حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

سهم بیجار از طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون

  • کد خبر : 27609
  • 10 بهمن 1402 - 7:19
سهم بیجار از طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون
یکی از مهترین عوامل افزایش مرگ و میرها را می‌توان به مرگ خاموش که شایع‌ترین آن دیابت از نوع بیماری متابولیک است، نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، میزگرد کردتودی در خصوص سهم شهرستان بیجار از طرح یا برنامه پیشگیری و کنترل دیابت نوع ۲ با هداف کاهش و بروز شیوع دیابت در افراد پره دیابتی، پیشگیری، کاهش و تاخیر در بروز عوارض کوتاه مدت و درازمدت آن، همچنین کاهش یا تاخیر در بروز معلولیت، ناتوانی‌ها، مرگ ناشی از آن، با حضور جمعی از مسئولین مرکز بهداشت و درمان و فعالان و خبرنگاران شهرستان بیچار برگزار شد.

*دیابت و فشار خون، بیماری است که فرد مبتلا از آن بی‌خبر است

افشین جمشیدی رئیس مرکزبهداشت ودرمان بیجار گفت: برای وزارت بهداشت، اهمیت این موضوع بسیار زیاد است و اولین گام هم، شناسایی سریع بیماران است که از طریق فراخوان‌ها و اطلاعیه‌های فضای مجازی و حقیقی از عموم مردم درخواست داریم که نسبت اولین زمان ممکن به مراکز بهداشت و درمان شهرستان مراجعه کنند.

وی افزود: یکی از مهترین دستاوردهایی که این طرح دارد، هرچه سطح شناسایی بیماری افزایشی باشد، عوارض آن در فرد متبلا کمتر، درمان و کنترل بیماری سریع‌تر خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت و درمان بیجار اظهارکرد: افراد مشمول این طرح در رده سنی بالای ۱۸سال که در سامانه سیب ثبت‌نام کرده‌اند ۶۹هزار و ۲۳۸ نفر است که حدود ۸۷درصد جمعیت شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح غربالگری حدود ۱۰۹۵ نفر دارای بیماری فشار خون هستند، گفت: متاسفانه در سامانه سیب بیش از ۲۸۷ نفر هم مشکوک به ابتلا به بیماری دیابت شناسایی شدند و ۱۸هزار و۸۷۴ نفر هم اضافه وزن دارند.

*این طرح شامل روستائیان هم می‌شود

کارشناس بهداشت ومحیط هم در این میزگرد اظهارکرد: در طول این مدت ۷۰روزی که برای این کار پیش بینی کرده بودند ما تیم‌هایی را به مراکز روستایی اعزام شدند، یعنی ابتدا غربالگری فشار خون انجام گرفت و سپس تست‌های دیابت توسط بهورزان انجام می‌شود.

منصور دانشور ادامه‌داد: افرادی که در مراکز شهری، غربالگری فشارخون انجام می‌دهند، واجد شرایط آزمایش قندخون تشخیص داده می‌شوند و این افراد هم با برگه‌هایی به این مرکز نمونه‌گیری ارجاع داده می‌شدند و نمونه‌ها روز بعد به مراکز جواب نمونه‌ها ارسال می‌شوند و کلیه خدمات هم آزمایشات وغربالگری فشار خون در این مدت رایگان است.

وی با اشاره به اینکه۲۰ مرکز شهری و روستایی در شهرستان بیجار فعالیت دارند، اظهارداشت: ۸۲خانه‌بهداشت و چهارمرکزشهری فعال در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند که طبق قانون بهداشت و درمان جمعیت شهری ۵۰هزارنفر باید پنج مرکز داشته باشند که با توجه به اینکه جمعیت شهری بیجار به بیش از ۵۲هزار نفر رسیده است، پنجمین مرکز بهداشت با نام مرکز بهداشت حضرت‌ولی‌عصر به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

دانشور تاکیدکرد: برای هر۲۰هزار نفر جمعیت، یک نفر روانشناس تعریف شده است که در مرکز شهری بیجار در حال حاضر ۲نفر مشغول به کار هستند.

*خطر کم کاری یا پرکاری تیروئید را باید جدی گرفت

یکی فعالان خانه سلامت بیجار گفت: یکی از پر خطرترین بیماری‌ها که شبیه بیماری تب‌مالت علائم قابل توجهی ندارد و فقط در صورت غربالگری و آزمایشات تخصصی قابل تشخیص است، ابتلا به بیماری تیروئید است.

وی افزود: درصورتی که فردی سال‌ها به این بیماری ابتلا داشته باشند و بی اطلاع، کم‌کاری این غده موجب عقب ماندگی ذهنی در این افراد خواهد شد.

