حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
میزگرد رای اولی‌ها؛

رای‌اولی‌ها و مشارکتی فراتر از ایفای نقش و تکلیف سیاسی

  • کد خبر : 28690
  • 23 بهمن 1402 - 9:28
رای‌اولی‌ها و مشارکتی فراتر از ایفای نقش و تکلیف سیاسی
با توجه به نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان رهبری، میزگرد اختصاصی کردتودی، با رای‌ اولی‌های دختر بیجاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با توجه به نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان رهبری، میزگرد اختصاصی کردتودی، با رای‌ اولی‌های دختر بیجاری برگزار شد.

پیش از آغاز این میزگرد، به این نکته مهم باید توجه داشت که از چندین ماه پیش از این، رسانه‌های دشمن با فرافکنی و فرار به جلو، قصد دارند حضور در این انتخابات را بی‌اهمیت جلوه دهند و لازم است که نسل جدید انقلاب و بخصوص افرادی که امسال رای اولی هستند، در دام فتنه‌ جدید و حیله دشمن گرفتار نشوند.

*اهمیت برگزاری انتخابات؟
مینا عزیزی در پاسخ به این سوال خبرنگار کردتودی، می‌گوید: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که بانوان و دختران پیش از انقلاب اسلامی در سرنوشت کشور و جامعه خود بی‌تاثیر بودند و امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران، بنده در جایگاه یک رای‌اولی می‌توان در مهمترین تصمیم‌گیری‌های مجلس قانون‌گذار اثر گذار و موثر باشم.

وی ادامه اداد: انتخابات یک حق و یک مطالبه عمومی است، هنگامی که انتخابات برگزار نشود و مردم با حضور و رای خود، نظرشان را اعلام نکنند، دیگر دولت مردمی در کار نخواهد بود و یک دیکتاوری خشن حکم فرمایی می‌کند.

این رای‌اولی اظهارکرد: جایگاه انتخابات در ایران اسلامی بیش از هر زمانی است، زیرا مردم با رای خود نظام جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند و سپس برای ریاست جمهوری، مجلس قانون گذار، مجلس خبرگان و حتی شورای شهر خود نیز منتخبین مورد نظر خود را معرفی کردند.

وی افزود: همان گونه که رهبری انقلاب اسلامی در ابتدای سال فرمودند، امسال کشور مسئله مهمی به نام انتخابات دارد که باید پیش از آن که دشمنان برای سرنوشت ما تصمیم بگیرند، مردم با بصیرت و انتخاب درست به میدان بیایند.

*انتخاب فرد اصلح در آینده کشور چه تاثیری دارد؟
زهرا سادات امیری در پاسخ به این سوال گفت: بدون شک باید به این نکته مهم توجه کرد که راه برون رفت از مشکلات پیش روی شهرستان بیجار، انتخاب فرد اصلح و مدیر است، عقب‌ماندگی‌ها و متاسفانه پس رفت‌هایی که به آن دچار شده‌ایم، انتخاب از روی هیجانات و طایفه‌ایی بوده است.

وی افزود: من دانش‌آموز هشت سال است که دواطلبانی را می‌بینم و می‌شناسم که برای تبلغ خود به روستای ما آمده‌اند و همگی ابتدا وعده آسفالت شده راه دسترسی و ایجاد اشتغال‌های روستایی و غیره داده‌اند، متاسفانه پس از پیروزی در ماراتون انتخابات و ورود به مجلس دانستند که حوزه اختیارات و وظایفاشان چیز دیگری است.

امیری ادامه‌داد: تا مادامی که فرد منتخب مردم از وظایف نمایندگی بی‌خبر باشد و فقط از روی رقابت و لجاجت رای بیاورند، وضعیت شهرستانی مثل بیجار دوندگی در راهرو مجلس خواهد بود.

این رای اولی با اشاره به اینکه رای و انتخاب من در تعیین سرنوشت ۸۹هزارنفر جمعیت شهرستان تاثیرگذار است، تاکیدکرد: وظیفه سنگینی داریم، ما رای اولی‌ها امسال نباید بدون تحقیق و سنجش داوطلبان انتخابات مجلس، فردی را سفارشی انتخاب کنیم و در انتخاب فردی به واسط باند بازی، شریک شویم.

