حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
ظرفیتی فراموش شده در سایه بی‌تدبیری مسئولین؛

طلای سفید بیجار در بی‌نمکی مطلق

  • کد خبر : 24914
  • 25 آذر 1402 - 8:29
طلای سفید بیجار در بی‌نمکی مطلق
معدن نمک با بهترین کیفیت و یُد طبیعی در شهرستان بیجار، کمتر کسی از آن اطلاع دارد و بدون ذره‌ای گمان و تفکر، نمک‌ دریایی را از فضای مجازی تهیه می‌کنند و نمی‌دانند که دیار خودشان از چنین ظرفیت فراموش‌شده‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار کردتودی، معدن نمک آبی در محدوده روستای محمدآباد معروف به تازه‌کند قرار دارد و به سبب آب شوری که به واسطه معدن‌ نمک دارد، ساکنین کمی دارد و تنها ۱۲خانوار در آنجا ساکنند و همچون جویندگان طلای سفید، در این حوزه اشتغال‌ دارند.

این طلای سفید که وجود آن و تولید نمک پس از۳۰سال باورش برای بیجاری‌ها سخت است، در روستایی دور‌ افتاده قرار دارد که با توجه به اراضی مسطح، ارتفاع از سطح دریا، یکی از کم‌نظیر و باکیفیت‌ترین نمکی است که در کشور تولید می‌شود و ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه اقتصادی، ایجاد زنجیره تولید و بسته‌بندی و حتی نمک درمانی است که متاسفانه رخت فراموشی به خود گرفته است.

نمک ‌یُددار طبیعی و سالم، ضمن تامین سلامتی بدن و بخصوص کودکان، درمانگر بسیاری از بیماری‌هایی خواهد بود که به علت تغذیه در انسان به وجود می‌آید، این همراه همیشگی غذاهای‌خانگی و فست‌فود‌ها، عضو جدانشدنی از ادویه‌ها، به‌علت دردسترس بودن و ارزان قیمتی، توجهی به چگونگی تولید آن و اهمیتی هم به کیفیت آن ومزایای درمانی این طلای سفید نمی‌شود.

محصولی که می‌تواند موقعیت استراتژیکی خود را بازیابد و ضمن حفظ امنیت غذایی، در اقتصاد کشور همانند نفت، ارز آوری داشته باشد، نمکی که امروز با بی‌مهری و کم ارزش جلوه‌دادن آن، تولید صنعتی و بی‌کیفیت آن، تیشه بر ریشه آن زده و در بی نمکی مطلق به سر می‌برد.

نمک‌آبی در کنار مصارف خانگی و خوارکی در زندگی انسان، مصارف دیگری نیز دربخش‌های دامداری، صنعتی و دارویی دارد که نوع نمک درهمه این مصارف به کلی با یکدیگر تفاوتی اساسی داشته و بطور کلی می‌توان نتیجه گرفت، اگر معدن نمک بیجار مورد توجه مسئولین قرار گیرد و راهی که باید ۳۰سال پیش‌ از این در چشم‌انداز توسعه شهرستان می‌دیدند، امروز کهن‌دیار گروس قطب تولید نمک‌آبی غرب کشور بود.

معدن نمک بیجار روزهای خوشی را پشت سرنگذاشته است و پس از حادثه طبیعی رانش‌زمین در سال۱۳۸۰، این معدن بیش از۲۰میلیاردریال خسارت دید و حدود ۱۳سال بعد، سیلاب، تولید نمک را به صفر رساند و تا امروز جبران خسارت آن امکان پذیر نبوده است.

معدن نمک آبی بیجار که روزی نان‌آور سفره بسیاری از کارگران این منطقه بود به سبب برخی نامهربانی های طبیعت و عده ای بی‌اطلاع، دچار خسارت‌هایی شده که امروز حال مناسبی ندارد و با فشار اقتصادی که گریبان‌گیر همه شده است، کج‌دار و مریض فعالیت دارد.

بهترین معدن نمک‌آبی بیجار حال خوشی ندارد

معروف سجادی کارآفرین نمونه ۶۳ساله که از سال ۱۳۶۴در معدن نمک آبی بیجار سرمایه گذاری کرده و در چهار دهه گذشته از فراز و نشیب‌های بسیاری عبور کرده است، می‌گوید: بهترین معدن نمک‌ آبی بیجار حال و روز خوشی ندارد.

