حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
باشماق و سیرانبند دروازه‌های توسعه کردستان؛

رشد مبادلات تجاری چشم انتظار توسعه زیرساخت‌ها

  • کد خبر : 29751
  • 12 اسفند 1402 - 8:27
رشد مبادلات تجاری چشم انتظار توسعه زیرساخت‌ها
مرزهای رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه در صورت رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌رو از جمله مهمترین ظرفیت‌ها در راستای توسعه همه جانبه کردستان به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، وجود دو مرز رسمی در دو شهرستان بانه و مریوان از جمله ظرفیت های مهم توسعه برای استان کردستان به شمار می روند ولی در طول سالهای گذشته و علیرغم تمامی وعده های داده شده از سوی مسئولان استانی و ملی، از این ظرفیت به شکل مناسبی استفاده نشده است.

باشماق مریوان در ماه های نخست دولت نهم به عنوان مرز رسمی اعلام شد و دو سال بعد از آن در لیست مرزهای ترازیتی کشور نیز قرار گرفت و هر چند که بر اساس آمارهای اعلامی، باشماق در طول سالهای اخیر بیشترین میزان نقش تجاری در ارتباط بین ایران و عراق را داشته ولی همچنان زیرساخت های اولیه در این نقطه مرزی با کمبود مواجه است.

سیرانبند بانه نیز بعد از سالها وعده در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی به عنوان یک مرز از سوی دو طرف ایرانی و عراق مصوب شد ولی این مرز رسمی نیز بعد از گذشت سه سال در خوان اول ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای فعالیت های تجاری متوقف مانده است و میزان مبادلات صورت گرفته در آن حداقلی است.

وجود دو مرز رسمی در استان کردستان با داشتن ظرفیت های مختلف در بخش های تولید، منابع انسانی و توانمندی های اقتصادی در کنار بازار بکر و دست نخوره اقلیم کردستان عراق می تواند بهترین ظرفیت در راستای توسعه و تقویت مبادلات تجاری باشد که متاسفانه متناسب با توان و ظرفیت های در اختیار از آنها بهره برداری نشده است.

وعده های مسئولان برای ارتقاء زیرساخت های مرزهای کردستان عملیاتی نشده است

ایجاد زیرساخت های لازم در دو مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه سالهاست که به عنوان یک وعده از سوی مسئولان مختلف اعلام می شود ولی مسئولان یکی پس از دیگری می روند و مشکلات با همان شکل و شمایل قبلی همچنان ادامه دارند و باشماق نیز چشم انتظار تحقق حداقلی این وعده هاست.

تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان از دیگر ظرفیت های مکمل در حوزه مرزی است که در صورت بهره برداری درست و صحیح از توانمندی های دو مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه به دلیل قرار گرفتن آن در دل منطقه آزاد می تواند بهترین اقدام در مسیر توسعه کردستان و در نهایت کمک به توسعه و پیشرفت کشور باشد.

در دولت دوم حسن روحانی و با برگزاری مراسمی با رنگ و لعاب وعده اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان داده شد و هنوز بعد از گذشت چندین سال هنوز این وعده عملیاتی نشده و تاززه مسئولان استانی و کشوری از طرح جدیدی در راستای ساماندهی مرز باشماق مریوان را مطرح می کنند.

باشماق و سیرانبند دروازه های توسعه کردستان| رشد مبادلات تجاری چشم انتظار توسعه زیرساخت ها

عدم تقویت و تکمیل زیرساخت های مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه در حالی همچنان ادامه دارد که موضوع مدیریت واحد و یکپارچه در این مرزها نیز از دیگر گلایه های جدی فعالان اقتصادی و تجاری است که طی سنوات گذشته همواره مطرح شده و مسئولان نیز هنوز برای اجرایی کردن این مطالبه به حق ایده و طرح جامعی نداشته اند.

