حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بیجار عنوان کرد:

صلح و توسعه عضو جدایی‌ناپذیر از علم

  • کد خبر : 21808
  • 18 آبان 1402 - 9:21
صلح و توسعه عضو جدایی‌ناپذیر از علم
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بیجار گفت: چرا علم بایستی در خدمت صلح و توسعه باشد، هرچند به‌ نظر مي‌رسد مخاطب اصلي اين مناسبت، سردمداران كشورها و اهالي دنياي سياست كه برطبل جنگ مي‌كوبند هستند، اما يونسكو اعلام كرده اين روز، براي جلب توجه عموم مردم، رسانه‌ها، مؤسسه‌هاي تحقيقاتي، سازمان‌هاي مردم‌ نهاد و... است كه در زمينه‌هاي علمي كار مي‌كنند.

حسین الیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری‌ تحلیلی کردتودی، اظهار داشت: چرا علم بایستی در خدمت صلح و توسعه باشد، هرچند به‌ نظر مي‌رسد مخاطب اصلي اين مناسبت، سردمداران كشورها و اهالي دنياي سياست كه برطبل جنگ مي‌كوبند هستند، اما يونسكو اعلام كرده اين روز، براي جلب توجه عموم مردم، رسانه‌ها، مؤسسه‌هاي تحقيقاتي، سازمان‌هاي مردم‌ نهاد و… است كه در زمينه‌هاي علمي كار مي‌كنند.

وی افزود: مشكل اصلی دنیای دوران علم، دنیای متجدد و مدرن، این بود كه علم در این دنیا در خدمت فساد، در خدمت طغیانگران، در خدمت تجاوزگران قرار داشت، دانش یك موهبت خدایی است، بزرگترین ناسپاسی در قبال این موهبت بزرگ این است كه دانش را یك نسلی، یك ملتی، یك مجموعه‌ای در برهه‌ای از زمان در خدمت ظلم، طغیان، ستمگری و سركوب كردن ارزشهای انسانی قرار بدهند و این اتفاق در چند قرن اخیر بخصوص و در ده‌ها سال گذشته در دنیا افتاد.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بیجار در مورد اینکه در قرن اخیر می بینیم که علم و پیشرفت های علمی موجب افزایش رنج ملت های ضعیف گشته است، گفت: دانش در طول تاریخ در میان ملت‌ها دست‌به‌دست می‌گردد، زمانی مركز دانش، مناطق شرقی جهان بود، زمانی دیگر هم مركز دانش، مناطق غربی جهان شد، این ملت‌ها وقتی به دانش دست پیدا كردند، عمداتاً دانش را در خدمت استعمار به كار بردند، در خدمت سركوب ملت‌ها به كار بردند.

وی ادامه داد: هر دانشی مثل پله‌ای است از یك مجموعه‌ی پلكان، وقتی انسان یك پله بالا رفت، فرصت و امكان پیدا می‌كند كه به پله‌ی بعد و پله‌های بعد هم دست پیدا كند، این هم طبیعی است، با بالا رفتن از پلكان علم، بمب اتم ساخته شد، سلاح‌های شیمیائی ساخته شد، نسل‌هائی نابود شدند و انسان‌هائی به ماتم عزیزان خود نشستند.

الیاسی اظهارکرد: كشورهای زیادی با ملت‌های بسیار انبوهی به استعمار كشیده شدند، نسل‌های انسانی به اسارت گرفته شدند، سیاه‌پوستان امروز آمریكا، فرزندان همان مستمندانی هستند كه به وسیله‌ی استعمارگران غربی از كشورهای آفریقائی به اسارت گرفته شدند، از میان خانه، زندگی، مزرعه و زیستگاه خودشان مثل حیوانات صید كردند و به كار سخت گماشتند و آواره كردند.

وی با تصریح اینکه این اقدام در سرتاسر دنیا، در شبه قاره‌ی هند، با علم خود سرمایه‌های مادی و با دانشی كه به دست آورده بودند و موهبت الهی بود، بندگان خدا و خلق خدا را به ذلت كشیدند، به ستم دچار كردند، افزود: زندگی‌های آن‌ها را برای دوران‌های طولانی تباه كردند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه امروز نماد پیشرفت های علمی و سوء استفاده از پیشرفت‌های علمی کیست، گفت: بصورت شاخص و واضح استکبار جهانی آمریکا در رأس این مصداق است، بیشترین جنگ‌ها را همین امریکا در جهان مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: دنیای تك قطبی، نظم نوین جهانی با یك قدرت واحد و مسلّط بر همه‌ی عالم، هدفی كه برنامه‌های كاری امریكا در طول این ده‌ها سال گذشته، همه همین را نشان می‌دهد، هدف، گسترش سلطه‌ی نظامی و به دنبال آن، سلطه‌ی سیاسی و اقتصادی است و تماماً در جهت منافع كمپانی‌هایی كه در واقع سیاست دولت امریكا را آن‌ها تعیین می‌كنند، جهت‌گیری‌ها را آن‌ها به وجود می‌آورند.

