حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
قوت قلب صنعت گاز؛

سربلند در ساخت، از صخره‌های سخت تا شن‌های نرم

  • کد خبر : 24825
  • 25 آذر 1402 - 8:01
سربلند در ساخت، از صخره‌های سخت تا شن‌های نرم
به برکت انقلاب، دستاوردهای بسیاری در طول 44 سال گذشته برای مردم مرزدار کُرد به دست آمده که یکی از مهمترین آنها انتقال گاز از صخره‌های سخت کردستان تا شن‌های نرم همیشه فارس است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، به برکت انقلاب، دستاوردهای بسیاری در طول ۴۴ سال گذشته برای مردم مرزدار کُرد به دست آمده که یکی از مهمترین آنها انتقال گاز از صخره‌های سخت کردستان تا شن‌های نرم همیشه فارس است.

گازرسانی در کردستان از سال ۱۳۷۰ شروع شد و در سال ۱۳۷۲ شاهد بهره برداری از گاز در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج به عنوان اولین شهرهای این استان که از نعمت گاز برخوردار شدند و با توجه به اینکه در کردستان در سال های گذشته سوخت روستاها نفت بود و به دلیل وضعیت توپوگرافی استان و مسیرهای سخت و صعب العبور، تزریق این سوخت به روستاها بسیار دشوار بود، با تلاش و پشتکار نیروهای شرکت گاز، گاز طبیعی جایگزین سوخت مایع شد و هم اکنون خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان کردستان و ۱۰۰ درصد شهرهای استان از این نعمت سالم و پاک استفاده می‌کنند.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

کاک احمد از مشقت زندگی در سال‌هایی که در روستای گلین برف‌های بسیار سنگین می‌آمد برایم گفت، از اینکه مجبور بودند به سختی با چراغ نفتی قدیمی خانه را گرم نگه دارند و دایه آسیه پخت‌وپز را با آن انجام می‌داد، اگر سوخت نفت وجود نداشت با زغال هیزم و دود ناشی از آن باید دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

کاک احمد که این روزها با عصا راه می‌رود، می‌گوید: پیری و ناتوانی در رفت‌وآمد و تهیه مایحتاج زندگی ما را بر آن داشته بود که به شهر بیایم چون آنجا زندگی برایمان راحت‌تر بود و به جای سوخت نفت از گاز شهری استفاده می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: اما سال جاری تصمیم گرفتیم که دوباره به روستا برگردیم چون مسئله اصلی ما که گازرسانی بود در روستا اتفاق افتاده بود و دیگر مجبور نبودیم رنج و مشقت تحویل گرفتن نفت و خطرهای آن را تحمل کنیم.

باتوجه به مرزی بودن این استان و قدرشناس بودن مردم شریف استان کردستان نسبت به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم این دیار مستحق برخورداری از امکانات و خدمات بهتر و بیشتر هستند، در راستای توسعه گازررسانی به روستاها تاکنون ۱۵۷۶ روستای استان کردستان گازدار شده‌اند و این استان با ضریب نفوذ گاز طبیعی ۹۹ درصدی در جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصدی در جمعیت شهری بعنوان استان سبز معرفی شده است.

همچنین سال گذشته استان کردستان به عنوان معین استان هرمزگان انتخاب شد و پس از بازدید شرکت ملی گاز ایران، از مناطقی که توسعه آن به گاز کردستان واگذار شده بود، تمهیدات لازم اندیشیده و برای اجرای طرح‌ها برنامه ریزی شد.

 احمد فعله گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان از آخرین فعالیت ها و اقدام های این شرکت در استان هرمزگان توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه طراحی‌های صورت گرفته در آن منطقه مربوط به دوره های گذشته بود، این طرح‌ها از نظر مقادیر، وضعیت محلی و شرایط فنی به روز شد. گاز کردستان در مجموع دو شهر در شهرستان حاجی آباد، ۱۰۰ روستا و ۴۶ واحد صنعتی عمده در این مناطق را تحت پوشش گازرسانی قرار می‌دهد.

وی افزود: برای تحقق این برنامه لازم است ۱۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز و خط تغذیه و حدود ۶۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در این مناطق اجرا شود. پس از بررسی ها، بازدید و بازنگری هایی که در طراحی، مقادیر و مسیرهای گازرسانی صورت گرفت، وارد حوزه برون سپاری و پیمان سپاری شدیم. پیمانکار خط لوله انتقال گاز انتخاب شد و عملیات تجهیز کارگاه پایان یافته است. خرید و تامین لوله های فولادی برای ۱۲۰ کیلومتر نیز انجام شده است. مراحل بازرسی نهایی تمام شده و لوله ها در حال انتقال به کارگاه های عایق کاری در شهرهای مختلف است و پس از پایان عایق کاری به محل پروژه منتقل می شوند.

فعله‌گری ادامه داد: در بخش انتخاب مشاور نظارت کارگاهی نیز، اقدام لازم در نظر گرفته شده است. مشاوران مربوطه انتخاب و در شهرستان حاجی آباد مستقر شده اند. همزمان برای اینکه پیشرفت فیزیکی مناسبی اتفاق بیفتد، در بخش شبکه توزیع گاز نیز در نقاط روستایی در دو فاز کار را شروع کرده ایم. در فاز نخست، مناقصه گازرسانی به ۱۲ روستا پس از تکمیل مراحل بازدید و بازنگری ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بر این اساس پیمانکار برنده مناقصه گازرسانی به این روستاها باوجود مشکلاتی که وجود داشت، موفق به تجهیز کارگاه شد و کار اجرایی را آغاز کرده است. برای اینکه بتوانیم همزمان کار را پیش ببریم، قراردادی را با کارخانه های لوله سازی برای شبکه پلی اتیلن پروژه به صورت جداگانه امضا کرده ایم. در فاز نخست ۱۵۵ کیلومتر لوله خریداری شده و در حال تولید و انتقال به هرمزگان است و پیمان فاز دوم شبکه توزیع نیز در سامانه ستاد بارگذاری شده است. مجوزهای لازم را دریافت کرده ایم و تا پیش از پایان سال مراحل نهایی انجام می شود.

فعالیت شرکت گاز استان کردستان تنها تامین گاز مشترکان نیست و علاوه بر تامین پایدار انرژی، اقدام های دیگری در زمینه اجرای پروژه ها به منظور توسعه فعالیت ها در زمینه های توسعه و گسترش شبکه های گازرسانی در سطح شهرها و روستاها، کیفی سازی خدمات و بهینه سازی مصرف انرژی را جزء اهداف راهبردی خود قرار داده است.

وی بسته شدن پرونده گازرسانی به روستاهای سخت گذر استان کردستان را از شاخص ترین اقدام های شرکت ملی گاز ایران برشمرده و می گوید: هم اکنون استان کردستان به شرایط استان سبز رسیده است و تا پایان سال جاری ضریب نفوذ گاز طبیعی در کل جمعیت استان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و این عملکرد شایسته همیشه در ویترین افتخارات شرکت ملی گاز ایران باقی خواهد ماند.

گزارش از مهوش رحیمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24825
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.