مرزهای کردستان رتبه اول کشور در زمینه قوانین دست و پاگیر را دارند

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی جدید در اظهار نظری ضمن اشاره به مشکلات مرزهای استان کردستان، اظهار کرد: متاسفانه دو مرز سیرانبند بانه و باشماق مریوان در زمینه اجرایی کردن قوانین دست و پا گیر رتبه اول در کشور را دارند و در زمینه تسهیل در امور تجاری در رتبه آخر کشور هستند.

بختیار مرادی عنوان کرد: عدم وجود وحدت رویه در مدیریت مرزی و اجرای تمام و کمال بخشنامه ‌ها بدون کوچکترین همکاری در جهت سهولت اجرای کارها، مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه را در اجرای موبه ‌موی نصّ قانون در زمره‌ سخت ‌ترین مرزها برای تجارت قرار داده است.

وی افزود: مرزهای رسمی استان کردستان هم چون باشماق و سیرانبند با مشکلات متعددی به ویژه در حوزه زیرساختی مواجه هستند و بخش زیادی از مشکلات مرزهای استان به نبود مدیریت یکپارچه در آنها بر می گردد که باعث شده گاهی ارگانی سد راه فعالیت ارگان دیگری شود چراکه هر یک از مدیران این ارگان ها براساس شیوه نامه ها و رسالت محوله خود فعالیت می کنند که در مواردی ممکن است تضادهایی باهم داشته باشند.

وی گفت: یکی از موارد موفقیت و ساماندهی مرز باشماق در طرف اقلیم کردستان عراق وجود مدیریت یکپارچه در آن است که در سفر اخیر استاندار کردستان به سلیمانیه به این مهم هم اشاره شده بود ولی متاسفانه عدم وجود مدیریت یکپارچه موجب شده که صادرات و واردات به طور صحیح انجام نشود و این در حالی است که در طرف مقابل ما مدیریت واحد انجام می شود.

مشکلات مرز باشماق مریوان میراث دولت های گذشته است

همزمان با مطالبات بخش خصوصی در راستای ساماندهی مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه، مسئولان دولتی همچنان از برنامه ریزی برای رفع مشکلات در این دو مرز خبر می دهند و متاسفانه گذشت زمان نیز ثابت کرده است که بخش زیادی از این وعده ها عملیاتی نشده و بایگانی می شوند.

باشماق و سیرانبند دروازه های توسعه کردستان| رشد مبادلات تجاری چشم انتظار توسعه زیرساخت ها

علی نوری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در آخرین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان ضمن اشاره به مشکلات مرز باشماق مریوان، گفت: تمام مشکلات امروز مرز باشماق مریوان میراث دولت‌های گذشته است و قرار نیست همه اینها در چند ماه با اجرای این طرح برطرف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای ساماندهی وضعیت مرز باشماق مریوان، افزود: در استان عزم خود را جزم کرده‌ ایم که تا آخر سال اقداماتی که در مرز باید در قالب طرح جامع ساماندهی صورت گیرد در حد قابل قبولی جلو برود.

نوری عنوان کرد: مشکل در مرز زیاد است، اما تا امروز از ظرفیت‌ های خوبی که در استان داشته ‌ایم خاصتا از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده نکرده‌ ایم و این ظرفیت‌ها باید پای کار بیاید.

وی اضافه کرد: البته نباید مرز رسمی کردستان را فقط به باشماق خلاصه کنیم مرز سیرانبند هم باید با انجام زیرساخت‌های لازم به عنوان مرز رسمی از سوی طرف عراقی مورد قبول قرار گیرد.

در حالی که کردستان منابع و ظرفیت های بسیار خوبی در راستای توسعه و تقویت تجارت خارجی در اختیار دارد که متاسفانه به شکل مناسبی از ظرفیت ها بهره برداری نمی شود و تلاش برای رفع مشکلات و تقویت زیرساخت های دو مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه می تواند دروازه توسعه استان کردستان باشد.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29751
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.