الیاسی ادامه داد: دولت امریكا از سال۱۹۴۵ تا امروز در سرنگونی چهل دولت مستقل، كه تابع امریكا نبودند، نقش ایفا كرده و در بیست و چند مورد دخالت نظامی داشته است، این دخالت‌ها بدون استثناء با كشتار عمومی و با فجایع بزرگ همراه بوده است، از جمله بمباران اتمی ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، آن جنگهای خونین، فجایع انسانی در شیلی، خود ایران در كودتای ۲۸ مرداد و همچنین در جاهای متعدّد دیگر، عامل همه‌ی این‌ها، كمپانی‌های بزرگ اقتصادی، سردمداران مالی بزرگ امریكا، احزاب اقتدارطلب، گروه های پُرنفوذ صهیونیستی، می‌باشند.

وی ادامه داد: صاحبان امروزی دانش و تکنولوژی های برتر، خود را طرفدار صلح و رفاه بشر نشان می دهند، البته برای حفظ ظاهر، امكانات فراوان تبلیغی و رسانه‌ای را هم در اختیار دارند، سعی می‌كنند با صدای بلندتری فضای دنیا را آن‌طور تنظیم كنند كه این فاجعه‌آفرینی ها را بپوشانند، چهره‌ی آن‌ها را باز هم طرفدار صلح، طرفدار مردم‌سالاری و دموكراسی، طرفدار حقوق بشر نشان ده،. در حالیکه برای این‌ها نابودی انسان‌ها مهم نیست، نابودی ثروت‌ها مهم نیست، نابودی عدالت مهم نیست، فاجعه‌های بشری مهم نیست، این مسائل هیچ كدام مانع سر راه اینها محسوب نمی‌شوند، معیار برای آن‌ها کسب ثروت و قدرت بیشتر است.

الیاسی با طرح اینکه اساس این خوی و خصلت استکباری ناشی از چیست، اظهارکرد: گرایش مادی و تفکر مادی، دشمن بشریت است، دنیای غرب از دو سه قرن قبل از این به دانش برتر و فناوری برتر دست یافت و راه کسب ثروت و انباشت ثروت را پیدا کرد، مکتب‌های اجتماعی گوناگونی پدید آمد، تفکرات فلسفیِ اجتماعی گوناگونی پدید آمد مثل تفکر لیبرالیسم، فکر دموکراسی و …. هدف این‌ها یا هدف آن کسانی که دنبال این افکار رفتند، این بود که بتوانند بشر را به آسایش، به آرامش و به رفاه برسانند‌، اما آنچه در واقع تحقق پیدا کرد، عکس این موضوع بود.

وی افزود: بشر در سایه‌ی تفکر اومانیستی و در جهت نظام‌های انسانگرا نه فقط به انسانیت و به آسایش دست نیافت، بلکه بیشترین جنگ‌ها، بیشترین کشتارها، بدترین قساوت‌ها، زشت‌ترین رفتارهای انسان با انسان در این دوره به وجود آمد، عامل همه‌ این ها هم این است که از دین، از معنویت، از خدا دور شده‌اند، بنابراین نتیجه رفتار سرمداران علم و قدرت امروزی دشمنی با بشریت است.

الیاسی با اشاره به اینکه در دوران جدید یعنی دوران پیشرفت علم، پدید آمدن سلاح‌های خطرناك، ظاهراً غارت منابع حیاتی ملّت‌ها برایشان آسانتر شده است، اظهارداشت: در دوران پیشرفت علم، پدید آمدن سلاح های خطرناك كه از وقتی به دست مستكبرین رسید، بلای جان ملّت‌های عالم شد، برای جان انسان‌های كه با آنها همراه نباشد، تسلیم آنها نباشد، هیچ ارزشی قائل نیستند.

وی ادامه داد: مسئله‌ی ما و آمریكا یكی از آزمون‌های مهم انقلاب است، دولت آمریكا از اول با این انقلاب با روی عبوس و چهره‌ی ترش و با لحن مخالفت روبه‌رو شد، البته آن‌ها با محاسباتِ خودشان حق هم داشتند، ایران قبل از انقلاب در مشت آمریكا بود، منابع حیاتی‌اش در اختیار آمریكا، مراكز تصمیم‌گیری سیاسی‌اش در اختیار آمریكا بود.

این کارشناس تاکید کرد: تحریك مخالفین پراكنده‌ جمهوری اسلامی و كمك به حركت‌های تجزیه‌طلب و تروریستی در كشور، در هر نقطه‌ای از نقاط كشور كه حركت‌های تجزیه‌طلب در آنجا زمینه‌ای داشت، دخالت آمریكایی‌ها کاملا مشهود بود، تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تحریم‌های اقتصادی، تجاری، علمی، حقوق بشری و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران که از سوی دولت ایالات متحده، یا تحت فشار ایالات متحده بر جامعه بین‌المللی از طریق شورای امنیت سازمان ملل اعمال شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21808
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.