حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
دو دهه انتظاری که تمامی ندارد؛

زخم کهنه پروژه‌های نیمه‌کاره بر تن کردستان

  • کد خبر : 12077
  • 20 خرداد 1402 - 9:15
زخم کهنه پروژه‌های نیمه‌کاره بر تن کردستان
در فهرست بلندبالای پروژه‌های بزرگ و شاخصی که به چشم می‌خورند، قرار بود در مدت ۴-۵ سال و با تزریق بودجه‌های سالانه به سرانجام برسند، اما رکود اقتصادی و کسری بودجه دولت های قبل، ترمز پیشرفت آنها را کشید و هنوز هم معطل اعتبار برای تکمیل مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پروژه‌های نیمه‌تمام در استان کردستان که عمر برخی از آنها به دهه ۵۰ برمی‌گردد داستانی است که گویا قصد تمامی ندارد، پروژه‌های ریز و درشتی که حتی آمار آن نیز از دست مسئولان در رفته است و با یک جستجوی ساده می‌توان آمارهای مختلفی از این تعداد دید که از دویست تا دو هزار پروژه متغیر است.

شاید دهه‌های متمادی با روی کارآمدن دولت‌های مختلف کارهای عمرانی اعم از سد سازی، جاده‌سازی، راه‌آهن، فرودگاه و … در استان شکل گرفته باشد و اما بوده و هستند طرح‌ها و پروژه‌هایی که سالیان سال است راکد مانده‌اند و به دلایل مختلف دیگر کسی به آنها توجه نمی‌کرد!

شاید بعضی‌ها تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور را دلیل اصلی رکود در بخش‌های صنعتی و عمرانی بدانند، اگرچه بخشی از آن درست است اما برخی ضعف‌های کنونی نیز ناشی از سوءمدیریت‌ها،  بی‌مسئولیتی و کم‌توجهی دولتمردان در گذشته بوده اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم  و امیدوار به تزریق اعتبارات جهشی، امیدها زنده و انقلابی در حوزه پیشرفت و آبادانی این دیار در حال رقم زدن است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان سال گذشته پروژه‌های نیمه تمام را اینگونه تقسیم‌بندی کرده بود:

۲۸۴ پروژه نیمه تمام استانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در استان وجود دارد که تکمیل آن ها نیازمند ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است. پروژه‌های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان نیز ۳۸۵ طرح با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و برای تکمیل ۵۵۶ پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد نیز باید ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی تامین شود. ۵۱۷ پروژه مستمر هم در استان داریم که برای اتمام آن ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان فروردین ماه امسال بود که از وجود ۲۳۵ پروژه نیمه‌تمام در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۸۲ پروژه مربوط به دستگاه‌هایی اجرایی و ۵۳ پروژه در حوزه شهرداری‌ها است.

ارسلان ازهاری وجود پروژه‌های نیمه تمام را یکی از مشکلات استان عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها همچون تالار مرکزی سنندج از سال ۷۹ آغاز شده و هنوز بعد از گذشت ۲۲ سال به اتمام نرسیده است.

وی با اذعان به اینکه پروژه نیمه تمام جاده بانه-سوته مربوط به دهه ۵۰  است، گفت: سال گذشته عمده اعتبارات جذب و هزینه‌ شده مربوط به حوزه‌های آب، طرح هادی، آموزش‌وپرورش و راه بوده است.

وی عدم رعایت ضوابط نظام فنی اجرایی و عدم بهره‌برداری از اجرای فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی که هزینه آن از محل منابع عمرانی دولت تامین می‌شود، را از جمله دلایل تعلل در اتمام پروژه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: عدم تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و مشاوران و افزایش هزینه‌های بالاسری در اجرای پروژه‌های عمرانی و ایجاد شکست کار در مرحله اجرایی از دیگر مشکلات این حوزه است.

اگر به تاریخچه هرکدام از این پروژه‌ها بیاندازیم وعده‌های فراوانی برای اتمام، تکمیل، بهره‌برداری و … آنها داده شده است ولی در بیشتر این موارد کمتر شاهد تکمیل و بهره‌برداری کامل و بی‌نقص بوده‌ایم. ازجمله در مورد فرودگاه سقز و راه آهن همدان سنندج که در غیاب جاده‌های استاندارد تحول‌آفرین هستند و یا سدهای ناتمام که در اقتصادکشاورزی تأثیرگذار هستند وعده‌ها کماکان ادامه دارند.

در آخرین مورد استاندار کردستان گفته است: “سد سیازاخ دیواندره، فرودگاه سقز و راه آهن همدان به سنندج از جمله طرح‌هایی هستند که با تامین اعتبار آنها به خط پایان خواهند رسید”. توجه شود که هنوز هم اتمام آنها منوط به “تأمین اعتبار” است که با توجه به وضعیت موجود ازجمله تحریم‌ها و کمبود منابع مالی، اتمام آنها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12077
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.