• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3
«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

دهگلان، پیشرو در صنعت پرورش ماهی در قفس

  • کد خبر : 33980
  • 11 اردیبهشت 1403 - 7:16
دهگلان، پیشرو در صنعت پرورش ماهی در قفس
طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال در سد سورال دهگلان به بهره‌برداری رسید و این شهرستان پیشرو در صنعت پرورش ماهی در قفس است.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، سد مخزنی سورال با ارتفاع ۴۱ متر از پی و حجم مخزن ۱۱ میلیون مترمکعب در سه کیلومتری جنوب غربی روستای سورال از توابع شهرستان دهگلان قرار دارد، عملیات اجرایی آن با حجم ۱۱ میلیون مترمکعب از سال ۸۴ آغاز شده است، عرض این سد در پایین‌دست ۱۷۰ متر، ارتفاع از پی ۴۵ متر، طول تاج آن ۲۴۰ می‌باشد، حجم سد سورال ۱۱ میلیون مترمکعب آب است که از دو رودخانه گزگزاره و رامول تغذیه می‌شود.

با وجود ظرفیت‌های بالقوه موجود در این سد، موجب شد تا طرح پرورش ماهی در قفس سد سورال با حضور مسئولان استانی از جمله استاندار، رئیس جهاد کشاورزی استان و مدیران شهرستان دهگلان در زمستان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

پیمان اسکندری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار «کردتودی» اظهار داشت: طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال در سد سورال به بهره‌برداری رسید.

اسکندری در ادامه اضافه کرد: در استان کردستان بالغ بر ۱۱ هزار تن تولید ماهی را داشته و ضمن اینکه ماهی از نظر امنیت غذایی بسیار مهم و حائز اهمیت است، در سال گذشته ۱۹ طرح با ظرفیت ۵۰۰ تن به استان اضافه شده است.

وی در ادامه گفت: این طرح به لحاظ اشتغال‌زایی در آینده می‌تواند در بحث گردشگری و جذب توریست در منطقه تأثیرگذار باشد و موجب توسعه کشاورزی و پرورش آبزیان و جذب گردشگر شود.

  پس از گذشت ۳ ماه از بهره‌برداری، صید ماهی در سد سورال آغاز شد

رضا مشیر پناهی، مسئول سایت پرورش ماهی در قفس سد سورال، عنوان کرد: آغاز طرح پرورش ماهی در قفس سد سورال از سال ۱۳۹۶ کلید خورد، اما به دلیل یک سری مشکلات مالی با تأخیری ۶ساله روبه‌رو شد و پس از جذب منابع و اعتبارات در زمستان ۱۴۰۲ توسط استاندار کردستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مشیر پناهی، گفت: امسال خوشبختانه با حداقل ظرفیت ماهی را در قفس رهاسازی کرده و طبق برآوردی که داریم در حال حاضر ظرفیت ماهی‌های موجود در قفس بالغ بر ۲۵ الی ۳۰ تن خواهد بود.

مسئول سایت پرورش ماهی در ادامه اذعان داشت: در این سایت پرورش ماهی به‌صورت مستقیم سه نفر در حال کار و صید ماهی اشتغال داشته که به‌صورت شبانه‌روز و شیفتی فعالیت دارند و حدود ۱۵ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در پرورش ماهی مشغول به کار هستند.

یاسر جمور، از صیادان ماهی سایت پرورش ماهی سد سورال بیان داشت: قریب به دو ماه است که در سایت پرورش ماهی مشغول به کار هستم و این صید در واقع اولین صید این طرح در سد سورال است، لذتی که در صید ماهی به من دست می‌دهد، غیرقابل‌وصف است، من از صیدکردن ماهیان لذت می‌برم.

حبیب‌الله جوانمردی، مسئول تغذیه و پخش غذای ماهی و آبزیان سایت پرورش ماهی سد سورال در گفتگو با خبرنگار ما، یادآور شد: از مزایای ماهی در قفس کیفیت گوشت ماهی است که در قفس پرورش می‌یابد، کیفیت گوشت آن به نسبت دیگر مکان‌ها مثل استخرهای پرورش ماهی بهتر و بالاتر است، دلیل آن پرورش ماهی در آب روان، پاک و تمیز و تغذیه مناسب آنهاست، در این سایت از مرغوب‌ترین غذاهای ماهی استفاده می‌شود.

وی بیان نمود: آب و تغذیه آب در مصارف کشاورزی بسیار کاربرد دارد، مسلماً عملکرد محصول و زمین‌هایی که در پایین‌دست سد استفاده می‌کنند، بالاتر خواهد بود و این موضوع اثبات شده است، این شیوه در سد به کار برده شده و نتیجه مثبت و رضایت‌بخش بوده است.

 

وی تأکید داشت: زمانی که ماهی در آبی پرورش می‌یابد و آن آب برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، آب غنی از املاح و کودهایی خواهد بود که مورداستفاده اراضی پایین‌دست قرار گرفته و برای زیرساخت کشاورزی مفید خواهد بود، استفاده بهینه از آب و مصرف آن از موارد دیگر مزایای ماهی در قفس می‌باشد، ضمن اینکه سد سورال ظرفیت بزرگی برای پرورش ماهی در قفس خواهد بود.

جوانمردی در ضمن درخواست از مسئولان بیان داشت: مطالبه و انتظار ما از مسئولان در بحث نقدینگی است، مدیران در زمینه ارائه تسهیلات بانکی یاریگر ما باشند، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی نیز در جهت ارائه خدمات کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان می‌توانند در توسعه گردشگری این منطقه تأثیرگذار باشند، سد سورال موقعیتی ممتاز را به نسبت سایر نقاط استان دارد، بی شک وجود یک جزیره در وسط سد می‌تواند در جذب گردشگر و توریست تأثیر به سزایی را داشته و نقش مهمی را ایفا کند، وجود این جزیره در میان سد توانسته زمینه بالقوه‌ای را برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه فراهم کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33980
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.