حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
پدیده‌ای خاموش در جامعه؛

سالمندآزاری از خانه تا سالمندان، مسأله جدی جامعه امروز و فردا

  • کد خبر : 27234
  • 02 بهمن 1402 - 10:51
سالمندآزاری از خانه تا سالمندان، مسأله جدی جامعه امروز و فردا
امروزه با سالمندانی مواجه هستیم که در سطح شهر رها شده‌اند که طبق گزارش بهزیستی استان کردستان ۶۳ مورد از طریق خط اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در فرهنگ ایرانی از دیرباز برای پیران، سالخوردگان یا به تعبیری دنیادیدگان و تجربه‌مندان ارزش و جایگاه خاصی مدنظر بوده است. اما گویی این روزها باید این خصلت نیکو را فقط از روزن همان «سنت و گذشته» نگریست به گونه ای که از واگویه های زنان و مردان سالخورده می توان دریافت که عده ای از این افراد هنوز در آرزوی رسیدن به آنچه «حفظ کرامت اجتماعی» می نامیم، هستند.

اغلب خانواده‌ها فضای آپارتمان نشینی کوچکی دارند و این مساله باعث شده گاهی نتوانند سالمندان را نگهداری کنند و متاسفانه با رهاشدگی سالمندان روبرو هستیم، به آن معنا که با سالمندانی مواجه هستیم که در سطح شهر رها شده‌اند و مردم با خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس می‌گیرند که آنها ساماندهی شوند که طبق گزارش بهزیستی استان کردستان از ۴۸ نفر به ۶۳ مورد گزارش از طریق خط تلفن ۱۲۳ گزارش شده است.

در این راستا جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان استان کردستان صبح امروز در سنندج برگزار شد.

گزارش ۶۰ مورد سالمند آزاری به سامانه ۱۲۳ در کردستان

حسین رسولی مدیر کل بهزیستی استان کردستان گفت: سالمندی در استان کردستان نیازمند یک توجه ویژه است که باید براساس وظایف دستگاه‌ها در راستای مسائل معیشتی، حمایتی و توانمندسازی تلاش کنند چرا که توجه به این قشر پتانسیلی برای بهره‌مندی جوانان از این گنجینه‌هاست.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها به نوعی متولی خدمات‌رسانی به سالمندان در جامعه هستند از این رو تمام اعضای شورای ساماندهی سالمندان باید در حوزه‌های مختلف درمانی، بهداشتی، ایجاد محیط دوستدار سالمند، امور ورزشی، تغذیه جسمانی و روانی و توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های دوران سالمندی و سایر موضوعات همکاری لازم در استان داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی کردستان اضافه کرد: مشارکت همگانی و توجه به این موضوعات بسترساز فراهم‌سازی شرایط برای زندگی جمعیت سالمند در جامعه می‌شود.

وی به تصویب ۱۳ مصوبه در شورای سالمندان قبل در استان گفت: تهیه برش دستگاهی ادارات عضو براساس برنامه اقدام سند ملی که مکاتبات لازم انجام شد و فرصت یک ماه برای دستگاه‌ها تعیین شد، تنها دانشگاه علوم پزشکی برش دستگاهی خود را ارسال کرد و بر همین مبنا برش دستگاهی استان تدوین شده است.

به گفته مدیرکل بهزیستی کردستان، رفع نواقص فیزیکی موجود در ادارات در راستای دسترسی به محیط دوستدار سالمند از دیگر مصوبات جلسه قبل شورای سامندهی امور سالمندان بود که مکاتبات لازم انجام و کمیته تخصصی نیز در همین راستا در دبیرخانه تشکیل شده است.

رسولی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از چالش‌های پیش‌رو در حوزه سالمندی ناشی از خلاء مسائل فرهنگی است، تاکید کرد: بر اساس آمار ثبت شده یک هزار و ۸۳۵ نفر سالمند بسیار پرخطر تحت پوشش بهزیستی در سال ۱۴۰۲ در کردستان شناسایی شده که ۷۸۷ نفر نیاز توانبخشی، ۴۶۴ نفر نیاز درمانی و ۵۸۴ نفر نیاز معیشتی دارند که در این راستا نیازمند توجه جدی هستند.

مدیر کل بهزیستی کردستان گفت: طبق گزارش سالمندآزاری براساس سامانه آماری ۱۲۳ اورژانس اجتماعی از ۶۰ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۵۵ مورد در سال ۱۴۰۲ در بخش مداخله در بحران رسیده است.

