حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
سرگردان میان زنانگی و مردانگی؛

طلوع دوباره آفتاب از پشت همت زنان سرپرست خانوار با کارآفرینی

  • کد خبر : 24472
  • 19 آذر 1402 - 6:54
طلوع دوباره آفتاب از پشت همت زنان سرپرست خانوار با کارآفرینی
در زیر آسمان این شهر زنان سرپرست خانواری هستند که به هر دلیلی از جمله طلاق، فوت همسر، بیماری، متواری شدن همسر، ترک اعتیاد و ... بار زندگی و تربیت فرزندان را به دوش می‌کشند، زنانی که تعدادشان در همین استان کردستان کم نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، هستند در زیر آسمان این شهر زنان سرپرست خانواری که به هر دلیلی از جمله طلاق، فوت همسر، بیماری، متواری شدن همسر، ترک اعتیاد و … بار زندگی و تربیت فرزندان را به دوش می‌کشند، زنانی که تعدادشان در همین استان کردستان کم نیست و تعدادی از آنها تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد استان هستند.

فقر، فشارهای روانی، تنهایی، ناامیدی و به دوش کشیدن بار مشکلات زندگی از مهمترین مشکلات و چالشهای زنان سرپرست خانوار است که همین مساله نیز بروز بیماری‌های روحی و روانی را در کنار بیماری‌های جسمی برای این افراد به همراه دارد.

اما در میانه مشکلاتی که این زنان در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی زنان سرپرست خانوار توانسته‌اند با همه مشکلات عاطفی و اجتماعی با خوداتکایی روی پای خودشان ایستاده و شروعی تازه در زندگی ایجاد کنند.

زنان سرپرست خانوار در اولویت اشتغال

با دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات از کمیته امداد، خانه کوچکی در حاشیه شهر سنندج رهن و اجاره کردم و در کمتر از چند روز دار قالی را علم کردم؛ اینجا برای من اول خط بود شروعی که تصمیم گرفته بودم همه آنهایی را که در آن شرایط سخت پشتم را خالی کرده بودند انگشت به دهان بمانند.

این را یکی از بانوان کارآفرین در حوزه فرش در استان کردستان می‌گوید که بعد از جدایی از همسرش خودش شروع به کار کرد و الان چندین بانوی سرپرست خانوار در کنارش مشغول به کار هستند و روزی‌شان از طریق همین دارهای قالی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: این توانایی را در خودم می‌بینم اگر مسئولان حمایت کنند برای بانوان بیشتری در قالب این کارگاه و حتی واحدهای جدید اشتغال ایجاد کنم.

پنج هزار و ۴۷۰ زن سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی کردستان قرار دارند

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با اشاره به اینکه پنج هزار و ۴۷۰ زن سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی کردستان قرار دارند، گفت: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های سازمان بهزیستی بوده و در همین راستا برنامه‌های متناسب با اهداف تشکیل و در حال اجراست.

۲۲ درصد از اشتغال‌های ایجاد شده مربوط به زنان سرپرست خانوار است

طوسی مدیر کل کمیته امداد استان کردستان با بیان اینکه ۲۲ درصد از اشتغال‌های ایجاد شده مربوط به زنان سرپرست خانوار است اظهار داشت: از مجموع اشتغال‌های ایجاد شده ۴۰ درصد در روستاها و ۶۰ درصد در شهرها بوده است و قریب بە ٦ هزار نفر براساس ارزیابی و شاخص‌های مدنظر کمیتە امداد خودکفا شدەاند.

طوسی بیان کرد: از فرصت شغلی ایجاد شدە ۲۷ درصد مربوط بە افراد بالای ٥۰ سال بە بالا و ۷۳ درصد آن مربوط بە افراد ۲۰ تا ٥۰ سال بودە است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان گفت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی طرح مشترک این نهاد و وزارت کشور بوده که همچنان در حال اجرا است.

رضا طوسی اظهار کرد: در قالب این طرح از طریق پرداخت تسهیلات بلاعوض با سرانه ۳۰میلیون تومان به راه اندازی و ایجاد طرح اشتغال خرد خانگی برای زنان سرپرست خانوار شناسایی شده کمک خواهد شد.

طوسی ادامە داد: سهمیه استان کردستان در اجرای این طرح، ۵۱۰ نفر زن سرپرست خانواری است کە بە دلایلی همچون طلاق، فوت سرپرست و یا بیماری همسر، در حال حاضر سرپرست خانوار هستند و تحت پوشش هیچ نهاد و سازمان حمایتی نیستند.

کمک به توانمندسازی ۵۰۰ زن سرپرست خانوار کردستانی

سید منصور بیننده معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد کردستان چندی پیش اظهار داشت:  طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی طرح مشترک این نهاد و وزارت کشور است که در حال اجرا است.

وی افزود: در قالب این طرح از طریق پرداخت تسهیلات بلاعوض با سرانه ۳۰میلیون تومان به راه‌اندازی و ایجاد طرح اشتغال خرد خانگی برای زنان سرپرست خانوار شناسایی شده کمک می شود.

بیننده با بیان اینکه سهمیه استان کردستان در این طرح  ۵۰۰ خانوار است، تصریح کرد: این تعداد از طریق مراکز نیکوکاری تحت نظارت این نهاد در شهرستانهای تابعه شناسایی شده اند.

وی گفت: بعد از وضعیت سنجی و توان‌سنجی این زنان، اطلاعات مربوط به خانواده آنان در سامانه مربوطه ثبت و برای هر یک از آنان پرونده فیزیکی تشکیل داده شده است.

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد کردستان با بیان اینکه در نخستین مرحله پنج میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده، ادامه داد: در قالب این طرح تاکنون برای ۱۸۷ نفر از این زنان لوازم مورد نیاز اشتغال‌زایی تهیه و توزیع شده است.

به نظر می رسد در شرایط کنونی، یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های زنان سرپرست خانوار، مساله تامین معیشت خانواده و رفع مشکلات اقتصادیشان است که وجود این مشکل علاوه بر اینکه به معیشت خانواده آسیب وارد می کند، زمینه‌ساز بروز اضطراب و مشکلات روحی برای این زنان نیز هست، بنابراین با توجه به اینکه دارا بودن شغل و درآمد می تواند هم مشکلات معیشتی و هم بخشی از مشکلات روحی این زنان را کاهش دهد، باید در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گیرد و علاوه بر آن چرایی افزایش آمار این قشر از جامعه بررسی و برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24472
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.