حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

شب قَدر و تعیین سرنوشت یک سال

  • کد خبر : 31419
  • 12 فروردین 1403 - 21:06
شب قَدر و تعیین سرنوشت یک سال
دومین شب قَدر از راه رسید و به استناد روایات و توصیه عالمان دین، مهم‌ترین شب برای تعیین سرنوشت یک سال آینده است که اگر انسان از درک آن غافل بماند، از بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان بی‌نصیب خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، امشب، شب قَدر ۲۱ رمضان است که آن را لیلةالقدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان می‌دانند، شبی که ساعات و لحظات خاص آن از هر شب و روزی در زندگی آدمی بهتر، بزرگ‌تر و بدون تکرار است.

در شب قدر همه به قرآن و سوره‌های قدر و دخان پناه می‌برند، چاره‌ای نیست، تقدیر جهانیان به دست خداوندی است که خود راه نجات و عفو را قرآن قرار داده است، ارزش شب قدر را آنچه که بر اساس آیات و روایات مستند به‌دست‌آمده، بیش از هزاران ماه است.

در این یک شب که برابری می‌کند با ماه‌ها عبادت و تقرب جستن به درگاه باری‌تعالی، شبی است که حتی آسمانیان، فرشتگان مقرب نیز به زمین می‌آیند تا از برکات این شب عظیم جانمان‌اند و توشه‌ای برای خود کسب کنند، شبی که مقدرات عمر انسان در سال آینده تعیین و به امضای امام‌زمان (عج) خواهد رسید.

شب قدر را بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته‌اند، حتی خداوند برای انسان‌های غافل و جامانده‌هم فرصتی قرار داده که در این سه شب، فکری به حال خودشان کرده و به‌سوی معبود بی‌انتها روی گردانند و عاقبت‌به‌خیر شوند.

مسلمانان جهان و شیعیان دنیا در شب ۲۱ رمضان که مصادف با شهادت اولین امام دین خداوند است، با ذکر مصیبت و عزاداری و اشک به شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن، دعا، عبادت می‌پردازند و امیدوارند، خالق هستی و خداوند عالمیان به حق اولین مظلوم تاریخ، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) درهای رحمت خود را بگشاید و همه مردم را ببخشد.

از معنی کلمه قدر که ریشه آن عربی است چنین به‌دست‌آمده است که معنای آن اندازه، تقدیر و سرنوشت است، شب قدر را هم می‌توان به‌سادگی معنا کرد که شب تقدیر و سرنوشت‌ساز است، شبی که مقدرات انسان‌ها و اندازه و تقدیر رویدادهای یک سال، در این شب تعیین می‌شود، آن را شب قدر می‌نامند.

دلیل نام‌گذاری شب قدر را اگر به خواهیم در تاریخ معاصر جستجو کنیم، حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شب قدر می‌فرماید، این شب را شب قدر می‌نامند؛ چون صاحب شرف و منزلت است و قرآنِ صاحبِ قدر توسط ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر و برای امت صاحبِ قدر نازل شد، آن را لیلةالقدر گویند.

«لیلةالعظمه» و «لیلةالشرف» نیز از دیگر نام‌های شب قَدر است، شبی که فقط یکبار آن‌هم چند ساعت مهمان مؤمنان و مسلمانان است و اگر از توجه و دقت به آن کوتاهی کنید، بدون شک بزرگ‌ترین خسران زندگی را تجربه خواهید کرد.

*در شب قدر قرآن را نازل کردیم

قرآن کریم در آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان، بیانگر نزول قرآن در شب قدر است، بیشتر مفسران معتقدند در این شب، قرآن به‌صورت یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است که به نزول دفعی معروف است و برخی نیز معتقدند آغاز نزول تدریجی قرآن در ماه رمضان بوده است.

در آیه چهارم سوره دخان آمده است که هر ساله در این شب، تقدیر سال آینده هر انسانی نوشته می‌شود، بر همین اساس در برخی از روایات، شب قدر به‌عنوان ابتدای سال دانسته شده است.

بخشش به‌واسطه اهل‌بیت و شهادت علی (ع)

آنچه که مسلم است، در ماه رمضان شیاطین به غل‌وزنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند، پیامبر (ص) فرمودند: در این ماه رمضان، شب قدر است که از هزار ماه بهتر است و محروم کسی است که از شب قدر محروم گردد.

*امضای حال بنده در یکسان آینده

طبق آیه چهارم سوره قدر، فرشتگان و روح در شب قدر بر زمین فرود می‌آیند و طبق برخی احادیث، برای ابلاغ تقدیر سال آینده نزد امام می‌روند و آنچه مقدر شده را به او ابلاغ می‌کنند، از امام باقر (ع) در این باره نقل شده است که در این شب، فرشتگان به‌دور ما طواف می‌کنند و ما بدین‌گونه متوجه شب قدر می‌شویم.

شیعیان هر ساله در اماکن مقدس همچون مساجد و حرم‌ها یا خانه‌های خود مراسم و اعمال شب قدر را به جا می‌آورند و از شب تا سحر به احیا (شب‌زنده‌داری) و عبادت می‌پردازند.

برگزاری مجالس سخنرانی، اقامه نماز جماعت، خواندن دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و قرآن به سر نیز از مهم‌ترین اعمالی است که در این شب‌ها در شهرستان بیجار به‌صورت عمومی برگزار می‌شود.

افطاری دادن، سحری دادن، ادای نذر و خیرات برای درگذشتگان، اطعام فقرا و آزادکردن زندانیان نیز از آیین‌های جانبی شب‌های قدر است که از بهترین اعمال محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=31419
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.