حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

صنایع دستی بهترین یادگار نوروزی از سفر به کردستان + عکس

  • کد خبر : 7013
  • 04 فروردین 1402 - 8:49
صنایع دستی بهترین یادگار نوروزی از سفر به کردستان + عکس
در ایام بهار که بازار سفرهای نوروزی گرم است، خرید سوغاتی نیز جزء جدایی ناپذیر این مسافرت‌های بهاری می‌شود. سوغات‌هایی که گاه مسافران ترجیح می‌دهند از هنرهای دست آن منطقه باشد و در این مسافرتها سبد مسافران از صنایع دستی منطقه پر می‌شود و بخش اصلی سوغاتی گردشگران به خود را اختصاص می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، صنایع دستی سنندج، قدمت بسیاری دارد و نمادی از فرهنگ و شیوه ی زندگی مردم این منطقه است. شاید بتوان گفت صنایع دستی کردستان یکی از قطب های صنایع دستی کشور است زیرا مردم کردستان از دیرباز به علت عدم دسترسی به سایر نقاط کشور در جهت ساخت وسایل مورد نیاز خود تلاش بسیاری داشتند و این امر سبب شد علاوه بر تنوع صنایع دستی شهر سنندج، رونق بسیاری هم داشته باشد و گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کند. همچنین این آثار می توانند بعنوان سوغات سنندج انتخاب خوبی باشند.

کردستان جدایی از زیبایی های طبیعی و تاریخی یکی از استان های منحصر به فرد کشور در حوزه صنایع دستی است و امروز شماری از صنعت های دست کردستانی ها به شهره ملی و بین المللی رسیده است.

مردم استان کردستان از گذشته های دور تاکنون و به دلیل عدم دسترسی مناسب به سایر مناطق کشور بخش زیادی از نیازهای خود را در حوزه های مختلف تامین می کردند و امروز نیز شمار زیادی از این تولیدی ها که با هنر دست انجام می شود به ظرفیت های اصلی کردستان در حوزه گردشگری تبدیل شده است.

بر اساس شرایط جغرافیایی  طبیعی نوع صنایع دستی کردستان نیز تغییر می کند و مردم این استان در سالهای گذشته و بسته به نیاز خود صنایع مختلفی را تولید می کردند و هر چند که گذشت زمان باعث فراموشی شماری از این تولیدات شده است ولی همچنان هستند صنایعی که امروز به ظرفیتی مهم برای کردستان تبدیل شده اند.

نوع صنایع دستی تولید شده در استان کردستان با توجه به وضعیت محل سکونت مردم در مناطق شهری و روستای تغییر می یابد و به همین دلیل است که حتی نوع پوشاک مردم این استان نیز برگرفته از شیوه زندگی و همچنین نوع رفتار مردم است.

این روزها خیابان شهدا سنندج به یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری روی چوب استان کردستان به شمار می رود.

 منبت کاری
منبت کاری چوب در کردستان از قدیم رواج داشته و درهای چوبی در کردستان و برخی از روستاهای آن که به جای مانده متعلق به دوران صفوی بوده که دارای کنده کاریهای دقیق و به صورت گل و کتیبه های گوناگون است.

منبت کاریهایی که بر در امامزاده ها و مشایخ انجام شده بسیار با ارزش است و امروز هم منبت کاران کرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری رواج کامل دارد.

اکنون در سنندج معروفترین و زبردست ترین منبت کاران در کارگاه های خود مشغول به کارند همراه با سبکهای جدید، که در آن ابداع و ابتکار خود را محفوظ داشته اند.

 نازک کاری چوب
ساخت فرآورده های چوبی و نازک کاری در سنندج سابقه طولانی دارد و محصولات چوبی این شهر از قدیم الایام خواستاران فراوانی داشته، بویژه تخته شطرنج های سنندج از مرغوبیت خاصی برخوردار است و در کارگاه های نازک کاری علاوه بر تهیه تخته شطرنج محصولهای دیگری از قبیل قوطی سیگار و شیرینی خوری و کیف زنانه و جعبه و لوازم آرایش و سینی و بشقاب و غیره تولید می شود.

امروز کارگاه های خراطی کردستان بیشتر به تهیه قلیان،   پیپ چپق،   عصا ، چوب دستی و چوب سیگاری می پردازند.

ضرورت روی آوردن عموم به صنایع‌دستی
” احمد محمدی ” هنرمندسفالكاری است كه این روزها برای صنایع دستی و مسافران نوروزی در حال فعالیت است. این هنرمند جوان در مغازه كار می‌كند. دست سازهای او بین مردم شهر سنندج طرفدار دارد و مغازه‌هایی كه محصولاتش برای فروش به آنها سپرده شده است با استقبال خریداران روبه‌رو می‌شود. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: روی آوردن مردم به صنایع‌دستی در زمان‌های خاص نمی‌تواند تأمین‌كننده درآمدهای هنرمندان این عرصه باشد.

وی می‌افزاید: مردم می‌توانند در طول سال با ذوق و هنر آشتی كنند و صنایع‌دستی را كه تبلور ذوق هنرمندانه است در زندگی خود به كار ببرند.

این هنرمند بر این باور است كه آموزش و تبلیغ صنایع‌دستی در تمام طول سال می‌تواند پیوند بین هنر و مردم را در حوزه صنایع‌دستی مستحكم و روح زندگی را به كالبد سخت زندگی شهرنشینی وارد كند.

وی از شوق و شور مسافران نوروزی برای خرید صنایع دستی خبر داد و گفت: صنایع دستی یک هدیه ماندگار است که در جای جای این صنعت نشانه های نبوغ هنرمند کردستانی دیده می شود. آدمی وقتی با صنایع دستی برخورد می کند گویی این جسم به ظاهر زمخت با انسان حرف می زند زیرا این هنر صنعت توسط یک هنرمند با ذوق طراحی و ساخته شده است.

محمدی افزود: ایرانیان در ایام نوروز براساس یک سنت دیرینه به یکدیگر هدیه می دهند تا رسم قدردانی ، قدرشناسی و در کنار هم بودن و دوست داشتن را به جا آورند  و چه رسمی زیباتر از اینکه صنایع دستی را به یکدیگر هدیه دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7013
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.