدت و انسجام اسلامی در ربيع المولود كردستاني‌ها
در ماه مبارک مولود در اکثر خانه‌های کردستان نوای مولودخوانی طنین‌انداز شده و مردمان این دیار معتقدند که از هر خانه‌ای نوای مولودخوانی بلند شود، ملائکه آن خانه را از هر شر و گزندی حفظ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استان کردستان در ماه ربیع‌الاول به نام ماه مولود نام برده می‌شود، در مساجد، تکایا و خانه‌های مردم مراسم‌های کوچک و بزرگ مولودی‌خوانی برگزار می‌گردد و در این ماه مردم با جشن و سرور میلاد فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را گرامی می‌دارند.

در این ایام مردم دین‌مدار استان با ذکر اوصاف و سجایای آن حضرت، ضمن شکرگزاری به خالق هستی توصیه ها و آموزه‌های بلند و متعالی دین اسلام را بازگو می‌کنند و ضمن ندای ضرورت اتحاد بین مسلمین، پیام مترقی صلح و مساوات و خیر و نیکی این دین مبین را یکصدا ندا می‌دهند.

در این ماه مبارک مولود در اکثر خانه‌های کردستان نوای مولودخوانی طنین‌انداز شده و مردمان این دیار معتقدند که از هر خانه‌ای نوای مولودخوانی بلند شود، ملائکه آن خانه را از هر شر و گزندی حفظ می‌کند.

نقش ماموستاهاي اهل سنت در تبيين سنن و آداب ماه مولود و بيان سيره رسول الله(ص) ويژه است و طلاب و روحانيون كُردستاني در اين ايام به عنوان رهبران فكری و عقيدتی مردم به ارايه سخنرانی می‌پردازند.

ماموستا عبدالرحمن خدايی نماينده مردم كردستان عالم برجسته اهل سنت کردستان اظهار كرد: به فضل الهي مردم مسلمان كردستان همچون گذشته پرافتخار خويش در حفظ آداب و رسوم ماه ربيع‌الاول و جشن‌های ميلاد رسول الله(ص) و ديگر مناسبت‌های ديني حضوری فعال و گسترده دارند.

وی افزود: از ويژگی‌هاي مهم برگزاری اين برنامه‌ها می‌توان به حضور پرشور جوانان اشاره كرد كه فرصت مغتنمي را برای آماده‌كردن آنان برای مشاركت در ديگر امور فرهنگي و اجتماعي فراهم مي‌كند.

امام جمعه شهرستان بانه خاطرنشان كرد: آيين های‌ماه مولود ريشه در باورهای عميق ديني مردم كردستان دارد و جزو جدايي‌ناپذير اعتقادات ديني آنان است و بر همه مسئولان و مردم واجب است كه در حفظ و حراست از اين آيين‌ها تلاش كنند.

دارالاحسان سنندج میزبان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور

چهارشنبه‌شب بار دیگر ساز دف‌نوازان کردستانی همزمان با میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام کوک شد و بر بام پایتخت دف جهان در دارالاحسان سنندج شور شیرینی به عشق پیامبر مهربانی نواخت که نماد وحدت و هم‌نوایی اتحاد مسلمانان بود.

یادواره عارف نامی کُرد، خالق مولودنامه سیدبهاءالدین شمس‌قریشی به عنوان بزرگترین آیین مولودی‌خوانی کشور امسال هم با استقبال عاشقان پیامبر در صحن جدید مسجد جامع سنندج برگزار شد، مراسمی که هرساله پرشور و پررنگ‌تر از سال قبل آن برگزار می‌شود.

بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن سنندج در آینده نزدیک

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول و هفته وحدت، اظهار کرد: این محفل نورانی جای سخنرانی کردن نیست و فقط مردم ما بدانند که بزرگترین افتخار ما و همکاران ما در ادارات نوکری کردن مردم است.

وی افزود: سال گذشته دغدغه آب شرب شهر سنندج را حل کردیم و امسال هم بهره‌برداری از کلان پروژه راه آهن سنندج_ همدان را خواهیم داشت که تا چند هفته آینده تکمیل و به افتتاح می‌رسد.

استاندار کردستان ادامه داد: از یکسال گذشته تاکنون فقط یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن سنندج اختصاص یافته است که ارزش کنونی این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن هدیه دولت به مردم کردستان است و در آینده هم پروژه‌های کلان دیگری در استان کردستان به بهره‌برداری خواهند رسید.

اجرای دفنوازی و مداحی با حضور مداحان نامی استان کردستان از جمله پیام عزیزی، قرائت اشعار مولودی و پخش نقل و شربت و نذورات از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مهمانی بزرگ امت احمد

مهمانی بزرگ امت احمد عنوان برنامه ای شاد، مفرح و معنوی دیگری است که به مناسبت آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) توسط دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان برنامه‌ریزی شده است.

آحاد مختلف مردم برای شرکت در این مهمانی بزرگ معنوی شاد دعوت هستند و استان در این مهمانی علاوه بر مردم استان، میزبان تعدادی از مولودی خوانان، خوانندگان، بازیگران و هنرمندان برجسته و مطرح کشوری است.

این مهمانی بزرگ عصر روز جمعه همزمان با ۱۳ ربیع‌الاول برگزار می شود و با مراسم های مختلف مولودی خوانی، دف نوازی، و همچنین اجرای برنامه‌های شاد و مفرح ویژه کودکان، نوجوانان و عموم مردم و پذیرایی همراه است.

اجتماع بزرگ ذاکران نبوی

همچنین براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در اولین روز هفته وحدت در سنندج اجتماع بزرگ ذاکران نبوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همراهی و مداحی خواننده نامی موسیقی عرفانی پیام عزیزی و مولودی خوانان و دف نوازان سطح استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این رابطه اظهار کرد: استان کردستان در ماه مبارک مولود سراسر ذکر منقبت و ستایش عظمت و بزرگی حضرت رسول اکرم(ص) در مساجد و تکایا می شود و روز پنجشنبه ۶ مهرماه مصادف با ۱۲ ربیع الاول اولین روز هفته وحدت اجتماع ذاکران نبوی در میدان آزادی سنندج برگزار خواهد شد.

علی اصغر دریایی با دعوت از مردم برای حضور در این مراسم معنوی اضافه کرد: در این برنامه علاوه بر مدیحه سرایی خواننده موسیقی عرفانی پیام عزیزی، گروه های مولودی خوان سطح شهر سنندج نیز هرکدام قطعه ای در وصف خاتم پیامبران(ص) تقدیم خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17692
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.