حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
چالش‌های پیش‌روی زنبورداران کردستانی؛

شهد شیرینِ یک روزیِ با برکت

  • کد خبر : 27483
  • 08 بهمن 1402 - 6:54
شهد شیرینِ یک روزیِ با برکت
شهد شیرینش زبانزد است و طعمش گوارا، بر هر دردی دواست و جان را جلا می‌بخشد، به هر کسی بزند خودش می‌میمیرد اما دوای درد آن شخص می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهد شیرینش زبانزد است و طعمش گوارا، بر هر دردی دواست و جان را جلا می‌بخشد، به هر کسی بزند خودش می‌میمیرد اما دوای درد آن شخص می‌شود، صحبت از عسل و زنبور عسل است.

ماده‌ای خوراکی و دوابخش که هر چه از خاصیت آن بگوییم کم گفته‌ایم اما در کنار هر شیرین جانی و شیرین عسلی یک سری مشکلات وجود دارد که خوش است برای حل آن کارگروهی ایجاد شود.

هر چند در کشورهای توسعه یافته، زنبورداری به عنوان یک صنعت پر سود شناخته شده است اما در بسیاری از کشورها از جمله ایران، زنبورداری به عنوان یک صنعت کوچک و متوسط معرفی می شود و منبع درآمد خانواده‌های روستایی است. از این رو اشاعه فرهنگ زنبورداری تا سرمایه گذاری در آن نه تنها به حفظ کره زمین کمک می کند بلکه می تواند فرصتی برای اشتغال مردم هم باشد.

استان کردستان به دلیل تنوع اقلیمی و شرایط مختلف آب و هوایی از نظر پرورش زنبور عسل بسیار مستعد است و به همین دلیل افراد زیادی به این حرفه مشغول هستند اما، متاسفانه در سال های گذشته، مشکلات زنبورداران به حدی زیاد شده که بسیاری از آن ها دیگر به زنبورداری به عنوان حرفه نگاه نمی‌کنند و یا اگر هم درآمدی از این طریق دارند به عنوان شغل دوم آنها است.

ضعف حمایت های بیمه ای، هزینه های بالای داروها، مشکل فروش عسل و تولیدات از جمله مشکلات زنبورداران در کردستان به شمار می رود و و تلخی های این صنعت زیر شیرین شهدهای عسل مغفول مانده است.

كمبود نقدينگی جهت توسعه طرح

سيد كاظم عباسی یکی از تولیدکنندگان عسل در کردستان می‌گوید: موانع و مشكلات برای هر كار و شغلي هست اين حرفه هم از اين امر مستثنی نيس، كمبود نقدينگي جهت توسعه طرح مهمترين مشكل كار بنده بوده و از جمله مشكلات ديگر مي‌توان به محل اسكان زنبورستان اشاره کرد كه كشاورزان و باغداران به دليل عدم اطلاعات كافی از فوايد زنبورعسل در زمان اسكان و مستقر شدن مشكلاتی را به وجود مي آورد و مانع كار می‌شوند.

وی گفت: فرهنگ سازی، آموزش زنبورداران و گسترده شدن فعالیت شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان در راستای توسعه زنبورداری با توجه به استعداد منطقه و همچنین نظارت کامل بر کار زنبورداران برای تولید عسل کاملا خالص و مرغوب، می تواند ضمن اشتغال‌زایی، درآمد خوبی برای شهرستان ایجاد کند.

چالش‌های پیش‌روی زنبورداران کردستانی

مهران محمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورستان های کردستان در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه این اتحادیه از سال ۱۳۷۴ به ثبت رسیده و از این سال تاکنون فعالیت دارد، اظهار کرد: این اتحادیه از ۱۰ تعاونی شهرستانی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار تن شکر به زنبورداران استان تحویل داده شد، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هم ۵۵۰ تن شکر یارانه‌ای با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان بین زنبورداران توزیع شده است.

