حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
طلای سرخ معجزه‌گر؛

زعفران بیجار، از آرزویی که به بار نشست و امروز خبری از آن نیست!

  • کد خبر : 16261
  • 16 شهریور 1402 - 7:37
زعفران بیجار، از آرزویی که به بار نشست و امروز خبری از آن نیست!
آب و هوای سرد و کوهستانی شهرستان بيجار را وقتی برای کاشت و برداشت زعفران مستعد معرفی کردند، کمتر کسی این رویا را باور داشت و بعد از اولین كشت زعفران، این آرزو محال به بار نشست امّا امروز خبری از آن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اراضی كشاورزی شهرستان بيجار در كنار ظرفيت خوب، شرايط آب و هوای منطقه، بازآوری خاک مناسب، برای كشت زعفران (طلای سرخ) مستعد است و می‌توان از اين طريق ضمن اشتغال پايدار منابع درآمدی خوبی هم برای كشاورزان ايجاد كرد.

زعفران كه از آن به عنوان طلای سرخ ياد می‌شود، علاوه بر سودآوری خوبی كه برای كشاورزان دارد، می‌تواند پای ديگر صنايع تبديلی و تكميلی وابسته به خود را به كردستان باز كند و از طرفی ديگر وابستگی كشاورزی استان را به منابع آبی كاهش دهد.

كشت زعفران به عنوان يک محصول جديد و ناآشنا برای كشاورزان كردستانی نيازمند حمايت‌ها و راهنمايی‌های كارشناسان اين حوزه است و مسئولان بايد ضمن شناسايی كشاورزان پيشرو زمينه را برای گسترش سطح زيركشت زعفران افزايش دهند.

به گفته كارشناسان زراعت، كردستان يكی از خواستگاه‌های قديمی زعفران در كشور است حتی گونه‌های وحشی از زعفران در مناطق مختلف اين استان رويش پيدا می‌كند.

اولین تولیدکننده زعفران در بیجار که این آرزوی محال را به واقعیت تبدیل کرد، می گوید: طرح كاشت زعفران را براي اولين بار در كارگروه كشاورزی فرمانداری بيجار ارائه و مورد تصويب قرار گرفت، ولی متاسفانه بعلت بی‌اطلاعی برخی كارشناسان وقت از وضعيت كاشت، برداشت و نگهداری اين محصول مهم و اشتغالزا كه آن را طلای سرخ می‌نامند، ناآگاهانه مخالفت می‌كردند و مدتها طرح را عملا متوقف کردند.

محسن داوودی افزود: عوامل مختلف آب و هوای سرد و مرطوب، خاک مناسب و استفاده از بذر با کیفیت بالا می‌توان آروزی کاشت و برداشت زعفران را در بیجار به ثمر به نشاند، رشته كوه‌های زاگرس (كردستان و همدان) يكی از خاستگاه‌های اوليه و قديمی گياه زعفران بوده و بعدها به مناطق خراسان گسترش پيدا كرده است.

وی ادامه داد:امروز زعفران زربام بيجار گروس یک برند کشوری است و هيچ كس تا امروز نتوانسته است در استان كردستان زعفران مرغوب و با این کیفیت كاشت و برداشت کند، زعفران در داخل كشور بازار خوبی دارد، اما هدف ما صادرات به كشورهای همسايه است و در اين خصوص مجوزهای بسته بندی، برند و لوگو طراحی و آماده سازی شده است.

این تولید کننده زعفران در بیجار می گوید: مردم بيجار با مشاهده زعفران توليد بيجار كه از جهات مختلف رنگ، طعم، بو، كميت و ماندگاری منحصر و بسيار مرغوب است تعجب کرده و بعد از مصرف آزمایشی آن، مشتری ثابت شده اند.

داوودی با اشاره به اینکه برای كاشت، داشت و برداشت زعفران در فاز اول به سرمايه اوليه نياز است و علاقه‌مندان به اين زراعت بايد در ابتدای كار از حمايت‌های مالی، آموزش و مشاوره برخوردار شوند، ادامه داد: فرد علاقه‌مند بايد از نظر مالی نيز مورد حمايت قرار گيرند، البته سرمايه‌گذران می‌توانند با تأمين اين مهم با ايجاد اشتغال پايدار و پر سود در اين بخش ورود كنند.

وی آب و هواي شهرستان بيجار را مناسب توليد زعفران دانست و ابراز اميدواري كرد: در صورت بارش مناسب پاييزی اين محصول در بهار نيازی جدی به آب ندارد كه اين یک مزيت خوب برای اين محصول استراتژیک و اقتصادی است.

این کار آفرین بیجاری اظهار کرد: از هر هكتار مزارع بارور بطور متوسط سه تا چهار كيلوگرم كلاله گل يا همان زعفران برداشت مي‌شود، بيشترين سطح زير كشت زعفران در شهرستان بيجار با ۶ هكتار است و در ساير شهرستان‌ها از جمله دهگلان، بانه و سنندج نيز اين محصول كشت می‌شود.

داودی با اشاره به اينكه گياه زعفران به لحاظ مصرف آب بسيار كم توقع و توسعه كاشت آن می تواند در دشت های ممنوعه هم مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد، گفت: فصل كاشت زعفران از اواسط تير تا شهريور است و اولين زمان آبياری در زعفران بسيار اساسی و حائز اهميت است.

وی که از سال ۱۳۹۱ در بيجار فعاليت خود را آغاز كرده و تا سال گذشته برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده از عدم حمایت‌های مالی گلایه دارد و گفت: برای سرمايه‌گذاری در كشت اين طلای سرخ، حداقل یک هكتار زمين، حدود ۵۰۰ ميليون ريال سرمايه اوليه، همت، تلاش، پشتكار قوی و امید لازم است.

داودی افزود: دوره بازپرداخت تسهيلات باید بيش از چهار سال باشد و حداقل یک تا ۲ سال تنفس، زيرا زعفران در سال سوم و چهارم به مرحله برداشت مناسب خود خواهد رسيد و تا اين تاريخ سود‌دهی ندارد كه بتوان با آن اقساط و بدهی‌ها را نيز پرداخت كرد.

این کارآفرین حوزه کشاورزی گفت: مراحل جداسازی، خشک‌كاری و بسته‌بندی به حمايت بيشتری نياز دارد و اگر تسريع در امور اداری و مصوبه‌ها در حوزه دولت و نهادهای ديگر با سرعت بيشتری صورت گيرد، ميزان توليد افزايش و هدر رفت محصول به حداقل ممكن خواهد رسيد.

زعفران زربام بيجار گروس دارای چهار محصول كلی است كه شامل ريشه يا پوشال كه طعم دهندگی و تمامی خواص زعفران را دارد، پرچم زرد رنگ زعفران كه برای ناراحتی‌های كبد و كبد چرب مفيد است، برگ‌های ياسی رنگ كه در صنايع رنگ رزی، رقيق نمودن خون مورد استفاده قرار مي‌گيرد و عرق زعفران كه برای معطر نمودن نوشيدنی‌ها و دمنوش‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=16261
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.