*نقش بانوان در این انتخابات؟

المیرا علی‌ویسی هم در پاسخ به این سوال اظهارکرد: در جمهوری اسلامی ایران، نقش بانوان بسیار تاثیر گذار و موثر است، زیرا بانوان در بنیاد خانواده و جامعه از ابتدای انقلاب تا کنون روز افزون بوده و امروز در بسیاری از مشاغل حساس و تاثیرگذار، بانوان هستند که مسئولیت امور را برعهده دارد.

وی افزود: بانوان با توجه به جایگاه والا و ارزشمندی که در جامعه اسلامی دارند، امروز به قدرتی غیرقابل حذف از جامعه تبدیل شده‌اند و نمی‌توان آینده کشور را بدون نقش پذیری بانوان تصور کرد.

این رای‌اولی ادامه داد: من به عنوان یک بانو در این جامعه، می‌توانم با تشریح وظیفه امروز خود در بحث انتخابات در خانواده و میان دوستانم، در جایگاه یک فرد تاثیرگذار حاضر می‌شوم و در انتخاب یک فرد لایق و شایسته می‌توانم گامی بردارم.

علی‌ویسی گفت: حضور در انتخاباتد اولین قدم است، نباید پس از که فرد منتخب از صندوق‌های رای بیرون آمد، مشاوره با اقشار مختلف و به ویژه بانوان را حوزه‌های مختلف فراموش کند و حتی در بکارگیری بانوان موفق در برخی از مسئولیت‌ها، این فرصت عالی را از دست دهد.

*مردم سالاری در چه معنی می‌شود؟

الناز رحیم‌پناه در پاسخ به این سوال گفت: در بسیاری از جوامع غربی و غیر اسلامی، ادعای مردم سالاری دارند و در واقع وقتی در جامعه آنها مطالعه می‌کنید، عملا افرادی در سرنوشت کشور و انتخابات مدعی خود نقش دارند که به واسطه‌ ارتباطی که با بدنه قدرت دارند، مردم محسوب می‌شوند و غیر از آنها، مابقی ساکنین و شهروندان، در قشر مردم به حساب نمی‌آیند.

وی افزود: مردم سالاری واقعی را تنها می‌توان در جمهوری اسلامی ایران مثال زد، وقتی مردم در بزرگترین مسئولیت کشور، مقام رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی دخالت می‌کنند و با احترام با منتخب مردم برخورد می‌شود، نشان از عمق مردم سالاری در این کشور دارد.

این رای اولی ادامه داد: هنگامی که مردم می‌بینند رای و انتخاب آنها در سرنوشت کشور و جامعه تا چه میزانی تاثیرگذار است، با حضور حداکثری که پای صندوق‌های رای خواهند داشت، میزان مشارکت مردمی را نمایش می‌دهد که اصل مردم سالاری است.

*از دموکراسی تا چه اندازه اطلاع دارید؟
حمیده مبارک‌آبادی هم پاسخ به این سوال می‌گوید: ابتدا باید بحث قبلی را وارد کنیم، تا مادامی که مشارک مردمی که مردم سالاری را رقم می‌زند در جامعه رشد و نمو یابد، این سطح مشارکت مردمی به دموکراسی تبدیل می‌شود.

وی افزود: دموکراسی است که مبنای حکومت جامعه را در دست میگیرد و در مسیری که طی می‌کند، با حضور و تحرکات خود، نشان می‌دهد که مردم سالاری چه قدرتی در روند دموکراسی دارد.

این رای اولی هم ادامه‌داد: جامعه‌ای موفق است که با افزایش سطح مشارکت مردمی، مردم سالاری در روند حیات کشور و شهرستان در نقش دموکراسی عمومی موثر خواهد بود و انتخابات ۱۴۰۲ یکی از مهمترین عرصه‌ایی است که نمایشگر دموکراسی جمهوری اسلامی ایران است.

مبارک‌آبادی ادامه‌داد: امروز ما رای‌اولی‌ها بیان طرح سوال و گاهی چالش در میادین سیاسی، سبب نشر بهتر اطلاعات در جامعه دارند و این نقش موثر را در بیداری جامعه و ایجاد شور و شوق در بیداری جامعه خاکستری موثر است.

انتخابات پیش روی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سیده کوثر بسطامی هم در مورد این سوال گفت: من و دوستانم که امسال رای‌اولی هستیم، شور و شوق زیادی داریم و هر روز در فضای مجازی و حضوری در کتابخانه، افراد تایید صلاحیت شده را مورد نقد بررسی قرار می‌دهیم و فکر می‌کنم که یک انتخابات پر شور و پر حرارت در انتظار شهرستان بیجار باشد.

