حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
طرحی که آبادانی به دنبال داشت؛

زدودن غبار محرومیت از روستاها

  • کد خبر : 24511
  • 19 آذر 1402 - 8:15
زدودن غبار محرومیت از روستاها
نزدیک به 45 سال از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، نظام مقدسی که در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است در این میان اجرای طرح هادی در روستاها از جمله این دستاوردها بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، این روزها با نگاهی به بسیاری از روستاهای استان آنچه که جلوه‌گری می‌کند توسعه عمران و آبادانی است  که به واسطه طرح هادی در این روستاها رقم خورده است طرحی که موجب رونق و بالندگی شده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در ۲۱ فروردین سال ۵۸ با دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و از همان ابتدا فعالیت خود را در زمینه تامین مسکن برای محرومان و نیازمندان جامعه از طریق کمک‌های مردمی و دولتی که به حساب ۱۰۰ حضرت امام نزد بانک ملی ایران دایر شده بود، آغاز کرد.

عبدالکریم تبر خون یکی از روستا نشینان کردستانی است که در گفتگو با خبرنگارکردتودی، اظهار داشت: روستاهای استان کردستان از جمله روستاهایی است که در آن به واسطه کار کشاورزی و باغداری، بسیار پر رونق است و از این لحاظ پتانسیل خوبی برای استان است اما به دلیل مشکلات زیر ساختی مانند جاده مناسب و امکانات رفاهی در آن در چند سال اخیر باعث شده بود که بسیاری از این روستایان به شهرها کوچ کنند و در حاشیه شهرها سکنا گزینند اما با اجرای طرح هادی بسیاری از این مشکلات از چهره روستاها رخت بر بست و در حال حاضر دیگر آن چهره محرومیت نمانده است.

وی افزود: طرح هادی به بسیاری از روستاها با زیر ساخت‌ها و فضا سازی‌های مناسب جان دوباره بخشید و همین امر باعث تقویت روستاها به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی شد.

این روستا نشین کردستانی در ادامه عنوان داشت: حال دیگر در بسیاری از روستاها امکانات لازم همانند شهر وجود دارد و همین امر موجب شده تا روستایان به شهرها مهاجرت نکنند و در بسیاری از موارد مهاجرت معکوس هم داشته ایم .

یکی از ثمرات مهم عمران و آبادی روستاها،ماندگاری مردم در روستاها است

در ادامه حسن عسکری فرماندار سنندج در بازدید از اجرای طرح هادی روستای کانی کوچک گفت: یکی از ثمرات مهم عمران و آبادی روستاها، ماندگاری مردم و نیز تسهیل در تردد آنان است که با اجرای طرح هادی، رضایت روستاییان جلب شده است.

وی در این بازدید، یکی از سیاست‌های اصلی مجموعه مدیریتی استان را رسیدگی به روستا‌ها اعلام کرد و گفت: طرح هادی روستای کانی کوچک، یکی از ۲۵۳ طرحی است که بنیاد مسکن استان، امسال آن را اجرایی کرده است

وی افزود: امسال تاکنون ۸۷ هزار مترمربع معابر روستایی در ۳۸ روستای شهرستان سنندج آسفالت شده است که تا پایان سال به ۱۲۰ هزار مترمربع افزایش خواهد یافت.

 

اجرای طرح هادی در ۵۴ روستای شهرستان سنندج از ابتدای سال‌ جاری تاکنون

سعید رسولی مدیرکل بنیاد مسکن کردستان هم گفت: ۵۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی در ۵۴ روستای سنندج اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون طرح هادی در ۲۷۰ روستای استان اجرا شده و بنیاد مسکن برای این پروژه‌ها، ۲۵۲ میلیارد تومان هزینه کرده است.

رسولی افزود: از این ۲۷۰ روستای استانی، در ۱۵۰ روستا عملیات اجرای سنگ‌فرش و جدول‌گذاری به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان و ۱۲۰ روستا آسفالت به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان از اجرای طرح هادی در ۵۴ روستای شهرستان سنندج از ابتدای سال‌ جاری تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد، در ۳۸ روستا عملیات جدول‌گذاری و سنگ فرش با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان و ۱۶ روستا نیز آسفالت به ارزش ۲۸ میلیارد تومان، در مجموع ۵۱ میلیارد تومان انجام و هزینه شده است.

وی تصریح کرد: اجرای این تعداد پروژه در طول یک سال در تاریخ ۴۴ ساله اخیر کردستان بی‌سابقه بوده که خوشبختانه با تلاش و رحیه جهادی همکاران به بهره‌برداری رسیده و جامعه روستایی از خدمات بهره‌مند شده‌اند.

رسولی در پاسخ به این سؤال که طرح هادی در چند روستای استان انجام نشده است؟ بیان کرد: با وجود اجرای این پروژه‌ها در سال‌ جاری، هنوز در ۶۵۰ روستای کردستان عملیات طرح هادی انجام نشده که برای این تعداد روستا اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان با بیان اینکه پیگیری جذب اعتبار برای اجرای طرح هادی در این روستاها نیز به جد در دستور کار است، عنوان کرد: اعتبارات شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها مصوب شده و در حال پیگیری تخصیص و مبادله موافقت‌نامه هستیم. برخی از روستاها ۲۰ نفر جمعیت داشته و برخی از روستاها نیز ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24511
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.