حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

زنبیل، بهترین جایگزین برای پلاستیک/ کیسه‌های پلاستیکی مرگ تدریجی طبیعت و انسان را رقم می‌زند

  • کد خبر : 11884
  • 16 خرداد 1402 - 6:46
زنبیل، بهترین جایگزین برای پلاستیک/ کیسه‌های پلاستیکی مرگ تدریجی طبیعت و انسان را رقم می‌زند
زنبیل های مادربزرگ هایمان را شاید دهه شصتی ها خوب به یادشان باشد، زنبیل هایی قرمز رنگ که وقتی برای خرید می رفتند به جای نایلون های پلاستیکی مایحتاج خریدشان را در آن می گذاشتند، همان هاکه بعدها ما عارمان می آمد با خودمان برای خرید ببریم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، زنبیل های مادربزرگ هایمان را شاید دهه شصتی ها خوب به یادشان باشد، زنبیل هایی قرمز رنگ که وقتی برای خرید می رفتند به جای نایلون های پلاستیکی مایحتاج خریدشان را در آن می گذاشتند، همان هاکه بعدها ما عارمان می آمد با خودمان برای خرید ببریم.

اروپایی ها نوع زیبایی از آن زنبیل ها را با خودشان به فروشگاه می برند. کیسه پلاستیکی در فرو شگاه ها موجود نیست و اگر باشد، رایگان نیست، چون معتقدند این کیسه های پلاستیکی به زباله های خطر ناکی تبدیل می شوند که تا سال ها در طبیعت باقی می مانند یعنی یک کیسه پلاستیکی رها شده در طبیعت تا دوران جوانی نوه هاتان باقی می ماند و یک بطری پلاستیکی تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی شود.

نایلون یا پلاستیک امروزه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است، روزی که مخترع پلاستیک آنرا اختراع کرد شاید فکر کرد که مانند سایر محصولات اختراع شده، مشکلی را از زندگی بشر برطرف می‌کند، همان زمان استقبال از پلاستیک به علت برخی خواص مانند سبکی، ارزانی، قابلیت رنگ پذیری، عایق بودن و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی بسیار زیاد بود.

آمارها نشان می دهد که وضعیت ایران از لحاظ مصرف پلاستیک چندان خوب نیست، بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند که از زباله‌های تولید شده در کشور نیم میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد یعنی هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود.

شعار امسال هفته محیط زیست نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی است

مدیرکل محیط زیست کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: امروزه مصرف بیش از حد پلاستیک به معضلی برای انسان و محیط زیست تبدیل شده است از این رو دنیا و ایران درصدد کاهش مصرف آن هستند تا آسیب کمتری به محیط زیست و سلامت انسان وارد شود.

وی گفت: در گذشته مادران و مادربزرگان ما به هیچ وجه از کیسه های پلاستیکی برای خرید استفاده نمی کردند بلکه معمولا برای خرید از ساک و برای نان از سفره های پارچه ای استفاده می کردند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و داشتن سبد برای حمل میوه یا خوراکی‌ها باید جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود، گفت: از مردم انتظار داریم تا مصرف پلاستیک را کاهش دهند.

حمیدی با بیان اینکه شعار امسال هفته محیط زیست نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی است، افزود: استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها یا کاسه‌های پلاستیک برای پخش نذورات از نظر بهداشتی مناسب نیست.

وی ادامه داد: کیسه های پلاستیکی به علت سبک بودن به راحتی به هوا بلند می شوند از این رو توانایی پخش شدن در مسافت های طولانی را دارند و بر روی درختان، بوته ها قرار می گیرند و در نهایت به رودخانه ها و دریاها می رسند که در این شرایط اگر حیوانی در این کیسه ها گرفتار شود مرگش حتمی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید برای خرید روزانه خود برنامه داشته باشیم گفت: یعنی باید نسبت به نیاز مواد خوراکی و سایر لوازم، زنبیل و کیسه های پارچه ای مناسب تهیه کنیم تا مجبور نباشیم برای حمل وسایل از مغازه تا منزل از کیسه های پلاستیکی استفاده کنیم اگر هم ناچار به استفاده از کیسه پلاستیکی هستیم بهتر است چند نوع میوه و یا مواد خوراکی را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهیم.

به سلامت خود و طبیعت احترام بگذاریم

حرف آخر اینکه برای مقابله با فاجعه‌ای که در حال شکل‌گیری است، شاید استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی شروع بدی نباشد و این مهم تنها زمانی رخ خواهد داد که  تلاش کنیم با تغییر اتفاقات روزمره و تکراری هر روزه مانند “نه گفتن” به کیسه‌های پلاستیکی که به سرعت تبدیل به زباله می‌شوند تا با عمر نیم قرنی‌شان  نشان دهند که آن‌قدرها هم ارزان نبوده‌اند و اتفاقاٌ هزینه گزافی برای سلامت انسان داشته‌اند که هزینه‌ آن را نسل‌های بعدی پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11884
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.