حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
سرپرست راه و شهرسازی کردستان خبر داد:

شناسایی بیش از ۷ هزار خانه خالی در سطح استان کُردستان

  • کد خبر : 17978
  • 08 مهر 1402 - 9:34
شناسایی بیش از ۷ هزار خانه خالی در سطح استان کُردستان
سرپرست راه و شهرسازی استان کردستان گفت: 7 هزار و 800 خانه خالی در سطح استان شناسایی شده که باید ساماندهی و سازوکار مالیاتی برای مالکان آن در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کردستان، جهانگیر الیاسی صبح امروز در جلسه شورای مسکن استان کردستان که در استانداری برگزار شد، بر ضرورت شناسایی خانه‌های خالی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در استان تاکید کرد و اظهار داشت: براساس اعلام شرکت برق حدود ۷۸۰۰ خانه در سطح استان خالی اعلام شده که باید ساماندهی و سازوکار مالیاتی برای مالکان آن در نظر گرفته شود.

وی تعیین تکلیف مسکن‌های مهر تا پایان سال‌ جاری را ضروری دانست و گفت: در بانه، فاز ۴ بهاران و قروه هنوز تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر به اتمام نرسیده است.

سرپرست راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اینکه تعداد سهمیه ابلاغی در مسکن ملی در سطح استان ۳۶ هزار و ۷۴۸ مورد است، تصریح کرد: تاکنون ۱۹۲ هزار و ۸۲۶ مورد ثبت‌نام کرده که از این تعداد ۷۷ هزار و ۹۸۶ تایید شده نهایی هستند.

وی از اختصاص ۱۱۰ قطعه زمین برای ۱۹۰ خانوار تحت عنوان قانون سه فرزندی جوانی جمعیت در شهرهای استان خبر داد و افزود: ۱۸۵ واحد جدید نیز فردا به مناسبت هفته وحدت با حداقل هزینه در شهرهای بیجار، سقز، قروه و سنندج واگذار می‌شود.

الیاسی با بیان اینکه در زمینه تامین زمین مسکن ملی عقب هستیم، بیان کرد: ۲۶۷۰ قطعه زمین به مساحت ۲۴۱ هکتار زمین آماده واگذاری است که در صورت تحقق ظرفیت پذیرش ۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر را خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در بحث بافت فرسوده در رده سیزدهم کشور هستیم که از شهرداران انتظار می‌رود در این حوزه دستورات لازم برای ساماندهی این حوزه صادر کنند.

سرپرست راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه اکثر تاییدشدگان ثبت‌نامی مسکن ملی در حاشیه شهر و فاقد مسکن ملی هستند، خاطرنشان کرد: در سنندج ۲۰۰ هکتار زمین و ۴۱ هکتاری بتاجا در حال آماده‌سازی بوده که در صورت تحقق مشکل تعداد زیادی از متقاضیان طرح مسکن ملی در مرکز استان برطرف خواهد شد.

به گفته وی مشکل زمین ۴ هزار متقاضی مسکن ملی در بانه نیز برطرف شده و در سقز با اختصاص ۵۰ هکتاری زمین ارتش در حال حل شدن است که با این شرایط، پرونده این دو شهرستان بسته خواهد شد.

سرپرست راه و شهرسازی استان کردستان با اذعان به اینکه در تامین زمین مسکن ملی در مریوان با مشکل مواجه هستیم، عنوان کرد: در این شهر دل‌نگرانی داریم! امیدواریم که شرمنده مردم نشویم.

۲ هزار واحد مسکن ملی بنیادمسکن در کردستان آماده بهره‌برداری شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بنیاد مسکن سالانه مقاوم‌سازی ۴ هزار واحد مسکن روستایی را در دستور کار دارد، اظهار داشت: تاکنون ۳ هزار و ۱۰۷ واحد مقاوم‌سازی شده و مابقی به خاطر عدم همراهی بانک‌ها با تاخیر مواجه شده و این در حالی‌ است که فصل عمرانی به اتمام رسید.

سعید رسولی افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۹۰۰ نفر تایید شده مسکن ملی داریم و در شهرهای موچش و یاسوکند ۲۶۴ نفر در حال تایید زمین هستند.

وی گفت: در شهرهای بابارشانی، صاحب و پیرتاچ نیز زمین روستایی شناسایی شده و در حال تمکلک زمین هستیم که از راه و شهرسازی انتظار می‌رود در این‌ زمینه ما را بیشتر یاری کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان از ساخت مسکن ملی در شهرهای کامیاران، بیجار، قروه، دهگلان و دیواندره خبر داد و عنوان کرد: از بانک‌ها به ویژه بانک مسکن انتظار می‌رود که در پرداخت تسهیلات همکاری کنند در غیر این صورت در اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی از افتتاح ۲ هزار واحد مسکن ملی در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به کردستان خبر داد و اعلام کرد: از این تعداد، ۱۷۵۲ واحد در حوزه روستایی و ۲۵۰ واحد در ۵ شهرستان کامیاران، بیجار، قروه، دهگلان و دیواندره آماده بهره‌برداری است.

رسولی با ذکر اینکه در حوزه تامین مسکن روستایی می‌توان با نگاه وسیع و انعطاف، بحث الحاق زمین را اجرایی کرد، اضافه کرد: تاکنون ۲۰۰ هکتار زمین شناسایی شده که غالبا اراضی کشاورزی بوده که در صورت همکاری ادارات متولیان امر به ویژه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

وی خواستار همکاری مدیران جهاد کشاورزی و منابع‌ طبیعی در خصوص الحاق زمین برای اجرای مسکن ملی در مناطق حاشیه‌نشین و روستاهای استان شد و بیان کرد: در صورت الحاق ۳۰۰ هکتار زمین، می‌توان مشکل زمین ۵ هزار نفر از ۱۲ هزار نفر ثبت‌نامی را ساماندهی کرد.

بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز در این‌باره توضیح داد: به استناد قانون، متولی الحاق زمین در داخل محدوده و حریم راه و شهرسازی است و اگر خارج از این وضعیت باشد، آماده همکاری با اجرای طرح مسکن ملی هستیم.

ضرورت بومی‌سازی بسته‌های تشویقی برای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری

شهردار سنندج نیز با اشاره به اینکه در حوزه بافت فرسوده با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار داشت: باید بسته‌های تشویقی و بومی‌سازی در نظر گرفته شود که در صدد اصلاح در کمیسیون ماده ۵ هستیم.

سیدانور رشیدی افزود: نسبت به موقعیت و جمعیت شهر سنندج، وضعیت ثبت‌نام‌شدگان برای ساماندهی بافت‌های فرسوده مطلوب است، اما راضی‌کننده نیست و باید آمار افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17978
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.