وی می‌گوید: ازابتدای سال‌های ۶۴ و ۶۵ تا امروز که بیش از ۳۸ سال از شروع به کار معدن نمک می‌گذرد، کمتر کسی در بیجار از معدن نمک آبی شهرستان اطلاع دارد و بسیاری هم حتی یکبار هم از این نمک بومی استفاده نکرده‌اند.

سجادی اظهار کرد: از ابتدای سال۱۳۶۴ با آغاز فعالیت در معدن نمک و ساخت کارخانه فرآوری نمک در جوار معدن تا امروز بیش از۵۰۰میلیارد سرمایه‌گذاری شده است و در آغاز به فعالیت معدن و فرآوری نمک آبی در کارخانه حدود۵۷ کارگر مشغول به فعالیت بودند که با پیش آمد حادثه‌ طبیعی رانش‌ زمین در سال۱۳۸۰بیش از پنج‌ میلیارد ریال خسارت به معدن وارد شد و تعداد کارگران به ۲۰ نفر کاهش یافت.

وی‌گفت: معدن نمک‌ آبی در نزدیکی روستای محمدآباد معروف به «تازه‌کند» قرار دارد که به علت شوری آب امکان‌زندگی مردم در این روستا ممکن نبود و به برکت وجود معدن و فعالیت اقتصادی در این منطقه، بیش از ۱۲ خانوار هم‌اکنون به صورت ثابت در این روستا زندگی می کنند و در معدن اشتغال دارند.

این‌ کار‌آفرین ادامه‌داد: تولید نمک آبی نیازمند بارندگی مناسب در اواخر اسفندماه تا اوایل فصل تابستان است، اگر دراین روند تداخل و بی نظمی پیش آید، تولید‌نمک در اواخر تابستان را با مشکل و کمبود مواجه خواهد کرد.

وی افزود: تولید خالص نمک‌آبی دراین معدن، سالانه بیش از۵۰تُن است که در حال حاضر با کمتر از پنج نفر کارگر در حال فعالیت و تولید است، افزایش بارندگی‌های پارسال که دل‌ کشاورزان را شاد کرد، تولید نمک را هم بی‌تاثیر نذاشت و تولید مناسبی را رقم زد.

سجادی با اشاره به اینکه تولید نمک آبی نیازمند آب‌وهوای مناسب است، تصریح کرد: برای تولید و فرآوری نمک خالص، ۴۰ روز آب‌گیری برای حوضچه‌های نمک لازم و ضروری است تا با تبخیرآب شور در فصل تابستان، برداشت مناسب نمک آغاز شود.

وی از کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار گفت و افزود: بر اساس اسناد و مدارک آزمایشگاه علوم پزشکی، نمک بیجار از کیفیت و خلوص۱۰۰درصدی برخوردار است و بهترین نمک برای تولید داروهای پزشکی به شمار می رود، تولید و فرآوری نمک در این معدن حدود یک صدم قیمت واردات نمک از کشورهای تولید کننده است که در صورت حمایت از تولید داخلی، ارز آوری به کشور و خودکفایی در تولید نمک دارویی قابل دسترسی وتحقق است.

این کارآفرین کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار را این گونه توصیف کرد که نیازی به دانه بندی مجدد توسط دستگاه‌های مخصوص ندارد و افزود: این نکته مهم می‌تواند در کاهش هزینه‌های خرید دستگاه و نیروی‌کار بسیار موثر باشد، امّا متاسفانه برخی از دستگاه‌های مربوطه تهیه دستگاه دانه بندی را الزام ارائه مجوز فروش محصول می‌دانند و در این مورد برخی از دستگاه‌ها نیز همکاری لازم را ندارند.

سجادی با ابراز نگرانی از اینکه معرفی نمک‌آبی تولید بیجار در شهرستان‌واستان مغفول مانده است، گفت: این محصول با کیفیت‌ترین نمک کشور، ارزان‌ترین و در دست‌ترین محصول برای همشهریان، جایگاهی در سبد حمایتی و مصرفی ندارد تا آنجا که برخی از ادارات خدمات رسان برای نمک پاشی راه‌ها و خیابان‌ها در زمستان از سایر شهرهای همجوار نمک خریداری و وارد استان می‌کنند.

وی افزود: در صورت حمایت مردم و مسئولین شهرستان بیجار، اشتغالزایی، توسعه و آبادانی به روستای محمد آباد بازخواهد گشت و نیازی به ورود سرمایه‌گذار خارجی نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24914
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.