حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

زندگی برای خانواده‌های زندانیان چگونه می‌گذرد؟

  • کد خبر : 29193
  • 03 اسفند 1402 - 10:19
زندگی برای خانواده‌های زندانیان چگونه می‌گذرد؟
خبر کوتاه است اما عمق گزنده‌ای دارد. همسر و فرزندانی برای مدت معلوم یا مبهمی باید بدون سرپرست و منبع درآمد سر کنند. مادر این خانواده‌ها که عمدتا زنان جوان و بی مهارت و تحصیل نکرده‌ای هستند در چشم به هم زدنی با دست خالی و دل خالی تر از امیدشان تبدیل به زن سرپرست خانوار می‌شوند..

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، چشمهایشان خیره به در مانده‌ است و گوش‌هایشان در انتظار شنیدن یک سلام از بابا و همسر، این‌روزها بیشتر از هر زمان دیگری چشم به‌راهند، مادران و همسرانی که میله‌های سرد زندان را که همسرشان تحمل می‌کنند را سپری می‌کنند تا گرد و خاک سالهای تنهایی که بر چهره‌هایشان پاچیده شده ‌است اما قلبهایشان هنوز پر از نور و حس زیبای مادری است را به امید روز دیگر در کنار هم جمع شدند می گذرانند.

خبر دستگیری یا حکم جلب فقط ته دل یک زندانی را خالی نمی‌کند. خیلی وقت‌ها همین اتفاق پایه های سست یک خانواده را هدف می‌گیرد و بعد از مدتی آن را از هم می‌پاشد. خبر کوتاه است اما عمق گزنده‌ای دارد. همسر و فرزندانی برای مدت معلوم یا مبهمی باید بدون سرپرست و منبع درآمد سر کنند. مادر این خانواده‌ها که عمدتا زنان جوان و بی مهارت و تحصیل نکرده‌ای هستند در چشم به هم زدنی با دست خالی و دل خالی تر از امیدشان تبدیل به زن سرپرست خانوار می‌شوند و باید روز یک خانواده با بچه‌های قد و نیم قد را به شب برسانند. در چنین شرایطی است که کارکرد سامانه‌ها و انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان باید معنایی واقعی و البته اجرایی‌تر به خود بگیرد.

مهمان خانواده‌های زندانیان غیر عمد

سردار امان‌الله گشتاسبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان مهمان خانواده‌های زندانیان جرایم غیر عمدی بود که ناخواسته باید میله‌های زندان را تحمل کنند.

فرزندان آنان هر کدام در رشته‌های ورزشی مدال‌های طلا و در کلاس‌های درس حائز رتبه‌های برتر شدند، محدثه دختر ۶ ساله‌ای بود که شعر پاینده باد ایران را از دل و جان سرود، سرودی که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

خانم (ن) شرح مبسوطی از زندگیش ندارد و تنها به ۲ دختر بچه‌ای که کنار دستش ردیف نشسته‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید خیلی سخت می‌گذرد: «من متولد سال ۶۹ هستم و  حالا در این شرایط ۲ بچه مدرسه‌ای دارم.»

همسر خانم (ن) از ۲۰ ماه پیش در ندامتگاه به سر می‌برد. حرف پدر که می شود اشک به چشم دختر بزرگ‌تر خانه می‌آید. صورتش را در روبروی مادر پنهان می‌کند تا مهمان‌ها متوجه دلتنگی‌اش نشوند.»

اما آن‌هایی که دستی در آتش مددکاری و رسیدگی به وضعیت زندانیان و خانواده‌های‌شان دارند می‌گویند در چند سال اخیر سیر تحول در این حوزه رنگ امید به خود گرفته است. 

مددجو بهترین کلمه برای جایگزین زندانی است

محمد جباری دادستان استان کردستان عصر چهارشنبه دوم دی ماه در جلسه هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شهرستان سنندج اظهار داشت: کلمه زندانی در آیین‌نامه اجرایی زندانیان برداشته شد و اما از اصطلاح مددجو و از کلمه زندان نیز موسسه استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: انجمن حمایت از زندانیان سنندج این افتخار را دارد که بسیاری از آموزش‌هایی که در سطوح مختلف آموزشی از طریق بستر اینترنت امجام می‌شود را برای دانش‌آموزان این مددجویان فراهم کرده است اما هستند خانواده‌هایی که قدرت تامین خریدد گوشی و تبلت را برای فرزندانشان نداردند.

وی افزود: عار ما این است که حتی یک خانواده از مددجویان نباید باشد که فرزندانشان به خاطر نداشتن گوشی از آموزش و تحصیل عقب بماند.

کمک و تلاش برای رفع مشکلات به همنوع یک افتخار دانست

سردار امان‌الله گشتاسبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: در دین مبین اسلام تاکید فراوان بر توجه بر احاد مومنین دارد لذا به همین جهت پیامبر  اکرم (ص) را پیامبر مهربانی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه کمک و تلاش برای رفع مشکلات به همنوع یک افتخار دانست افزود: حاضر به کمک به همنوعان خود در همه حوزه مانند مسکن و ازدواج هستیم.

روند رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان و بهبود معیشت آن‌ها

به گفته رئیس سازمان زندان‌های استان کردستان، روند رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان و بهبود معیشت آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی به اهم فعالیت‌های صورت گرفته انجمن حمایت زندانیان سنندج اشاره کرد و گفت: اسکان ۵ خانواده تحت پوشش با پرداخت ودیعه مسکن، معرفی تعداد ۱۸ نفر از خانواده مددجویان جهت دریافت وام قرض الحسنه، تعداد ۲۳ فقره کمک مورد نقدی، ۵ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال مجموع مستمری پرداختی در فاصله زمانی آبان تا بهمن ۱۴۰۲، اهدا سبد کالا ویژه شب یلدا و … از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29193
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.