حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

روستاهای کردستان بر مدار توسعه؛ وقتی انقلاب اسلامی شکوفایی روستاها را به ارمغان آورد

  • کد خبر : 5664
  • 09 بهمن 1401 - 9:04
روستاهای کردستان بر مدار توسعه؛ وقتی انقلاب اسلامی شکوفایی روستاها را به ارمغان آورد
43 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و حالا دیگر کمتر روستایی را درکردستان می توان دید که چهارستون خانه های مردم، محکم نباشد و یا پزشک و زیرساختهای لازم را نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار کردتودی، ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، انقلابی که مال پابرهنگان و مستضعفین است، انقلابی که اگر بخواهیم امکاناتش و زیرساخت ها و پیشرفت ها را بررسی کنیم شاید به هزاران هزار صفحه برسد اما می خواهیم به پیشرفت روستاها اشاره ای داشته باشیم، روستاهایی که در زمان حکومت طاغوت از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نبودند و حال به همت انقلاب اسلامی می بینیم که امروز بسیاری از روستاهای استان کُردستان از بیشترین امکانات رفاهی برخوردارند و در آسایش و امنیت کامل در حال گذران زندگی هستند.

آری ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و حالا دیگر کمتر روستایی را درکردستان می توان دید که چهارستون خانه های مردم، محکم نباشد و یا پزشک و زیرساختهای لازم را نداشته باشند.

 

گرمای گاز در روستاها

این روزها بخاری‌های دوده گرفته نفتی در خانه های روستایی، کمتر دیده می شود، خانه هایی که نوساز هستند و حتی قدیمی ها با گاز طبیعی گرم می شود و گاز را از هزاران کیلومتر آن دورتر از دل خاک‌های گرم جنوب تا کوه‌های سرد کردستان آورده اند تا هیچ خانه‌ای خالی از گرما نباشد.

توسعه بهداشت روستایی

زمانی نگران این بودند که همسرشان را سر زایمان “آل” ببرد، “آلی” که نبود و تنها یک نام بود که در پوشش نبود بهداشت و درمان مناسب، زنان باردار را روانه سینه قبرستان می کرد تا حسرت در آغوش گرفتن نوزادشان برای همیشه زیر خاک برود، حالا اما در کنار همه پیشرفتها، بخش بهداشت و درمان کردستان حتی در روستاها هم توسعه زیادی دارد.

 

آبرسانی روستایی

در حال حاضر از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه در کردستان، یک هزار و ۵۴۲ روستا دارای شبکه لوله‌کشی آب هستند و یک هزار و ۱۱ روستا نیز تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان قرار دارند.

 

روستاهای آنلاین

زمانی زنگ تلفن هم برای روستاییان کردستان بی معنی بود برسد به اینکه بخواهند وارد دهکده جهانی شوند و در دنیا سیر و سفر داشته باشند و در حال حاضر ۵۸۶ هزار و ۴۱۲ شماره تلفن ثابت منصوبه، ۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۹۶ خط تلفن همراه و ١٦٨ هزار و ۵۷۲ پورت اینترنت خانگی مخابرات در کردستان وجود دارد.

این در حالی است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان بیش از ۷۲ درصد است و تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در کردستان به یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۵۵۰ مشترک در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

در حالی که در دوران قبل از انقلاب امکان تحصیل دانش‌آموزان روستایی کردستان بسیار کم بود اما کنون علاوه بر مدرسه دار بودن بیشتر روستاها، مجتمع‌های شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان روستایی دایر شده و حتی مدارسی با یک و یا ۲ دانش‌آموز جهت جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان دایر شده است.

اکنون مسوولان کردستان علاوه بر راه‌اندازی مدرسه در مناطق روستایی چند گام هم جلوتر هستند و بیش از یک هزار مدرسه روستایی استان به اینترنت متصل هستند.

 

راه‌های هموار

کردستان اگرچه بعد از انقلاب درگیر جنگ بود و از قطار توسعه عقب ماند، اما دولت‌های مختلف تمام تلاش خود را بکار بستند تا این استان هم بتواند راه همواری در زمینه توسعه و پیشرفت داشته باشد.

خیز دولت در زمنیه توسعه راه‌های کردستان قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر بود و شهروندان کردستانی به خوبی این توسعه در بخش راه‌ها را در چند سال اخیر احساس و مسوولان دولتی با اعداد و ارقام این مساله را تایید می‌کنند.

 

هرچند تمامی خدماتی که به روستاها ارائه شده، وظیفه ذاتی هر حکومتی است تا مردم در رفاه باشند، اما حداقل امکانات هم برای این منطقه در زمان طاغوت فراموش شده بود و روستاییان در محرومیت کامل به سر می بردند.

توسعه مناطق روستایی در کردستان باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شده و انجام طرح‌ها و پروژهای عمرانی در کنار فراهم کردن امکانات لازم برای رفاه بیشتر روستاییان و دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی، باعث امیدآفرینی در روستاهای کردستان شده است.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کُردستان اظهار داشت: در طول بیش از ۴۰ سال گذشته، خدمات بسیار ارزشمندی به روستاها شده است و چهره امروز مناطق روستایی با شهرهای قبل از انقلاب قابل قیاس نیست اما به اقتصاد روستا و شغل و درآمد آنگونه که شایسته است توجه نشده است.

 

وی تاکید کرد: روستاییان شایسته برخورداری از امکانات جاده، مدرسه، بهداشت، مسکن مقاوم و اینترنت هستند اما پیش از همه اینها نیازمند داشتن درآمد و شغل هستند تا در روستاها ماندگار باشند.

استاندار کردستان تمرکز دولت سیزدهم را تکمیل حلقه تمام لوازم ماندگاری در روستاها عنوان کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت‌های موجود در روستاها بیش از پیش استفاده کرد و در راستای توسعه روستایی آنها را بکار گرفت.

زارعی کوشا گفت: در تولید محصولات مختلف کشاورزی جایگاه بسیار خوبی در کشور داریم و در برخی محصولات سرآمد هستیم اما در حوزه صنایع تبدیلی و وابسته که ایجاد کننده مشاغل فراوان است، هنوز تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

اختصاص ۱۸۹ میلیارد تومان به توسعه روستاهای سنندج

فرماندار سنندج نیز در این مراسم با بیان اینکه اهمیت به روستا در توسعه ملی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: هر چه قدر روستاها توسعه یافته و جوانان از شغل برخوردار باشند، امنیت مردمی پایدار تثبیت خواهد شد.

حسن عسگری به اختصاص ۱۸۹ میلیارد تومان از اعتبارات فرمانداری سنندج به روستاها در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از این رقم، ۸۰ میلیارد تومان به توسعه راه روستایی، ۶۵ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۳۹ روستا، ۱۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی و ۱۴ میلیارد تومان نیز به بهداشت و درمان و میراث فرهنگی اختصاص یافته است.

مسوولان بر این امر واقف هستند که هر چند با وجود اقدامات صورت گرفته باز هم نمی‌توان وجود برخی کاستی‌ها را در مناطق روستایی کردستان منکر شد اما لازم است همزمان با توسعه شهری، از توسعه روستایی نیز غافل نشویم و با نیازسنجی و با توجه به پتانسیل‌های موجود این روند توسعه روستایی را ادامه دهند.

 

گزارش از گل آرا ظاهری

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5664
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.