محمدی یادآور شد: این میزان توزیع شکر یارانه ای تا حدی نیاز زنبورداران را تامین می کند ولی کافی نیست چراکه به دلیل نبود کارخانه و واحد تولیدی آن در استان، تهیه این محصول سخت و هزینه حمل و نقل آن هم بیشتر است.

وی ادامه داد: هزینه های تحمیل شده مذکور بر قیمت نهایی شکر باعث می شود که قیمت یارانه ای آن هم اختلاف چندانی با نرخ بازار نداشته باشد و این یکی از چالش های زنبورداران استان است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورستان های کردستان بیان کرد: یکی از درخواست‌های ما این است که شکر یارانه‌ای زنبورداران هم توسط انبارهای شرکت بازرگانی دولتی تامین شود تا زنبورداران متحمل هزینه زیاد نشوند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورستان های کردستان ادامه داد: ایجاد زنجیره عسل از تولید تا بازار نقطه قوت خوبی در استان است که تاکنون ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات به این مهم اختصاص پیدا کرده است

وی اضافه کرد: فروشگاهی برای عرضه محصولات زنبورعسل را در سه راه ادب سنندج راه اندازی کردیم و از این طریق عسل درجه یک و تضمین شده با آرم اتحادیه به فروش می رسد و این اقدام هم در قالب زنجیره عسل انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورستان های کردستان یادآور شد: از دیگر فعالیت های حمایتی اتحادیه این است که اقدام به خرید و فروش فرآورده‌های تولیدی تعدادی از زنبورداران استان می کند که خود شناخت چندانی از بازار ندارند.

محمدی گفت: بی شک هر صنعتی با چالش های خاص خود مواجه است؛ صنعت زنبورداری هم از نظر تامین نهاده مشکل دارد و اگر از این لحاظ تامین باشد دلگرمی برای فعالان این عرصه خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از چالش های زنبورداران استان مربوط به بحث بیمه تامین اجتماعی آنهاست، موضوعی که در سطح کشور بارها پیگیری شده ولی تاکنون نتیجه ای نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورستان های کردستان بیان کرد: در گذشته دلیل عدم تامین اعتبار لازم برای زیرپوشش بیمه قراردادن زنبورداران را نبود ماده قانونی آن در بودجه اعلام می کردند و حالا ۲ سال است که در قانون بودجه این مهم آورده شده ولی تاکنون اجرایی نشده است.

فعالیت ۲ کارخانه بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل در در کردستان

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان از کاهش ۲۱ درصدی تولید عسل در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سید مادح حسامی گفت: امسال میزان عسل تولید شده در کردستان یک هزار و ۸۶۹ تن بوده که این میزان ۲۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی تعداد کلنی‌های موجود در زنبورستان‌های استان را ۳۰۴ هزار و ۸۵۰ کلنی اعلام کرد و افزود: حداقل هفت هزار و ۴۳۱ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد:۹۷ درصد از کلنی‌های موجود در زنبورستان‌های استان مدرن و تنها سه درصد آن‌ها بومی است.

حسامی میگوید: امسال افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله به زنبودار‌های استان پرداخت شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورستان‌های کردستان هم از ایجاد پروانه الکترونیکی زنبوداری در سامانه صدور مجوز‌ها خبر داد و افزود: در حال حاضر۴۰۰ زنبوردار از طریق این سامانه، پروانه الکترونیکی دریافت کردند و ظرفیت افزایش بیش از۲ هزار نفر را دارد.

محمدی در ادامه به فعالیت ۲ کارخانه بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل در شهرستان‌های سنندج و قروه اشاره کرد و گفت: یکی از این کارخانه‌ها ثبت اختراع دارد و جزو واحد‌های نمونه کشوری و دانش بنیان است.

حسامی با اشاره به اینکه براساس آزمایش های انجام شده عسل کردستان از کیفیت بالایی است، ادامه داد: از نظر تعداد زنبورستان رتبه دوم و از لحاظ تعداد کلنی رتبه سیزدهم کشور و در بحث تولید عسل هم استان چهاردهم هستیم.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27483
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.