میرزایی گفت: خانه مشارکت‌های سلامت در خصوص موضوع بیماری تیروئید کارهایی را انجام داده است، اطلاع خانوارها بسیار کم است، هورمون های تیروئیدی اعمال متعددی در بدن تنظیم می کند که از آن جمله می توان «متابولیسم کربوهیدرات»، چربی و پروتئین، تنظیم دمای بدن و ضربان قلب را نام برد.

وی افزود: نقش یُد در کاهش ابتدا به این بیماری بسیار زیاد است و برخی از افراد گمان می‌کنند که یُد را فقط در نمک می‌توانند جذب کنند و با افزایش مصرف بی‌رویه نمک، به بیماری فشارخون هم مبتلا می‌شوند.

میرزایی توضیح داد: غذاهای سرشار از ید عبارت اند از پنیر، شیر، بستنی، نمک یُد دار، ماهی آب شور (زیست محیطی آبهای شور)، جلبک دریایی و تخم مرغ، متاسفانه همه نمک‌های عرضه شده در بازار دارای یُد نیستند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است متوجه شوند که نسبت به افراد فاقد این بیماری راحت تر وزن اضافه می کنند، اظهارکرد: دلیل آن این است که کم کاری تیروئید می تواند متابولیسم یک فرد را کاهش دهد، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید باید روی یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ، سبزیجات و پروتئین ها تمرکز کند، این غذاها کالری کمتری دارند و میتواند علاوه بر سلامت فرد در حفظ وزن دلخواه نیز کمک کند.

*چاقی و اضافه ورزن در حال افزایش است

یکی دیگر از اعضای خانه سلامت بیجار گفت: افرادی چاق محسوب میشوند که بی‌ام‌ای بالای ۳۰ داشته باشند، بی‌ام‌ای استاندارد بین ۱۸٫۵ تا ۲۴.۹ است و ۲۵تا ۹/۲۹ هم اضافه وزن و سیب بالا چاقی می‌گویند.

شهربانو مرادی با اشاره به تاثیر فست‌فودها در افزایش میزان چاقی در افراد اظهارکرد: فستفودها، روش‌های غلط تغذیهایی سبب افزایش مشکلات گوارشی در بدن خواهد شد و قطعاً روی این قضیه باید کاری در قالب پویشی با حمایت وزارت بهداشت طرح و اجرا شود.

وی افزود: درمان درست و علمی چاقی، تغییر رژیم غذایی است، متاسفانه برخی از افراد که از بیماری چاقی رنج می‌برند، به علت اینکه درمان طولانی و با سختی همراه است، به داروهای شیمایی و غیراصولی روی می‌آورند که موجب بیماری‌های دیگری در گوارش و جسم افراد می‌شود.

این عضو خانه مشارکت‌ها گفت: نقش خانواده‌ها در دستور تهیه غذایی، آموزش به کودکان و کنترل میزان چربی و استفاده از فست‌فودها توسط فرزندان را توجه کنند، اگر از همین امروز روی این موضوع مهم توجه، سرمایه‌گذاری و آموزش ندهیم، درمان سخت‌تر و گرانتر می‌شود.

*آموزش دام‌داران در اولویت بهداشت و درمان است

یکی دیگر از خانه مشارک‌های سلامت نیز گفت: افرادی که دامداری دارند در مراکز روستایی حتما اگر در گله، دامی دچار سقط جنین خود به خودی شده، حتما با احتیاط با این موضوع برخورد کنند، در خصوص تماس با ترشحات بیشترین فاصله ممکن و احتیاط را در نظر بگیرند.

بهزاد محمدیان افزود: یکی از راهای انتقال بیماری تب‌مالت، لبنیات است، توصیه اینکه شیرخام را باید حتما قبل از مصرف به مدت پنج دقیقه جوشاند، بیش از گذشته باید مورد دقت و توجه قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: پنیرهم که یکی از محصولات پر طرفدار روستایی است و به علت استقبال مردم از آن بخصوص مهمانان تابستانی به شهرستان، احتمال اینکه پنیر مدت کوتاهی را در آب نمک مانده باشد، زیاد است که باید آموزش خانم‌های روستایی در این مورد توجه شود، پنیر حداقل سه ماه در آب و نمک باید نگهداری شود و سپس قابل مصرف است.

این عضو خانه سلامت گروس تاکید کرد: بستنی محلی هم مشابه پینر است، متاسفانه بسیاری از بستنی فروشی‌های محلی، اعتقاد دارند که اگر شیر خام را مستقیم به بستنی تبدیل کنند، طعم و مزه خاصی دارد که مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

محمدیان گفت: نیاز است آگاهی عمومی جامعه بصورت فصلی در این خصوص برای مردم بازگو شود، بستنی فروشی‌ها توسط بارزسان بهداشت و محیط رصد می‌شوند، از طریق بستنی که از شیر خام تهیه می‌شود، آلودگی به سرعت منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27609
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.