شهر دوستدار سالمند باید در نظام مدیریت شهری جا بیفتد 

سرکوت نجفی شهرداری سنندج اظهار داشت: امروزه اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی، ارتقاء کیفیت و کارآیی محیط شهری و دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل برای اقشار جامعه مشهود است و در این میان بحث مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی برای حضور و دسترسی تمام افراد به فضاهای فیزیکی ضرورتی انکار ناپذیر به شمار می‌رود.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری سنندج تصریح کرد: شهرداری سنندج در همین راستا در تولید فضاهای جدید به این مهم به صورت ویژه توجه داشته که برای نمونه عینی می‌توان به احداث پارک روجیار که دسترسی آسان برای تمام افراد است، اشاره کرد.

وی افزود: پارک روجیار سنندج یکی از موفق‌ترین پارک‌های غیر قابل باور در حوزه شیب مناسب است و بدون هیچ اذیت چشمگیری در کمیته فضاسازی طوری طراحی شده است که بسیار مناسب برای معلولین و سالمندان است.

وی گفت: ۳۰ پاتوق درون محله‌ای برای سالمندان از جمله طراحی میز شطرنج و سنگ فرش کردن پارکها ایجاد شده است و همچنین ۸ نقطه ورزش صبحگاهی در شهر سنندج در سال جاری اتفاق افتاده است.

وی افزود: در زمینه شهر دوستدار سالمند نیز شهرداری سنندج از تمام توان خود استفاده خواهد کرد البته در گام نخست اهمیت این مهم باید در نظام مدیریت شهری جا بیفتد و در یک پرسه ۲۰ تا ۳۰ سال آینده با طراحی و اجرای برنامه‌های، کوتاه، میان و بلندمدت زمینه تحقق شهر سالمند را فراهم سازیم.

سنندج، شهر دوستدار جوانان نیست چه برسد به شهر دوستدار سالمند!

«محمد احمدی» مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان با انتقاد از نحوه ارائه خدمات به سالمندان اظهار داشت: سنندج، شهر دوستدار جوانان نیست چه برسد به شهر دوستدار سالمند! چراکه مناسب‌سازی، پله، معابر و دسترسی به سرویس بهداشتی از الزامات است که در شهر سنندج فراهم نیست.

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه امید در سنندج و سقز عنوان کرد: علی‌رغم دستور استاندار برای ساماندهی محوطه این خانه در سنندج، هنوز بعد از گذشت ۱۸ماه انجام نشده است.

۴۳ درصد جمعیت کمیته امداد کردستان سالمند هستند

به گفته رضا طوسی مدیر کل کمیته امداد استان کردستان؛ ۱۶ درصد کل جمعیت استان کردستان تحت پوشش کمیته امداد نی‌باشند که از این جمعیت تحت پوشش نیز ۴۳ درصد سالمند هستند که در ۲۵ سرفصل کاری خدمات به آنها ارائه می‌شود.

برای رفع چالش‌های حوزه سالمندی باید راهکارهایی اندیشیده شود

مهدی رمضانی معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان نیز اظهار داشت: از جلسه گذشته تاکنون که سه ماه گذشته، توفیق این شورا را کمتر از ۱۰درصد می‌دانم و این میزان هم‌ مربوط به تلاش‌های بهزیستی است نه دستگاه‌ها، نظم، کنش و واکنش دستگاه‌ها از کیفیت جلسه مشخص است.

وی گفت: اقداماتی در حوزه سالمندی انجام شده ولی این اقدامات کافی نبوده و نیست و لازم است که یا خود مدیران کل دعوت شده در این جلسات حضور داشته باشند و یا نماینده‌ای که مشرف به مصوبات است و تکالیف دستگاه‌ها به آنها سپرده شده است حضور یابندتا عمل پشت این جلسات درآید.

وی گفت: برای رفع چالش‌های حوزه سالمندی باید راهکارهایی اندیشیده شود و سپس آنها را تبدیل به قانون کرد.

وی راه‌اندازی و تجهیز سرای سالمندان را ضروری دانست و عنوان کرد: مدیرکل بهزیستی بحث زمین این نیازمندی را از راه و شهرسازی پیگیری کند.

رمضانی افزود: شهرداری‌ها تکلیف جدی دارند و لازم است که از تبلیغات در توجه به احترام جایگاه سالمندان بهره ببرند.

این موضوع باید به عنوان یک ارزش در جامعه مطرح شود که سالمندی فرصتی برای بیان دیدگاه ها و انتقال تجربیات است تا افراد سالمندی در جامعه طلوعی دوباره داشته باشند نه شرایطی رو به پایان.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27234
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.