وی ادامه‌داد: بدون شک چون نسل ما امروز در انتخابات مجلس شورای اسلامی دخالت و انتخاب دارند، مورد توجه بسیاری از داوطلبان قرار گرفته‌ایم و با دعوت از نسل‌ما برای برگزاری محافل تبلغاتی، قصد دارند به هر صورت ممکن درصدی از رای اولی‌ها را به سمت خود جذب کنند.

این رای اولی اظهارکرد: پیام ما نسل جدید و تاثیرگذار انقلاب اسلامی به همه داوطلبان این است که خواهان تریبون آزاد و مناظره سیاسی هستیم، دیگر از کسی قبول نمی‌کنیم که فقط برای سخنرانی بیاید و برود، امروز باید همگی پاسخگوی دوران مدیریتی خود باشند.

بسطامی گفت: دوران شام و نهار و سخنرانی‌های آبکی تمام شده است، در این انتخابات فردی پیروز صندوق‌های رای خواهد بود که ابتدا عملکرد درخشانی در دروان مدیریتی خود ثبت کرده باشند و سپس با پاسخ به سوالات ما، نمره قابل قبولی را کسب کند.

*نقش فعالان سیاسی را در این انتخابات تا چه حد تاثیرگذار می‌دانید

اله‌ مرادی هم در این خصوص گفت: بدون شک اگر فعالان سیاسی که این روزها نان را به نرخ روز می‌خوردند و در جبه‌ایی قرار دارند که منافع مالی آن‌ها را تامین کند، به درستی در جامعه نقش آفرینی کنند، زمینه سازی بسیاری خوبی برای مشارکت بهتر مردم در انتخابات خواهند بود.

وی افزود: امروز در جامعه شهرستان بیجار بخوبی می‌توان دریافت که گروه‌های سیاسی و فعالان مدعی احزاب سیاسی، به دنبال رایزنی‌هایی با افرادی هستند که فردای پیروزی انتخابات، سهم قابل توجهی از اختیارات نماینده مجلس را در جامعه در دست داشته باشند.

این رای‌اولی توضیح داد: از جمله مسائلی که این روزها شهرستان بیجار به آن گرفتار شده است، خودخواهی بی‌حد و اندازه افرادی شده است که ابتدا و انتها به فکر منافع خود هستند و سپس برای نمایشی چند روزه، عملکردی بی‌نتیجه از خود ارائه دهند.

مرادی ادامه داد: یک نماینده مجلس برای ورود به مجلس قانون‌گذار، باید ابتدا به تواند اطرافیان خود را مدیریت کند، تا مادامی که این داوطلب نتواند در برابر وسوسه و زیاده‌خواهی ارکان ستاد خود، بتوان به درستی در مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی کند.

 

*انتخابات ایران اسلامی در عرصه جهانی چه دستاوردی دارد؟

ستاره عظیم‌زاده هم در پاسخ به این سوال گفت: انتخابات در تمامی جهان مورد توجه سیاست‌مداران است، زیرا انتخابات درصد مشارکت و حمایت مردم سالاری را در یک کشور نشان می‌دهد.

وی افزود: هرچه حضور و مشارکت در انتخابات بیشتر و پر شور تر باشد، یک پیام بسیار مهم به جهان مخابره می‌کند که نقش مردم سالاری در کشور جمهوری اسلامی ایران رشد فزاینده‌ایی یافته و انتخابات نقش آفرینی مردم را نمایش داده است.

این رای اولی گفت: درهیچ کشوری میزان مردم سالاری و دموکراسی به اندازه ایران اسلامی دیده نمی‌شود، جمهوری اسلامی ایران الگوی عالی کشورهای در حال توسعه است و اگر ذره‌ایی این مشارکت کاهش یابد، دیگر نمی‌توان آنگونه که در جهان قدرت سیاسی داریم، تاثیرگذاری خود را حفظ کنیم.

عظیم‌زاده ادامه‌داد: در روابط سیاست خارجه، اولین گفتمان وزیران این است که ملت جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه عالی مردم حرکت می‌کند و در سیاست‌های کلان خود نیز نقل ملت و مردم بیش از هر چیز دیگری است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28690
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.